اجاره یا خرید ماشین در کانادا

  0
 333

قیمت ماشین در کانادا چقدر است؟ آیا قیمت ماشین در کانادا مفت است؟!

خرید ماشین در کانادا

یکی از جاذبه‌هاي كشوري مثل کانادا این است که قیمت ماشین در کانادا خیلی از ایران پایین‌تر است.

این خبر خيلي خوبي است و واقعا تنوع ماشين خيلي بالاتر است و قیمت هم ارزان‌تر. آدم می‌ماند که چه بخرد و چه کاری انجام دهد. اول عواملی را که در تصمیم گیری باید لحاظ کنیم برایتان می‌نویسم و توضیح می‌دهم و در آخر جمع بندي می‌کنم. 

با توجه به وسعت و زیاد بودن فاصله‌ها در کانادا، داشتن یک ماشین تقریبا ضروری است. اگر چه بعضی‌ها چندین سال ماشین نمی‌خرند و از وسیله نقلیه عمومی استفاده مي‌کنند و اگر کار ضروري‌اي داشته باشند از سرویس‌های uber ،car to go یا evo استفاده مي‌کنند. طبیعتا کسی که ماشین ندارد آزادی عمل کمتري خواهد داشت اما در عوض هزینه‌هایش به احتمال زیاد خیلی کمتر مي‌شود. غیر از بنزین و تعمیر و نگهداری و افت قیمت ماشین و احتمال جریمه، آیتم بیمه شخص ثالث بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ دلار است. این تیپ هزینه‌ها شاید اوایل به چشم بعضی‌ها پولی نباشد ولی آن‌ها هم بعد از یک مدت صدایشان در می‌آید.

قیمت ماشین در کانادا

یکی از انواع هزینه زندگی در ونکوور و سایر شهرهای کانادا، هزینه خرید یا کرایه ماشین است. برای اینکه درک بهتری از قیمت ماشین در کانادا داشته باشید، بهتر است به قیمت بنزین در کانادا و همچنین هزینه لوزام و تعمیرات نیز آشنا شوید. 

قیمت بنزین در کانادا را می‌توانید در یکی از عکس‌های همین مقاله ببینید. قیمت هر لیتر بنزین در کانادا حدود ۱.۵ دلار است. البته این قیمت به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و امکان دارد کم و زیاد شود. 

هزینه لوازم و دستمزد تعمیرات: حداقل دستمزد نيروي انساني حدود 13 دلار است. البته دستمزد نيروهاي فني و ماهر مانند مكانيك خيلي بيشتر است. بنابراین خيلي از کارهای ساده بخاطر زمان‌بر بودن هزینه جدي خواهند داشت. 

افت قیمت: افت قیمت ماشین در کانادا نیز زیاد است که البته مقدار آن کاملا به برند، نوع ماشین و سال ساخت بستگی دارد (متاسفانه برعکس ایران)

متاسفانه خیلی از هم‌وطن‌هایی که بر اساس ذهنیت‌های ایران ماشین خریده‌اند و این نکات را جدی نگرفته‌اند ضررهاي جدي داده‌اند تا مفهوم این چند خط را درک کنند. اینکه چه بخرید بستگی به این دارد که علاوه بر قیمت اولیه، بابت ماشيني که سوار می‌شوید، می‌خواهید ماهیانه چقدر  هزینه بدهید. ولی من چون آدمی هستم که دنبال دردسر نمی‌گردم و دوست ندارم در تعمیرگاه معطل بشوم و از کار و زندگی بیفتم و کلی پول بدهم، از زاویه دید خود می‌گویم. امیدوارم طرفداران بعضی از برندها از من دلخور نشوند.

ماشين‌هاي اروپايي مثل بنز و بی ام و از تکنولوژي پيشرفته‌اي برخوردارند ولی بر خلاف عزت و احترامی که در ایران دارند، بسیار پرهزینه و دردسر هستند. 

ماشین‌های آمریکایی بهتر از اروپايي هستند ولی معمولا افت قیمت زیادی دارند و هر از گاهی خراب می‌شوند. معمولا موتورهای پرحجمی نیز دارند که با هربار پر کردن باک، احساس مي‌کنید دزد جيبتان را زده است.

ماشين‌هاي کره‌اي هم هزینه تعمیر و نگهداري زيادي دارند (پس بی خیال ماشین آمریکایی و اروپایی و کره‌ای). بهترین گزینه ماشین‌هاي ژاپنی است که بسیار کم استهلاك و معمولا کم مصرف هستند. بخاطر همین دو موضوع بازار دست دوم خوبی دارند و کمترین افت قیمت را دارند. تقریبا تمام دست اندرکاران ماشین از جمله فروشندگان تعمیرکاران و شرکت‌های اجاره ماشین و تاکسی‌ها با این نظر موافق هستند. 

دوتا گزینه رایج هم داریم یکی خرید ماشین در کانادا است و دومی اجاره بلند مدت ماشین در کانادا. در ادامه معایب و مزاياي هر کدام را با شما در میان می‌گذارم. 


اجاره کاندو در ونکوور کانادا با قیمت مناسب


کارگاه آموزشی خرید خانه در ونکوور

اجاره یا خرید خودرو در کانادا

ما در ایران ماشین را یا نقد مي‌خريم يا قسطي. ولي در کانادا روش سومي وجود دارد به نام لیز (اجاره) که قسط آن مقداری کمتر از قسط خرید است و می‌توانید با مقداری قسط بیشتر بخرید و مالکش شوید. ولي خيلي‌ها بجاي خرید خودرو در کانادا، ليز می‌کنند!!

برای اینکه بتوانیم بهتر تصمیم بگیریم باید چند پارامتر را لحاظ کنیم: مالیات خرید، تفاضل زیاد قیمت فروش به نمایشگاه به نسبت قیمت مصرف کننده، اگر بخواهید به مصرف کننده نهایی بطور مستقیم از طریق آگهی بفروشید شاید زمان‌بر باشد و کلی هم باید وقت بگذارید. 

بیشتر بخوانید: نکات اجاره خانه در کانادا برای تازه واردین

اجاره یا خرید ماشین در کانادا

بطور كلي اگر بخواهيد يك ماشين را بلند مدت نگه دارید، لیز اقتصادي‌تر است (مثلا ده سال). اقتصادي‌تر است ولی اگر بعد از ٣-٤ سال دوست دارید ماشینتان را عوض کنید و به روز سوار شوید و یا ممکن است مجبور شوید بخاطر يك موقعيت شغلي جديد برويد به يك شهر دور که برایتان توجیه نداشته باشد که تا آنجا رانندگی کنید و ...

در پایان لیز، می‌توانید ماشین را به قیمت روز بازار (یک مقدار پایین‌تر) از شرکت بخرید. البته اگر در پایان دوره لیز مشتري خوش حسابي باشيد و ماشین را تمیز نگه داشته باشید، شرکت به شما آفرهاي خوبي می‌دهد و سعی می‌کند برای ماشین بعدي هم با شما بیشتر راه بیاید.

دانلود کتاب راهنمای گام به گام خرید خانه در کانادا

هزینه لیز را بعضي وقت‌ها می‌توانید در فرم‌هاي مالیاتی بعنوان هزينه‌هاي شرکتتان لحاظ کنید.

نکته: هرچيزي را خواستید بخرید، بفروشید و خلاصه امضا کنید، کاملا با دقت بخوانید و مو را از ماست بکشید. در کانادا بابت امضا کردن خيلي بايد وسواسي بود و تعارف را کنار گذاشت. فکر نکنید که آقا کانادا حساب و کتاب دارد و کسی به کسی دروغ نمی‌گوید. همه جای دنیا کمتر و بیشتر آدم دزد و متقلب پیدا می‌شود. بعلاوه اینکه غیر از این حرف‌ها ممکن است يك شرایطی در قرارداد باشد كه روزی براي شما دردسر ایجاد کند. 

هرچه خریدید، چرخش برایتان بچرخد. و يك موزيك شاد هم فراموش نکنید. 

بیشتر بخوانید: سایت اجاره خانه در کانادا

عضویت در خبرنامه سرای ونکوور

پمپ بنزین در کانادا

دوستان یکی از کارهاي ساده‌اي که اولین بار ممکن است کمی عجیب باشد پمپ بنزین است.

در کانادا شرکت‌هاي زيادي بنزين توزيع مي‌كنند و هر جایگاه (پمپ بنزین) طرف قرارداد یکی از این شرکت‌ها است. بنابراین قیمت‌ها هم بر اساس سیاست‌های آن شرکت‌ها و قیمت لحظه‌اي نفت متفاوت است.

معمولا هر پمپ بنزین چند نوع بنزین با اکتان‌هاي مختلف و گازوييل (براي ماشين‌هاي ديزلي) دارد.

برعکس ایران بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید بنزین نیاز دارید. با کارت پول پرداخت مي‌کنید و دکمه اکتان بنزیني که براي ماشین شما مناسب است را فشار بدهید (کنار هر دکمه قیمت آن نوشته شده است و طبیعتا با بالا رفتن اکتان ، قیمت بنزین در کانادا هم بالا می‌رود) و نازل سوخت را بر مي‌داريد. بعد از اینکه بنزین زدنتان تمام شد و نازل را گذاشتید، بشكل اتوماتيك مبلغ دقیق بنزین از حسابتان کسر و مبلغ اولیه که داده بودید به حسابتان برگردانده می‌شود.

اگر برای شما هم سوال است در ونکوور خانه بخریم یا اجاره کنیم؟ روی این لینک کلیک کنید!

قیمت بنزین در کانادا

در بعضي پمپ بنزین‌های کانادا، پمپ‌هایی هستند که خودتان بنزین نمی‌زنید و مسئول آن جایگاه می‌آید و برایتان بنزين مي‌زند. 

در بعضي از پمپ بنزین‌های کانادا پمپ باد براي باد زدن لاستيك و جارو برقي هم هست که مي‌توانید با مبلغ تقريبي ٢.٥ دلار براي ٥ دقيقه از آن استفاده کنید.

در بعضي از پمپ بنزین‌های کانادا یک شلنگ آب هست که مي‌توانید روی شیشه‌ها آب بریزید و با طی آب جمع کن شیشه‌هایتان را تمیز کنید. البته بعضي‌ها کمی شیطنت مي‌کنند و کمی آب روي ماشینشان هم می‌ریزند. 

اهمیتی هم ندارد که از کدام سمت وارد پمپ بنزین بشوید. علاوه بر بنزین زدن، ماشین را می‌توانید بگذارید و بروید از فروشگاه داخل پمپ بنزین خرید کنید. 

اطلاع از پیش خریدهای ونکوور

گواهینامه رانندگی در کانادا

معمولا همه گواهینامه‌یشان را بين المللي مي‌کنند و باخیال راحت سوار هواپیما می‌شوند. ولی باید یادمان باشد که اصل گواهینامه ایران را ببریم و بدهیم مترجم‌هاي مورد تایید اداره راهنمایی و رانندگی کانادا نه (ایران) ترجمه کنند و باید ترجمه با اصل گواهینامه و بیمه همیشه در داشبورد باشد. البته ممکن است این قانون در استان‌هاي مختلف كمي متفاوت باشد. به هر حال به شما توصیه می‌کنم که حتما گواهینامه رانندگی در کانادا را بگیرید. 

با گواهینامه ایران در کانادا فقط ۹۰ روز اجازه رانندگی داریم و در اين فاصله بايد امتحان آیین نامه و رانندگي بدهیم و گواهینامه رانندگی در کانادا را زودتر بگیریم. علاوه بر اینکه گواهینامه یک کارت شناسایی معتبر است که خيلي بدرد مي‌خورد.

حال بیایید تصور کنید در آن شلوغي‌هاي قبل از سفر و از آن سخت‌تر در سردر گمي‌هاي اوایل ورود، شما بخواهید کتاب آيين نامه رانندگی در کانادا را بخوانید. این خود یک دردسر است. بهترین راه این است که قبل از رفتن فایل کتاب آیین نامه را بخرید و بخوانید و روي سايت راهنمايي رانندگي براي آزمون تمرین کنید. در این صورت آنجا کلی در هزینه و زمان جلو می‌افتید. اگرچه من شنیدم کتاب آیین نامه رانندگی در کانادا به زبان فارسي هم ترجمه شده است ولی من پیشنهاد می‌دهم ترجیحا انگلیسی بخوانید و با واژه‌ها و اصطلاحات آشنا شوید. کتاب را که می‌خوانید علاوه بر اینکه با قوانین آشنا می‌شوید، میزان مسئولیت پذیری و پاسخگو بودن يك شهروند را هم می‌بینید و اینکه کتاب واقعا علاوه بر قوانین با استدلال منطقی سعي مي‌کند شهروندهای کانادایی را به سمت رفتار صحیح راهنمایی کند.

يك انتشارات در تهران کتاب آیین نامه را چاپ کرده است و می‌توانید از آن‌ها تهیه کنید. اگر تمایل دارید که قبل از رفتن کارهایتان را جلو بیندازید و با سیستم آنجا آشنا بشوید دایرکت پیام بدهید تا آدرس و تلفن‌شان را برایتان بفرستم.

بهترین راه این است که اول کتاب را کامل بخوانید و بعد چند جلسه با ماشین‌های تعلیم رانندگی آموزش ببینید که حدودا ساعتي 75 دلار است. 

بیشتر بخوانید: نکات مهم برای خریداران خانه در کانادا

بیمه ماشین در کانادا

این بخش از مقاله ۳٦۰۰ دلار می‌ارزد. 

یکی از هزینه‌هایی که در ایران و کانادا می‌تواند خیلی متفاوت باشد، بیمه ماشین در کانادا است. 

در ایران بیمه ثالث بر اساس نوع ماشین است و هر سال یک تخفیف عدم خسارت هم اعمال مي‌كنند. ولي داستان بیمه خودرو در کانادا کاملا متفاوت است و دانستن و ندانستن این تفاوت‌ها اهمیت زیادی دارد پس این پست را با دقت بخوانید.

كليدي‌ترین آیتم سوابق رانندگي شما است و وقتی که تازه از ایران به کانادا می‌روید، تا چند سال تقریبا با تعرفه دو برابر باید بیمه پرداخت کنید که این خود می‌شود ماهی ۱۵۰ دلار. پس در دو سال باید ٣٦٠٠ دلار بیشتر از بقیه پول بدهید!!! اما راه حل این موضوع این است که از شرکت بیمه مرکزی در خيابان جردن سوابق بیمه‌ی خودرو تا ده سال به شکل عکسی که برایتان گذاشتم بگیرید و به کانادا بیاورید و به یکی از مترجمین مورد تایید اداره راهنمایی کانادا بدهید تا برایتان ترجمه کند. و با این ترجمه مي‌توانید تقريبا ٣٦٠٠ دلار صرفه جويي کنيد (بیگ لایک).

بیمه ماشین در کانادا

بقيه عوامل موثر را هم در ادامه برایتان نوشتم. 

  • مانند ایران نوع ماشين مثلا بعضي از مدل‌هاي فورد، دوج، تویوتا و مزدا نرخ‌هاي پايين‌تري دارند. پس اگر خواستید یک ماشین بخرید به نرخ بیمه آن مدل ماشین توجه کنید.
  • سن راننده هم خیلی مهم است. بيمه يك راننده ۱۷ ساله مي‌تواند دو برابر يك راننده ۲۵ ساله باشد.
  • یکی از متغیرها جنسیت راننده است. زن یا مرد.
  • تعرفه متاهل‌ها پایین‌تر از مجردها است
  • حتی محله زندگي شما در يك شهر تاثیر گذاره (به کد شما پستی شما نگاه می‌کنند).

بعضی موارد هم تاثیری ندارند. مثل وضعیت کردیت، ورشکستگي، شاغل بودن، مدت اقامت شما در محل سکونت شما، حوادثی که کمتر از ۲۵ درصد مقصر باشید، حوادث زیر ۲۰۰۰ دلار خسارت، اگر از بیمه استفاده نکرده باشید، اجاره یا خرید ماشین در کانادا، مدت زمان ماشین نداشتن.

لطفا این مقاله را برای تازه واردان و یا کسانی که قصد مهاجرت به کانادا دارند بفرستید تا بهتر بتوانند درباره‌ی خرید یا اجاره‌ی ماشین در کانادا تصمیم بگیرند. 

بیشتر بخوانید: کردیت کارت در کانادا چیست و چه تفاوتی با کریت اسکور دارد؟


امیدوارم که توانسته باشم به دانسته‌های شما اضافه کنم. اگر سوالی در مورد مطالب این صفحه دارید یا نیاز به توضیح بیشتر و اطلاعات و نمودارهای اختصاصی خرید و فروش یک محله‌ی خاص دارید، خوشحال می‌شوم کمکی کنم.

شاد و پیروز باشید

محسن صانعی

(راه‌های ارتباط با ما) 

مشاور املاک ونکوور ریلتور Mohsen Sanei vancouver real estate agent realtor

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


اشتراک :