خرید یا اجاره ملک در ونکوور کانادا

  0
 3283

«خرید یا اجاره در کانادا؟» یکی از پرسش‌های رایجی است که بسیاری از ایرانیان کانادا از خود می‌پرسند.

در کانادا خرید خانه بهتر است یا اجاره؟

اما پاسخ به این پرسش چندان دشوار نیست. اکثر مردم فکر می‌کنند که اگر اجاره کنند و ماهانه مبلغی را به صاحب خانه بدهند، پولشان را هدر داده‌اند. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنند که خانه‌ای بخرید و ماهانه اقساط وام خود را پرداخت کنید. اما به نظر من این باور، نادرست است.

از دید مالی، انتخاب بین خرید یا اجاره در کانادا به دقت بیشتری نیاز دارد. ابتدا باید اطلاعات درستی درباره‌ی متوسط قیمت خرید و اجاره‌ در منطقه کسب کنید. البته علاوه بر مسایل مالی، باید به سبک زندگی و شغل خود نیز توجه کنید. سپس فهرستی از مزایا و معایب خرید یا اجاره تهیه کنید و پس از مقایسه، گزینه‌ی مناسب خود را انتخاب کنید.

به طور خلاصه، انتخاب یکی از این دو گزینه به عوامل زیادی مانند سبک زندگی، توانایی مالی، بازار ملک و هزینه زندگی در ونکوور بستگی دارد. در این مقاله شما را از سردرگمی خرید یا اجاره رها می‌کنم و به شما کمک می‌کنم بهترین گزینه را انتخاب کنید.

معایب و مزایای خرید خانه در کانادا

خرید ملک دستاورد بزرگی است. با خرید خانه در ونکوور یا هر جای دیگر، به ثبات و آرامش ذهنی می‌رسید. علاوه بر این می‌توانید به راحتی و با توجه به سلیقه‌ی خود خانه را بازسازی کنید. به عنوان مثال، اگر بخواهید رنگ دیوارها را تغییر دهید، و یا یک حمام دیگر به خانه‌ی خود اضافه کنید، نیازی ندارید که از صاحب خانه یا مدیر املاک (property manager) اجازه بگیرید.

البته اگر یک کاندو (condo) خریداری کنید، برای انجام برخی از بازسازی‌ها باید حتما از هیئت مدیره اجازه بگیرید. به یاد داشته باشید که اگر خانه بخرید، دیگر کسی نمی‌تواند شما را مجبور به تخلیه کند. اما اگر اجاره کنید، هر لحظه امکان تخلیه وجود دارد.

یکی از معایب خرید این است که شما خود مسئول نگهداری از آن هستید. در ضمن باید هزینه‌ی مالیات بر املاک (property tax) و بیمه را بپردازید. همچنین اگر خسارتی به صورت غیرمنتظره به خانه‌ی شما وارد شود، باید هزینه‌های بیشتری بدهید.

اگر خانه‌ای بخرید و با گذشت زمان ارزشش بیشتر شود، در زمان فروش بیشتر سود می‌کنید. و اگر بخواهید بعد از بازنشستگی به خانه کوچک‌تری نقل مکان کنید، مبلغ مضاعفی برای شما باقی می‌ماند که می‌توانید آن را پس انداز کنید. توصیه می‌کنم مقاله راهنمای کوچک کردن خانه را بخوانید.

از طرف دیگر، اگر خانه‌ای اجاره کنید و با گذشت زمان ارزش آن بیشتر شود، فقط صاحب خانه است که سود می‌کند. در این صورت اگر خوش شانس نباشید، صاحب خانه مبلغ اجاره را افزایش می‌دهد و یا آن را به فروش می‌رساند.

اگر خانه بخرید، به جای پرداخت اجاره، اقساط وام خود را پرداخت می‌کنید و سرمایه‌ی خود را افزایش می‌دهید. زیرا با گذشت زمان و پرداخت اقساط، اصل بدهی شما به بانک کاهش می‌یابد. اما شاید در زمان تمدید وام، نرخ بهره افزایش چشم‌گیری داشته باشد. این امر تاثیر زیادی بر روی افزایش اقساط شما دارد.

گاهی اوقات خرید خانه از اجاره‌ی آن مقرون به صرفه‌تر است. معمولا مبلغ اقساط وام یک خانه از اجاره بهای همان خانه بیشتر است. اما این فرضیه همواره صحیح نیست و گاهی اوقات اجاره کردن یک خانه برای شما گران‌تر تمام می‌شود.

نکته: بخشی از پرداختی ماهانه‌ی شما صرف تسویه‌ی اصل وام و افزایش سرمایه‌ی شما می‌شود. بنابراین پیش از تعیین این که خرید خانه بهتر است یا اجاره، حتما به این موضوع توجه کنید و مبلغ اجاره و اقساط را با هم مقایسه کنید.

کارگاه آموزشی خرید خانه در ونکوور


بیشتر بخوانید: معرفی جاهای دیدنی ونکوور کانادا


یکی دیگر از مزایای خرید خانه در کانادا این است که روش راحت، بی‌دردسر و امنی برای سرمایه گذاری است. فقط کافیست که هزینه‌ی اولیه خرید را پرداخت کنید و منتظر بمانید که با گذر زمان ارزش آن بیشتر شود. در ضمن می‌توانید زیرزمینی یا اتاق زیر شیروانی را اجاره دهید و از این راه‌ها کسب درآمد کنید.

یکی از مزایای سرمایه گذاری در بخش ملک این است که دیگر نگران افت سهام در بازار بورس نخواهید بود. بنابراین اگر می‌خواهید به صورت مطمئن و بلندمدت سرمایه گذاری کنید، قطعا یکی از بهترین گزینه‌های شما خرید خانه است.

اگرچه شاید با گذشت زمان از ارزش ملک کاسته شود، ولی معمولا نوسانات بازار ملک کمتر است و در بازه‌های زمانی بزرگ سودآور است. قطعا دریافت مشاوره از یک مشاور املاک حرفه ای در ونکوور به شما کمک می‌کند که بهترین تصمیم را در این زمینه بگیرید.

مزایا و معایب خرید خانه یا اجاره نشینی

معایب و مزایای اجاره خانه در کانادا

اجاره کردن خانه به شما آزادی عمل بیشتری برای جابجایی می‌دهد. فرض کنیم با دریافت وام مسکن در کانادا، خانه‌ای می‌خرید. حال اگر بخواهید به خانه‌ی دیگری نقل مکان کنید، علاوه بر پرداخت هزینه‌های فروش باید جریمه‌ی نقض قرارداد وام را نیز بپردازید (مگر اینکه تا پایان دوره‌ی mortgage term که معمولا 5 ساله است، منتظر بمانید). اما اگر می‌بایست در طول زندگی به طور مرتب از منطقه‌ای به منطقه‌ی دیگر بروید، و یا اگر می‌خواهید به زودی به یک خانه‌ی دیگر نقل مکان کنید، می‌توانید پس از اتمام قرارداد اجاره (که معمولا 12 ماهه است) بدون هیچ پیامد مالی این کار را انجام دهید.

با خرید خانه باید زمان و مبلغ زیادی را صرف نگهداری از آن کنید. اما اگر اجاره کنید، مسئولیت‌های کمتری در قبال نگهداری از خانه دارید. در نتیجه می‌توانید از زمان خود به خوبی استفاده کنید و بر روی اهدافتان تمرکز کنید. در ضمن اگر قیمت ملک کاهش یابد، این صاحب خانه است که ضرر می‌کند.

دانلود کتاب راهنمای گام به گام خرید خانه در کانادا

اما یکی از معایب اجاره این است که شاید تمدید نشود و مجبور شوید به خانه‌ی دیگری نقل مکان کنید. همچنین بدون اجازه‌ی صاحب خانه نمی‌توانید خانه را طبق سلیقه‌ی خود بازسازی کنید. به عنوان مثال، نمی‌توانید بدون اجازه رنگ دیوار را تغییر دهید.

به طور کلی مبلغ اجاره معولا کمتر از اقساط وام است. اگر درآمدتان به اندازه‌ی کافی زیاد نباشد که از عهده‌ی اقساط وام مسکن برآیید، بهتر است اجاره کنید. در این صورت، مبلغ بیشتری برایتان باقی می‌ماند که می‌توانید آن را پس انداز کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط و قوانین اجاره خانه در ونکوور به مقاله راهنمای مستأجرین در ونکوور مراجعه کنید!

حتی در صورت اجاره نیز می‌توانید سرمایه گذاری کنید. همان‌طور که در بالا توضیح دادم، شاید با اجاره‌ی خانه بتوانید مبلغ بیشتری را پس انداز کنید. شما می‌توانید به پس انداز ادامه دهید و زمانی که مبلغ کافی را جمع کردید، خانه بخرید. همچنین می‌توانید از پس انداز خود برای ادامه تحصیل یا سرمایه گذاری در بازار بورس استفاده کنید. یا اینکه کسب و کار جدیدی راه اندازی کنید و با تلاش و کوشش به سود بیشتری برسید.

در مقایسه بازار سهام و ملک به پنج نکته مهم توجه کنید:

  1. هنگام مقایسه عملکرد گذشته بازارهای مختلف، تغییر بازه زمانی باعث می‌شود که نتایج به شدت تغییر کند
  2. فقط سهام‌ بسیار کم ریسک را می‌توان با ملک مقایسه کرد
  3. میانگین‌ها فریبنده و گمراه کننده هستند. بنابراین دقیق و متمرکز مقایسه کنید
  4. ارزش بهره برداری از آنچه خریده‌اید را اعمال کنید
  5. انرژی مصرفی هر کدام از گزینه‌های مد نظرتان در بازه بزرگ بسیار اهمیت دارد

لطفا پیش از تصمیم گیری، مزایا و معایب و مسئولیت‌های مربوط به خرید یا اجاره ملک در ونکوور و کانادا را بررسی کنید. سپس گزینه‌ی مناسب خود را انتخاب کنید.

عضویت در خبرنامه سرای ونکوور


نکاتی درباره پیش خرید خانه در ونکوور در مجله سرای ونکوور


خرید یا اجاره؛ هر کدام برای برای چه کسانی مناسب هستند؟

به طور کلی پاسخ سوال «خرید خانه یا اجاره نشینی؟» با توجه به سبک زندگی، بازار ملک و توانایی مالی افراد، متفاوت است. در موارد زیر، اجاره‌ی خانه برای شما هوشمندانه‌تر است.

  • اگر هزینه‌ی داون پیمنت (down payment یا پیش پرداخت) را ندارید: هنگام خرید خانه باید نقدا مبلغ down payment را بپردازید. اگر فعلا پول کافی ندارید، بهتر است اجاره کنید و به پس انداز ادامه دهید.
  • اگر اهل ریسک نیستید: مطمئنا هرچه ریسک بیشتر باشد، سود بیشتری نیز نصیب شما می‌شود. اما هیچ تضمینی برای افزایش ارزش ملک در بازه کوچک وجود ندارد. در نتیجه اگر اهل ریسک نیستید، اجاره‌ی خانه برای شما منطقی‌تر است. اگرچه تقریبا همیشه قیمت خانه رشد کرده است.
  • اگر برنامه‌ای برای بلند مدت ندارید و نمی‌دانید 3 یا 5 سال دیگر کجا هستید: شاید در آینده بخواهید ادامه تحصیل دهید و یا به دلایل شغلی به کشور دیگری نقل مکان کنید. در این صورت، اگر بازار ملک سقوط کند و مجبور شوید به دلیل ترک شهر خانه‌ی خود را بفروشید، مبلغ قابل توجهی را از دست می‌دهید. بنابراین اگر احتمالا سال بعد به یک شهر دیگر می‌روید، بهتر است به خرید خانه فکر نکنید.
  • اگر نمی‌توانید خانه‌ی مورد نظر خود را بخرید: بسیاری از افراد به خرید و فروش کاندو در ونکوور علاقه‌ی بیشتری نشان می‌دهند. زیرا قیمت این واحدها از سایر خانه‌ها بسیار کمتر است. اما اگر شما قصد دارید در یک خانه‌ی ویلایی زندگی کنید، باید برای خرید و نگهداری هزینه‌ی بیشتری بپردازید. بنابراین اگر توانایی خرید چنین خانه‌ای را ندارید، فعلا خانه‌ای را اجاره کنید.
  • اگر توانایی بازپرداخت اقساط را ندارید: اگر نمی‌توانید اقساط وام مسکن را پرداخت کنید، اجاره کردن خانه برای شما مقرون به صرفه‌تر است.  
  • اگر هم اکنون وامی با نرخ بهره‌ی بالا دارید: اگر از کارت اعتباری خود (که نرخ بهره‌ی بالایی دارد) استفاده کرده‌اید، پیش از این که به فکر خرید خانه باشید، بدهی خود را تسویه کنید. دریافت وام در زمانی که بدهی کارت اعتباری شما زیاد است، عقلانی نیست.

اطلاع از پیش خریدهای ونکوور


بیشتر بخوانید: اصطلاحات بازار مسکن کانادا


به طور کلی به شما توصیه می‌کنم که اگر مبلغ اجاره‌ی سالانه کمتر از 5% از هزینه‌ی خرید همان خانه باشد، آن را اجاره کنید و پول خود را سرمایه گذاری کنید.  

در موارد زیر، خرید خانه برای شما مناسب‌تر است:

  • اگر مبلغ کافی برای خرید خانه‌ی مورد نظر خود را دارید، خرید گزینه‌ی بهتری برای شماست. البته به هیچ وجه بیشتر از توانتان وام نگیرید. زیرا شاید در آینده نتوانید اقساط وام را بپردازید.
  • اگر می‌خواهید به جای پرداخت وام مسکن دیگران، وام مسکن خود را پرداخت کنید، بهتر است خانه‌ای بخرید.
  • اگر فقط به چشم سرمایه گذاری به بازار ملک نگاه نمی‌کنید. خانه مکانی برای لذت بردن از زندگی، استراحت و آرامش است.
  • اگر ثبات را می‌پسندید و می‌خواهید حداقل به مدت 5 سال یا بیشتر در آن زندگی کنید.
  • اگر مسئولیت‌های نگهداری را قبول می‌کنید و می‌خواهید طبق سلیقه و نیازتان آن را بازسازی کنید.
  • اگر می‌توانید از برخی از خواسته‌های مالی خود بگذرید. شاید با خرید خانه تا چند سال کمتر بتوانید به مسافرت بروید.

به طور کلی به شما توصیه می‌کنم که اگر مبلغ اجاره‌ی سالانه بیشتر از 5% از هزینه‌ی خرید همان خانه باشد، خانه بخرید.


دانلود مجله تخصصی سرای ونکوور


شما ترجیح می‌دهید خانه بخرید یا اجاره کنید؟ شما محله‌های مرکزی‌تر را ترجیح می‌دهید یا محله‌های خلو‌ت‌تر؟ خوشحال می‌شویم نظر خود را در پایین همین صفحه با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.


اگر تمایل دارید اطلاعات تکمیلی، نمودار و آمارهای خرید و فروش محله‌ی خاصی را داشته باشید و یا تمایل به هم فکری دارید، می‌توانیم بدون هیچ الزامی گپ و گفتی داشته باشیم، خوشحال می‌شوم کمکی کنم.

شاد و سلامت باشید

محسن صانعی

(راه‌های ارتباط با ما)

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


اشتراک :