مزایا و معایب جاب آفر

  0
 414

یکی از راهکارهای مهاجرت این است که یک کارفرمایی به شما پیشنهاد کار می‌دهد و شما با استفاده از آن مهاجرت می‌کنید و خیلی‌ها نیز با جاب آفر مهاجرت کرده‌اند. طبیعتا خیلی از وکلا این روش را پیشنهاد می‌دهند و پول خوبی هم می‌گیرند و خیلی از وکلا هم این کار را نمی‌کنند. حالا بیایید با هم ببینیم داستان چیست. 

مزایا و معایب جاب آفر کانادا

اول بیاید این موضوع را مروری بکنیم. یک کارفرمای کانادایی به اداره کار کانادا ثابت می‌کند که من یک نیروی کار می‌خواهم و الان چند وقتی است که به دنبال یک نیروی کار هستم اما پیدا نکرده‌ام. یکی در ایران هست که این کار را می‌تواند انجام دهد. لطفا اجازه بدهید ایشان به کانادا بیاید تا کار من لنگ نباشد.

اداره کار اول بررسی می‌کند که ببیند واقعا آن کارفرما دنبال نیروی کار گشته است یا نه. دوم بررسی می‌کند که کسب و کار آن کارفرما رونق دارد یا نه. بعد تصمیم می‌گیرد که نامه تایید به آن کارفرما بدهد یا ندهد.

نامه را که کارفرما گرفت، شما با آن نامه می‌توانید اجازه کار بگیرید. ولی فقط برای آن کارفرما و شرکت و اگر جاب آفر شما صوری باشد عملا نمی‌توانید با آن کار کنید. مگر کار سیاه که آن هم داستان‌های خاص خود را دارد. 

دو دسته داریم:

  1. افرادی که در جداول امتیاز بندی امتیاز کافی ندارند و با گرفتن جاب آفر امتیازشان تکمیل می‌شود.
  2. افرادی که باید بعد از گرفتن جاب آفر یک مدتی در کانادا کار کنند تا امتیازشان تکمیل شود و بتوانند برای پی آر اقدام کنند. 

این جاب آفر یک کالا نیست که بخرید و تمام شود. بلکه رابطه‌ای است که مدتی طول می‌کشد.

بگذارید بیشتر توضیح بدهم. از لحظه‌ای که شما قرارداد می‌نویسید تا لحظه‌ای که پی آر را بگیرید، اگر این کارفرما به هر دلیلی (نیاز به اعلام یا ارائه دلیل ندارد) بگوید من این نیرو را دیگر لازم ندارم، کل آن تاییدیه‌ها و امتیازات و پرونده‌ی شما می‌رود روی هوا.

اگر هم قرار باشد با ویزای کار جاب آفر صوری قبل از گرفتن پی آر بیایید کانادا، اول اینکه کارفرما باید برای شما حقوق رد کند و تراکنش بانکی حقوقتان اتفاق بیافتد. دوم اینکه باید مالیات حقوق نگرفته را هم پرداخت کنید. سوم اینکه اگر دبه کند و پول اضافه بخواهد باید بدهید یا اصلا یک اتفاقی برای خودش بیافتد یا بخواهد آن بیزنس را جمع کند شما هم به مشکل می‌خورید.

بطور کل کارفرماهای درست و حسابی معمولا جاب آفر صوری نمی‌دهند و تا زمانی که پی آر را بگیرید دستتان زیر سنگ آن کارفرما است. 

کارگاه آموزشی خرید خانه در ونکوور

قوانین جاب آفر کانادا

همان‌طور که می‌دانید، داشتن جاب آفر در تمام برنامه‌‌های مهاجرت استانی بریتیش کلمبیا به جز برنامه‌ی  International Post-Graduate stream لازم است. در ضمن داشتن جاب آفر در سامانه‌ی اکسپرس انتری باعث افزایش امتیاز متقاضیان می‌شود. پس اهمیت جاب آفر کانادا برای همه کسانی که قصد مهاجرت دارند، روشن است. 

البته همه‌ی جاب آفرها امتیاز متقاضیان در سامانه‌ی اکسپرس انتری را افزایش نمی‌دهد. برای اینکه امتیازتان بیشتر شود، باید جاب آفر معتبر داشته باشید. در زیر شرایط جاب آفر معتبر را توضیح داده‌ام.

اگر بخواهید از طریق اکسپرس انتری مهاجرت کنید، شغل پیشنهاد شده به شما باید: 

  • شغل پیشنهادی باید تمام وقت باشد.
  • مدت قرارداد باید حداقل یک سال باشد.
  • طبق سامانه‌ی طبقه بندی مشاغل ملی یا همان NOC، کد TEER‌شغل پیشنهاد شده باید 0، 1، 2 یا 3 باشد. 
  • گواهی LMIA مثبت داشته باشید. یا اینکه از جاب آفر مورد نظر نیازی به این گواهی نداشته باشد. 

اگر می‌خواهید امتیازات خود را در سامانه‌ی اکسپرس انتری افزایش دهید، اطلاعات زیر باید در جاب آفر قید شود: 

  • موقعیت شغلی
  • وظایف
  • درآمد
  • شرط‌های استخدام
  • در ضمن باید گواهی LMIA مثبت (و یا سندی که معافیت شغل پیشنهادی را تایید می‌کند) را نیز الحاق کنید.

دانلود کتاب راهنمای گام به گام خرید خانه در کانادا

LMIA چیست و آیا برای گرفتن جاب آفر به آن نیاز داریم؟

LMIA به معنی ارزیابی تاثیر بازار کار است و در واقع سندی است که یک کارفرمای کانادایی آن را دریافت می‌کند تا بتواند یک خارجی را استخدام کند. فقط یک کانادایی می‌تواند درخواست بدهد که این سند را دریافت کند. 

در واقع هدف این است که مهاجران جویای کار را ارزیابی کنند تا بدانند آن‌ها چه تاثیری بر روی بازار کار کانادا می‌گذارند. 

کارفرما باید اطلاعاتی درباره‌ی کسب و کار خود و موقعیت شغلی‌ای که خالی است و می‌خواهد آن را به یک فرد خارجی بدهد، ارائه دهد. همچنین باید شواهدی ارائه دهد که نشان می‌دهد تمام تلاش خود را کرده است که این موقعیت شغلی را به کانادایی‌ها یا ساکنان دائم بدهد. 

درخواست‌های LMIA به اداره‌ی استخدام و توسعه‌ی اجتماعی کانادا (Employment and Social Development Canada) ارسال می‌شود. این اداره همه‌ی درخواست‌ها را بررسی می‌کند و سپس مثبت یا منفی بودن آن‌ها را تعیین می‌کند. LMIA مثبت به معنی این است که استخدام یک فرد خارجی اثرات مثبتی را بر بازار کار کانادا می‌گذارد. 

برای اینکه امتیاز CRS‌ شما در سامانه‌ی اکسپرس انتری افزایش یابد، به یک جاب آفر با LMIA مثبت نیاز دارید. البته بعضی از مشاغل استثنا هستند. 

چه مشاغلی به گواهی LMIA مثبت نیاز ندارند؟ 

در برخی موارد خاص، کارفرمایان کانادایی از ارائه‌ی گواهی LMIA برای استخدام خارجی‌ها معاف هستند.

  1. معافیت از طریق موافقت‌نامه‌های بین‌المللی مانند CUSMA
  2. معافیت از طریق توافق‌نامه‌های بین دولت فدرال کانادا و دولت‌های استانی
  3. معافیت‌هایی که برای کانادایی سودمند است. مانند انتقال‌های درون شرکتی

کدام جاب آفرها در اکسپرس انتری اعتبار ندارد؟

یک جاب آفر اعتبار ندارد اگر: 

  • اگر کارفرما در واقع یک سفارت، کمیسیون عالی یا یک کنسولگری در کانادا باشد.
  • اگر کارفرما صلاحیت نداشته باشد و نامش در فهرست کارفرماهای فاقد صلاحیت باشد.

در موارد زیر هیچ امتیازی به شما تعلق نمی‌گیرد:

  • اگر کارفرما صلاحیت نداشته باشد
  • اگر گواهی LMIA مثبت نداشته نباشید
  • اگر شغل پیشنهاد شده معاف از LMIA نباشد

عضویت در خبرنامه سرای ونکوور

سند جاب آفر یا پیشنهاد شغلی کانادا چیست؟ 

سند جاب آفر در واقع برگه‌ای است که جزئیات شغل شما در آن نوشته می‌شود. کارمندان خارجی که اقامت موقت دارند این سند را از کارفرمای خود دریافت می‌کنند. موارد زیر در جاب آفر قید می‌شود: 

  • حقوق و کسورات آن
  • وظایف
  • وضعیت اشتغال و ساعات کاری

اگر می‌خواهید مجوز کاری بگیرید و به گواهی LMIA نیاز دارید، باید یک کپی از جاب آفر خود را نیز ضمیمه‌ی درخواستتان کنید. 

با دریافت جاب آفر، امتیاز CRS در اکسپرس انتری چقدر بیشتر می‌شود؟

این امتیاز به ناک کد شغل پیشنهادی بستگی دارد و با توجه به آن 50 یا 200 امتیاز اضافه می‌شود. در نظر داشته باشید که فقط مشاغل رده بالا مانند مدیریت 200 امتیاز دارد. 

  • شغل‌های پیشنهادی که ناک کد آن‌ها با 00 شروع می‌شود: 200 امتیاز
  • شغل‌های پیشنهادی که NOC TEER آن‌ها  0، 1، 2 یا 3 است: 50 امتیاز

چگونه جاب آفر کانادا را دریافت کنیم؟ 

توضیحاتی که در این بخش می‌دهم بسیار مهم است و به شما توصیه می‌کنم قدم به قدم جلو بروید و این موارد را رعایت کنید تا بتوانید جاب آفر کانادا را بگیرید. 

قدم اول: نوشتن رزومه بر اساس استانداردهای کانادا

به احتمال زیاد فرمت و قالب استاندارد رزومه در زادگاهتان با کانادا تفاوت زیادی دارد. پس اگر می‌خواهید نظر کارفرمایان کانادایی را جلب کنید، بهتر است روزمه‌ی خود را طبق استانداردهای کانادایی بازنویسی کنید. هنگام نوشتن رزومه به این موارد دقت کنید: 

نوشتن رزومه با توجه به موقعیت شغلی: کارفرمایان می‌خواهند بدانند که شما چه مهارت‌ها و تجربیاتی در ارتباط با شغل مورد نظر دارید. پس برای هر کاری که اپلای می‌کنید، رزومه‌ای متناسب با آن بنویسید و مهارت‌ها و تجربه‌های مرتبط خود را حتما قید کنید. 

از افعال کنشی تاثیرگذار استفاده کنید: هنگام نوشتن تجربیات خود، از افعال کنشی تاثیرگذار استفاده کنید. از جملات مجهول استفاده نکنید و به جای آن از لغاتی استفاده کنید که تاثیر اقدامات شما در شغل‌های قبلی را بهتر بیان می‌کنند. مانند “created” ،“managed” ،“achieved” یا “led”.

موفقیت‌های خود را با آمار بیان کنید: برای برجسته‌تر کردن موفقیت‌های خود، حتما آن‌ها را به صورت آمار بیان کنید. یعنی به جای اینکه بگویید «فروش را افزایش دادم»، بگویید «در عرض 6 ماه آمار فروش را 30% افزایش دادم».

بر روی نتایج تمرکز کنید: کارفرمایان می‌خواهند نتایج وظایف شما را ببینند نه وظایف را. پس به جای وظایف، بر روی نتایج و دستاوردها تمرکز کنید. یعنی به جای اینکه فهرستی از وظایف خود را در زرومه بنویسید، نتایج و دستاورهای خود را برجسته‌تر کنید. 

خلاصه بنویسید: رزومه‌ی شما باید روان باشد به راحتی خوانده شود. از پاراگراف‌های بزرگ و طولانی اجتناب کنید. برای بیان تجربیات و موفقیت‌های خود از بولت پوینت استفاده کنید. معمولا یک صفحه کافی است. مگر در مواقعی که تجربیات بسیار زیادی دارید یا برای یک موقعیت آکادمیک درخواست می‌دهید. 

مهارت‌ها و تجربیات مشابه را قید کنید: برای هر موقعیت شغلی، مهارت‌ها و تجربیات مرتبط را در زومه‌ی خود بنویسید. 

رزومه را بازخوانی کنید: غلط‌های املایی و گرامری می‌تواند به اعتبار شما لطمه بزند و شاید کارفرمایان فکر کنند که بی‌توجه هستید. حتما رزومه‌ی خود را بازخوانی کنید و از شخص دیگری نیز بخواهید آن را بررسی کند. 

اطلاع از پیش خریدهای ونکوور

قدم دوم: کاور لتر جذابی بنویسید

بسیاری از کارفرمایان کانادایی انتظار دارند که به همراه درخواست اولیه‌ی خود یک کاور لتر هم بفرستید. اگر این کار را انجام ندهید، به احتمال زیاد جاب آفری به شما نمی‌دهند. 
برای نوشتن یک کاور لتر خوب این نکات را رعایت کنید:

خطاب نامه به مدیر یا کارفرما باشد: در صورت امکان، نام کارفرما یا مدیری که می‌خواهد کارمند استخدام کند را بنویسید. این نشان می‌دهد که شما تحقیقات خود را انجام داده‌اید و علاقه دارید که در یک شرکت یا موقعیت شغلی خاص کار کنید. اگر اسم کارفرما یا مدیر را نمی‌دانید، می‌توانید از عبارت‌هایی مانند “Dear Hiring Manager” یا “To Whom It May Concern.” استفاده کنید. 

شروع قوی داشته باشید: باید در همان پاراگراف اول توجه مدیر را جلب کنید و به گونه‌ای بنویسید که مدیر برای خواندن ادامه‌ی مطلب شوق داشته باشد. می‌توانید به دستاورد اخیر خود یا ارتباط متقابلی که با شرکت دارید اشاره کنید. یا علاقه‌ی خود به صنعت مورد نظر را ابراز کنید. 

تجربیات و مهارت‌های مرتبط خود را بیان کنید: در متن نامه باید با توجه به الزامات شغل مورد نظر، تجربیات و مهارت‌های خود را بیان کنید. فراموش نکنید که حتما مثال بیاورید و توضیح دهید که از این مهارت‌ها در شغل قبلی خود استفاده کرده‌اید. حتما بنویسید که چرا بهترین گزینه برای این شغل هستید. 

علاقه خود را نشان دهید: کارفرمایان می‌خواهند ببینند که آیا مشتاقید با آن‌ها کار کنید؟ پس حتما باید در متن نامه علاقه‌ی خود را نشان دهید. می‌توانید توضیح دهید که چرا برای کار در یک شرکت خاص هیجان دارید و چه چیزهایی در چنته دارید. 

ساده و خلاصه بنویسید: کاور لتر نباید بیشتر از یک صفحه باشد و باید به راحتی خوانده شود. 

لحنتان حرفه‌ای باشد: لحن نگارش باید حرفه‌ای باشد و بهتر است نوشته واضح و خلاصه باشد. از اصطلاحات عامیانه استفاده نکنید. برای اصلاح اشتباهات حتما متن نامه را به دقت بررسی بکنید و از شخص دیگری نیز بخواهید آن را بررسی کند. 

نامه را با جمله‌بندی قوی تمام کنید: نامه‌ی خود را با یک جمله قوی ببندید. این جمله باید علاقه شما به موقعیت شغلی را بازگو کند و کارفرما را به تماس با شما دعوت کند. از کارفرما تشکر کنید که درخواست شما را بررسی می‌کند. در آخر نیز دوباره اطلاعات تماس خود را بنویسید.

قدم سوم: استفاده از لینکدین

لینکدین یک شبکه‌ی اجتماعی مختص حرفه‌ای‌ها و متخصصان است و بسیاری از کارفرمایان برای پر کردن موقعیت‌های خالی از این شبکه‌ی اجتماعی استفاده می‌کنند. پس بهتر است اگر در یک زمینه تخصص دارید، در این شبکه‌ی اجتماعی فعال باشید. 

قدم چهارم: ارسال درخواست برای شغل مناسب

حال زمان یافتن شغلی متناسب با تجربه‌هایتان است. 

پس از اینکه در سامانه‌ی اکسپرس انتری یک پروفایل ایجاد کردید، یک کد برایتان ارسال می‌شود. با استفاده از این کد می‌توانید پروفایل خود را در سامانه‌ی بانک مشاغل کانادا ثبت کنید. 

بانک مشاغل کانادا یکی از بهترین سایت‌ها برای یافتن شغل مناسب است. زیرا ماهانه بیش از 84,000 موقعیت شغلی در این وب سایت ارائه می‌شود. یکی از مزایای داشتن پروفایل فعال در سامانه‌ی بانک مشاغل کانادا این است که کارفرمایان می‌توانند پروفایل شما را ببینید. در نتیجه شانس شما برای دریافت جاب آفر کانادا بیشتر می‌شود. البته برای یافتن شغل در کانادا می‌توانید به وب سایت‌های زیر نیز سر بزنید. 

  • Indeed
  • Jooble
  • LinkedIn
  • Monster
  • Workopolis

مراقب باشید که سرتان کلاه نرود. مواردی مشاهده شده است که برخی شرکت‌های قلابی به مهاجران پیشنهاد شغلی داده‌اند و در ازای آن مبالغی دریافت کرده‌اند. یک کارفرما قانونا نمی‌تواند برای اعطای پیشنهاد شغلی از شما هزینه‌ای دریافت کند. اگر شک دارید که جاب آفرتان قانونی نیست، حتما با یک متخصص در زمینه‌ی مهاجرت مشورت کنید. 

هزینه جاب آفر کانادا چقدر است؟ 

شاید شنیده باشید که برخی از افراد و سازمان‌های قلابی به مهاجران جاب آفر جعلی می‌دهند و از آن‌ها مبالغی دریافت می‌کنند. این کار کلاه‌برداری است. اعطای جاب آفر هیچ هزینه‌ای ندارد و شما هرگز نباید برای دریافت جاب آفر در کانادا به کسی پول بدهید. 


امیدوارم که توانسته باشم به دانسته‌های شما اضافه کنم. اگر سوالی در مورد مطالب این صفحه دارید یا نیاز به توضیح بیشتر و اطلاعات و نمودارهای اختصاصی خرید و فروش یک محله‌ی خاص دارید، خوشحال می‌شوم کمکی کنم.

شاد و پیروز باشید

محسن صانعی

(راه‌های ارتباط با ما) 

مشاور املاک ونکوور ریلتور Mohsen Sanei vancouver real estate agent realtor

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


اشتراک :