روش‌های مهاجرت به کانادا و دریافت اقامت کانادا

  0
 578

دولت کانادا در نظر دارد بین سال‌های 2022 تا 2024 بیش از 1.3 میلیون مهاجر جدید جذب کند. بنابراین شرایط اقامت در کانادا برای ایرانیان فراهم شده است. راه های مهاجرت به کانادا 2024 بسیار متنوع است. در این مقاله بهترین روش‌های مهاجرت به کانادا را مورد بررسی قرار می‌دهم. اما قبل از آن به پرسش بسیاری از ایرانیان عزیز در خصوص شرایط اقامت کانادا با خرید خانه پاسخ می‌دهم.

شرایط مهاجرت به کانادا

اگرچه هر کدام از روش های مهاجرت به کانادا شرایط خاص خود را دارد، وقتی یک کشور پیشرفته مثل کانادا قصد انتخاب از بین میلیون‌ها نفر را دارد طبیعتا کسانی را انتخاب می‌کند که نه تنها نیازمند کمک‌های دولتی نباشند، بلکه نقش موثری در رونق اقتصادی آن کشور داشته باشند. بنابراین به ترکیب پارامترهایی که این هدف را محقق کند مانند تحصیلات، سابقه‌ی کار، زبان و سن اهمیت می‌دهد تا نیازهای کشورش رفع شود. بعنوان مثال در روش‌های سرمایه‌گذاری، جزو نشانه‌های یک سرمایه‌گذاری موفق اشتغال‌زایی آن است. در سایر روش‌ها هم در خصوص تحصیلات به رشته‌هایی امتیاز بیشتر می‌دهد که بازار کار کانادا به آن‌ها بیشتر نیاز دارد. 

آیا اقامت کانادا از طریق خرید ملک امکان پذیر است؟

در حال حاضر شرایط اقامت کانادا از طریق خرید خانه وجود ندارد. اخذ اقامت کانادا از طریق خرید ملک فقط با راهکاری که در ادامه با شما درمیان می‌گذارم امکان پذیر است. این روش چندین مزیت شاخص دارد:

  • شما را در مسیر کسب اقامت دایم کانادا قرار می‌دهد.
  • به شما امکان می‌دهد که در بازار ملک کانادا که همیشه رو به رشد بوده است سرمایه‌گذاری ارزی کنید.
  • ممنوعیت خرید املاک در کانادا برای افراد غیر کانادایی است شامل حال شما نخواهد شد.
  • بیست درصد مالیات خرید املاک در کانادا که برای افراد غیر کانادایی است را پرداخت نکنید.

تیم مهاجرتی‌ای که با ما همکاری می‌کند برای شما با ثبت یک بیزنس پلن اختصاصی برای شروع یک کسب و کار، اجازه کار کانادا و برای همسر شما اجازه کار آزاد یا همان Open work permit دریافت خواهد کرد به شکلی که بعد از مدتی واجد شرایط اخذ اقامت دایم کانادا از طریق یک از روش‌های سرمایه‌گذاری شوید. در این بیزنس پلن بسته به شرایط و بودجه‌ی شما ما خرید یک ملک تجاری مثل دفتر کار یا مغازه را قرار می‌دهیم. داشتن دارایی از هر نوع در کانادا به معنی قدرت مالی و  دلبستگی شما به این کشور است و علاوه بر اینکه به پرونده شما کمک می‌کند، چندین حسن دارد:

  1. اینکه شما مالک شش دانگ محل کسب و کار خود خواهید بود.
  2. امنیت سرمایه‌گذاری.
  3. شما از سود دلاری ناشی از تورم نیز بهره‌مند می‌شوید.
  4. هیچ پولی بابت خرید ملک تا زمانی که به کانادا نیامدید پرداخت نمی‌کنید.

در برنامه‌های مهاجرت استانی PNP، خرید ملک در استان نشان دهنده‌ی تعهد قانونی شما مبنی بر عدم ترک استان مورد نظر است. بنابراین نگرانی کمتری درباره‌ی امکان ترک استان توسط شما وجود دارد.

روش های مهاجرت به کانادا

بیشتر روش های مهاجرت به کانادا را می‌توان در 4  دسته قرارداد:

  1. تحصیلی: در بعضی از رشته‌ها که هر استان لیست آن‌ها را اعلام می‌کند، دانشجو در پایان دوران تحصیل اقامت دایم دریافت می‌کند و در مابقی رشته‌ها فرد با استفاده از امتیاز تحصیل در کانادا در کنار سایر شرایطی که دارد برای دریافت اقامت دائم یا همان PR خود از یکی از روش‌های اقامتی مانند اکسپرس انتری اقدام می‌کند. 
  2. سرمایه گذاری: متقاضی با ایجاد یک کسب و کار و فعالیت آن امتیازاتی کسب می‌کند که در کنار سایر ویژگی‌های فردی واجد شرایط شود.
  3. بشر دوستانه: پناهندگی یا شرایط خاص فرزند و یا خود فرد متقاضی را واجد شرایط مهاجرت به کانادا از این مسیر می‌کند.
  4. اکسپرس انتری: این سیستم بر اساس امتیاز دهی طراحی شده و بسیاری از روش‌ها با کمک کردن به افزایش امتیاز متقاضی در اکسپرس منتهی به کسب اقامت دایم کانادا می‌شوند.

نکته اول: اصولا زمان این پروسه‌ها کوتاه نیستند. 
نکته دوم: گرفتن مجوز کار یا تحصیل و کار و زندگی در کانادا الزاما به این معنی نیست که شما به اقامت دایم کانادا خواهید رسید بلکه معمولا بعنوان بخشی از مسیر و به حداقل یکی از این دو منظور هستند: 1. ورود سریع‌تر به خاک کانادا و بهره‌مند شدن از امکانات آن و یا 2. احراز شرایط کسب اقامت دایم کانادا

با هم اقامت از طریق خرید خانه، سرمایه‌گذاری و تحصیلی را در ادامه مرور کنیم.

مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل

شاید بتوان گفت تحصیل در کانادا و گرفتن ویزای تحصیلی یکی از سریع‌ترین روش‌های مهاجرت به کانادا و دریافت اقامت دائم کانادا است. دو گروه از این روش استفاده می‌کنند: 

  1. مجردها: راه‌های زیادی برای تبدیل اقامت تحصیلی به اقامت دائم وجود دارد. بعنوان مثال در روش‌های استانی بریتیش کلمبیا برای کسانی که در برخی رشته‌ها تحصیل کرده‌اند امتیازات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. البته دانشجویان باید در طول اقامت شرایط مجوز تحصیلی را برآورده کنند و به سایر امتیازات لازم هم توجه کنند. عموما دانشجویان وقتی که پس از اتمام دوران تحصیل شروع به کار کردند شرایط دریافت اقامت دائم را پیدا می‌کنند.
  2. متاهل‌ها: وقتی که یکی از زوجین ویزای تحصیلی بگیرد در بیشتر دانشگاه‌ها همسر ویزای کار باز (open work permit) می‌گیرد و علاوه بر تامین هزینه‌های زندگی با گرفتن جاب آفر از محل کار خودش، برای کل اعضای خانواده اقامت دائم کانادا را می‌گیرد.

در اکثر برنامه‌های مهاجرتی داشتن تجربه و مهارت کاری کمک بزرگی به متقاضیان می‌کند. این موضوع برای دانشجویان بین‌المللی که تجربه و مهارت لازم را ندارند مشکل ایجاد می‌کند. با این حال، دانشجویان بین‌المللی‌ای که پذیرش تحصیلی کانادا را دریافت کرده‌‌اند و در رشته‌هایی که اصطلاحا PGWP دارند تحصیل کرده‌اند، می‌توانند پس از اتمام تحصیلات مجوز کار بگیرند و تجربه‌ی لازم را کسب کنند. شاید فارغ‌التحصیلان در یکی از روش‌های زیر واجد شرایط دریافت اقامت دائم کانادا شوند. 

  • Post-Graduation Work Permits
  • Federal Skilled Worker Program
  • Provincial Nominee Programs
  • Quebec Immigration Options
  • Canadian Experience Class

مهاجرت به کانادا با ویزای کاری

یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به کانادا این است که ابتدا پیشنهاد شغلی (جاب آفر) دریافت کنید و پس از آن درخواست خود را برای دریافت ویزای کار کانادا 2024 ارسال کنید. سپس می‌توانید به کانادا وارد شوید.

احتمالا تاکنون اصطلاح LMIA را شنیده‌اید. LMIA (Labour Market Impact Assessment) به معنی ارزیابی اثرگذاری بر بازار کار کانادا می‌باشد. برای اینکه این ارزیابی مثبت شود، مراحل زیر باید طی شود: 

  • متقاضی باید یک جاب آفر در کانادا دریافت کند.
  • متقاضی باید از کارفرمای کانادایی بخواهد که درخواست LMIA را از به اداره‌ Service Canada ارسال کند.  
  • متقاضی باید پس از تایید شدن LMIA، درخواست مجوز کار دهد.

این پروسه مراحل و ریزه‌کاری‌های زیادی دارد اما می‌تواند در کنار سایر امتیازات در نهایت به اخذ اقامت دائم کانادا منجر شود.

مهاجرت به کانادا از روش سرمایه گذاری

اگر کارآفرین و یا سرمایه گذار خارجی هستید، می‌توانید با سرمایه گذاری به کانادا مهاجرت کنید. دولت کانادا برای سرمایه گذاران خارجی برنامه‌های مهاجرتی زیادی را ایجاد کرده است. سرمایه گذاران می‌توانند با استفاده از این برنامه‌ها اقامت دائم کانادا را دریافت کنند. در اینجا آن‌ها را به شما معرفی می‌کنم:

Intra Company Transfer: اگر هم اکنون در کشور خود کسب و کاری دارید، می‌توانید با استفاده از برنامه‌ی مهاجرتی ICT Program آن را در کانادا گسترش دهید. معمولا پس از 1 سال فعالیت کاری در کانادا، شرایط اخذ اقامت دائم را کسب خواهید کرد. 

Start-Up Visa Program: صاحبان کسب و کارهای نوآورانه‌ی خارجی می‌توانند از ویزای استارت آپ کانادا استفاده کنند. در این برنامه حداکثر پنج نفر از بنیان گذاران کسب و کار (شریکان) شرایط اخذ اقامت دائم در کانادا را کسب می‌کنند. شاید دریافت اقامت دائم تا 2 سال طول بکشد. 

نکته: استارت آپ‌های تاسیس شده‌ای که بر روی نوآوری تمرکز دارند در این برنامه اولویت دارند.

Entrepreneur Visa: طرح مهاجرتی C11 Entrepreneur stream برای افرادی که می‌خواهند در کسب و کارهای کانادایی سرمایه گذاری کنند و یا کسب و کار جدیدی ایجاد کنند، گزینه‌ی بسیار مناسبی است. این افراد پس از یک سال از اداره‌ی کسب و کار خود و فعالیت در کانادا، شرایط اخذ اقامت دائم را کسب خواهند کرد.  

LMIA Work Permit Program: کارآفرینان و سرمایه گذاران می‌توانند از طریق مسیر LMIA مجوز کار را دریافت کنند. این افراد پس از دو سال فعالیت در کانادا می‌توانند اقامت دائم خود را دریافت کنند. این برنامه بیشتر مناسب استخدام کارمندان خارجی است. سایر برنامه‌های ذکر شده برای مهاجرت از طریق سرمایه گذاری اولویت بالاتری دارند. 

سایر روش های مهاجرت به کانادا

برنامه‌ی اکسپرس انتری (Express Entry Program)

برنامه‌ی اکسپرس انتری یکی از بهترین روش های مهاجرت به کانادا است که به تازه‌واردان اجازه‌ی کار و زندگی می‌هد. تحولات جدید این برنامه به اداره‌ی Citizenship and Immigration Canada اجازه می‌دهد که متقاضیان دارای مهارت و یا افرادی که تحت برنامه‌های مهاجرت اقتصادی فدرال واجد شرایط هستند، ارزیابی و جذب کند. برنامه‌های مهاجرت اقتصادی فدرال عبارت‌اند از: 

  • Federal Skilled Worker Program (FSWP) 
  • The Federal Skilled Trades Program (FSTP)  
  • The Canadian Experience Class (CEC) 

در ضمن استان‌ها و قلمروها می‌توانند به منظور جذب کاندیداهای مهاجرت و برآورده کردن نیازهای بازار کار، از این سیستم (اکسپرس انتری) در برنامه‌های استانی  (Provincial Nominee Programs) استفاده کنند. معمولا داشتن نامزدی استانی 600 امتیاز در اکسپرس انتری به شما می‌دهد و این تقریبا به معنی کسب اقامت قطعی است.

اکسپرس انتری یکی از پر طرفدار برنامه‌های مهاجرتی کانادا است. اما از دسامبر 2020 به بعد هیچ متقاضی‌ای از طریق FSW انتخاب نشده است. فرآیند پذیرش متقاضیان به دلیل شیوع ویروس کرونا کندتر بوده است. اما به شما توصیه می‌کنم که درخواست خود را از طریق این برنامه ارسال کنید. زیرا احتمالا همه چیز نرمال خواهد شد. 

برنامه‌ی حمایت خانواده (Family Class Sponsorship)

در کنار خانواده بودن و مهاجرت خانوادگی به کانادا همچنان یکی از برنامه‌های اصلی مهاجرت به کانادا است. اگر شهروند کانادا هستید و یا اقامت دائم کانادا را دارید، می‌توانید از بستگان درجه یک خود (همسر و فرزندان زیر 22 سال (این مورد استثنائاتی دارد)) حمایت کنید تا آن‌ها نیز اقامت دائم کانادا را دریافت کنند. در حال حاضر حمایت از والدین و پدربزگ‌ها و مادربزرگ‌ها با محدودیت‌هایی امکان پذیر است. اگرچه با دریافت سوپر ویزا (Super Visa Category) می‌توانید آن‌ها را به کانادا بیاورید. 

برنامه‌های مهاجرت استانی (PNP)

محبوبیت مسیرهای مهاجرتی PNP به صورت روزافزون در حال افزایش است. استان‌های کانادا مانند آلبرتا، انتاریو، بریتیش کلمبیا و سایر استان‌ها برنامه‌های مهاجرتی خود را معرفی کرده‌اند. شاید این برنامه‌های مهاجرتی باعث شود که پروسه‌ی مهاجرت سریع‌تر شود. با این حال، اگر از این مسیرهای مهاجرتی استفاده کنید، باید در استان مربوطه ساکن شوید. علاوه بر این، اکثر برنامه‌های PNP نیازمند آن است که متقاضیان از یک کارفرمای کانادایی جاب آفر یا پیشنهاد شغلی داشته باشند. در ادامه لیستی از برنامه‌های مهاجرت استانی را برایتان آماده کرده‌ام:

  • Alberta Immigrant Nominee Program (AINP)
  • British Columbia Provincial Nominee Program (BC PNP)
  • Manitoba Provincial Nominee Program (MPNP)
  • New Brunswick Provincial Nominee Program (NW PNP)
  • Newfoundland & Labrador Provincial Nominee Program (NL PNP)
  • Northwest Territories Nominee Program (NTNP)
  • Nova Scotia Provincial Nominee Program (NS PNP)
  • Ontario Provincial Nominee Program (OINP)
  • Prince Edward Island Provincial Nominee Program (PEI PNP)
  • Saskatchewan Provincial Nominee Program (SINP)
  • Yukon Nominee Program (YNP)

دانلود رایگان کتاب

بهترین روش های مهاجرت به کانادا در سال 2024

در بالا برخی از روش‌های مهاجرت در سال 2024 را توضیح دادم. اما این را بدانید که روش های اخذ اقامت کانادا 2024 به این موارد محدود نمی‌شود. بهترین روش مهاجرت به کانادا نیز بسته به شرایط اختصاصی افراد مختلف متفاوت است. زیرا ویژگی، توانایی، مهارت، قدرت مالی و اهداف هر فرد با دیگری متفاوت است. در درجه اول باید ببینید واجد شرایط کدام روش‌ها هستید و بعد اگر بیش از یک گزینه داشتید هر روش را براساس سه فاکتور ریسک، زمان و هزینه ارزیابی کنید و تصمیم بگیرید. از همه مهم‌تر وقتی خودتان تصمیم می‌گیرید علاوه بر اینکه سلیقه‌ی شخصی خود را اعمال کرده‌اید، پیگیری و تلاشتان برای رسیدن به هدف متفاوت است. 

سریعترین راه دریافت اقامت کانادا

همان‌طور که از نام آن پیداست، اکسپرس انتری (Express Entry) سریع‌ترین راه مهاجرت به کانادا است و البته مهاجرت به کانادا می‌تواند جدای از دریافت اقامت دائم کانادا باشد. بعنوان مثال در عرض چند ماه ممکن است شما و تمام اعضای خانواده به کانادا مهاجرت کنید و بعد اقامت بگیرید. ولی قبل از بستن چمدان‌ها حتما بررسی کنید و بدانید که از چه مسیری برای رسیدن به اقامت دائم کانادا استفاده می‌کنید. اگر تصمیم به این کار گرفتید به شما توصیه می‌کنم که حتما با چند مشاور مهاجرت مشورت کنید تا سریع‌ترین، بهترین و ارزانترین راه مهاجرت به کانادا را به شما معرفی کند. 

آیا شما هم به زندگی در کانادا فکر کرده‌اید؟ به نظر شما مهم‌ترین مزیت و اشکال مهاجرت چیست؟ لطفا در قسمت کامنت‌ها نظر ارزشمند خود را با ما و خوانندگان در میان بگذارید. 


اگر در مورد مطالب این صفحه توضیحات بیشتری می خواهید یا تمایل به هم فکری گرفتن برای خرید یا پیش خرید دارید ، می توانیم بدون هیچ الزامی، گپ و گفتی داشته باشیم، خوشحال می شوم کمکی کنم.

امیدوارم همیشه شاد و سلامت باشید

محسن صانعی

(راه‌های ارتباط با ما) 

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


اشتراک :