هزینه های جانبی خرید ملک در کانادا

  0
 188

برای خرید خانه به مبلغ بیشتری از قیمت خرید نیاز دارید.

هزینه های پنهان خرید خانه در کانادا

برای بسیاری از تازه واردان کانادا، خرید خانه قدم بزرگی به سمت آرامش بیشتر است. اما برخی از خریدارانی که هیچ ایده‌ای از هزینه های جانبی خرید خانه در کانادا ندارند، دچار استرس می‌شوند. به طور خلاصه این را بدانید که هزینه‌های خرید خانه بسیار بیشتر از قیمت خرید است. در واقع برخی هزینه‌های پنهان وجود دارد که بر روی قدرت خرید شما نیز اثر می گذارد و باید حتما پیش از خرید با آن‌ها آشنا باشید. در این مقاله قصد دارم شما را با کل هزینه های جانبی خرید خانه در ونکوور کانادا آشنا کنم. 

هزینه های کارشناسی و بازرسی خانه در کانادا

یکی از هزینه های پنهان خرید خانه در کانادا، هزینه‌ی بازرسی است. یک بازرس فنی متخصص و کاربلد می‌تواند مشکلات پنهان خانه را به شما نشان دهد. حتی اگر خانه‌ای که می‌خواهید بخرید به نظر هیچ مشکلی نداشته باشد. به عنوان مثال شاید سقف خانه تا دو سال آینده نیاز به تعویض داشته باشد و یا اینکه شاید در پشت یکی از دیوارها نشتی آب وجود داشته باشد و از دید شما پنهان باشد. این موارد می‌تواند بر روی تصمیم شما و یا مبلغ پیشنهادی شما اثر بگذارد.  

خریدار مسئول پرداخت هزینه‌ی بازرسی فنی خانه (هوم اینسپکشن) است. اما اگر فروشنده از قبل این بازرسی را انجام داده باشد، شما باید تصمیم بگیرید که آیا نیاز دارید خودتان هم یک بازرس استخدام کنید یا نه؟

هزینه اینسپکشن خانه چیزی حدود 350 دلار تا 850 دلار است. 

هزینه بیعانه خرید خانه در کانادا

وقتی می‌خواهید خانه بخرید، معمولا باید ابتدا بیعانه deposit را پرداخت کنید. این مبلغ معمولا برابر 5% از قیمت فروش است و بخشی از مبلغ پیش پرداخت را تشکیل می‌دهد. خریدار با پرداخت این مبلغ، عزم راسخ خود برای خرید را نشان می‌دهد. 

در واقع این مبلغ ضمانتی برای فروشنده است. خریدار با پرداخت بیعانه تضمین می‌کند که به قرارداد متعهد است. اگر خریدار قرارداد را نقض کند و یا در زمان تعیین شده قرارداد را close نکند، شاید مبلغ بیعانه را از دست بدهد و متضرر شود. در نظر داشته باشید موضوع بیعانه با موضوع پیش خرید خانه در ونکوور یا هر شهر دیگر کانادا، متفاوت است.

کارگاه آموزشی خرید خانه در ونکوور

هزینه ارزشیابی خرید ملک در کانادا

مبلغ وامی که بانک به شما اعطا می‌کند، به قیمت ارزشیابی شده‌ی (appraisal) آن بستگی دارد. در کانادا این کار توسط متخصصان دارای پروانه انجام می‌شود. این افراد ارزش تقریبی خانه را به شما اعلام می‌کنند. معمولا بانک‌ها خودشان این کار را انجام می‌دهند و شما باید هزینه‌ی آن را پرداخت کنید. 

هزینه ارزشیابی بین 300 تا 500 دلار است و خیلی وقت‌ها انجام نمی‌شود و یا اینکه خود وام دهنده این هزینه را تقبل می‌کند. 

هزینه تهیه نقشه زمین در کانادا

نقشه‌ی زمین اطلاعاتی درباره‌ی مرزهای ملک را به ما ارائه می‌دهد و به ما نشان می‌دهد که ساختمان در کجا قرار گرفته است. بسیاری از موسسه‌ها و بانک‌های کانادایی برای اعطای وام به نقشه‌ی به‌روز زمین نیاز دارند. 

بسیاری از املاکی که به فهرست فروش اضافه شده‌اند، نقشه‌ی به‌روز زمین را دارند. اما اگر خانه‌ای که می‌خواهید خریداری کنید چنین نقشه‌ای را نداشته باشد و موسسه‌ی وام دهنده آن را مطالبه کند، باید این نقشه را تهیه کنید و هزینه‌ی آن را نیز پرداخت کنید. 

هزینه تهیه نقشه بین 300 تا 500 دلار است و خیلی وقت‌ها انجام نمی‌شود و یا اینکه خود وام دهنده این هزینه را تقبل می‌کند. 


بیشتر بخوانید: هزینه های زندگی در ونکوور کانادا


هزینه‌های حقوقی و disbursements

هزینه‌های حقوقی یکی دیگر از هزینه های جانبی برای خرید ملک در کانادا است. وکیل املاک شما شاید قیمت ثابتی را برای خدماتش بعلاوه‌ی هزینه‌های مالیات GST/HST و disbursements به شما اعلام کند. محاسبه‌ی مالیات GST/HST کار ساده‌ای است. اما disbursements چطور؟

 Disbursements به معنی هر هزینه یا خرجی است که وکیلتان متحمل شده است که شامل هزینه‌های title search و ثبت و همچنین هزینه‌های دفتری مانند فتوکپی و نامه رسانی است. به عنوان مثال، وکیل یا مشاور املاک در ونکوور یا سایر شهرهای کانادا باید یک title search انجام دهد و هزینه‌ی انجام این کار جزو هزینه‌های disbursements است که از شما دریافت می‌کند. 

معمولا وکلا مبالغ مختلفی بابت disbursements مطالبه می‌کنند. در ضمن برخی از وکلا نیز هزینه‌ی مالیات انتقال زمین را جزو هزینه‌های disbursements در نظر می‌گیرند. برای اینکه بهتر با هزینه‌های خود آشنا شوید بهتر است از وکیل خود بخواهد یک رقم تخمینی به شما بدهد. 

هزینه‌های حقوقی و disbursements بین 1200 تا 1500 دلار است. 

دانلود کتاب راهنمای گام به گام خرید خانه در کانادا

مالیات های پرداختی هنگام خرید ملک

مالیات یکی دیگر از هزینه های جانبی خرید خانه در کانادا است. دولت فدرال، دولت استانی و شهرداری هر یک ممکن است مبالغی از شما تحت عنوان مالیات دریافت کنند. 

مالیات نقل و انتقال زمین در کانادا

یکی از انواع مالیات خانه در کانادا مالیات نقل و انتقال زمین است. با خرید خانه باید مالیات انتقال زمین را نیز پرداخت کنید. هر استان قوانین مالیاتی خاص خود را دارد. در ضمن برخی از شهرداری‌ها نیز مالیات انتقال زمین از خریداران دریافت می‌کنند. به عنوان مثال خریداران در تورنتو باید علاوه بر پرداخت مالیات انتقال زمین به شهرداری (Municipal Land Transfer Tax)، باید مالیات انتقال زمین را به دولت استانی (Ontario’s land transfer tax) هم پرداخت کنند. 

خبر خوب برای خانه اولی‌ها اینکه در بعضی از استان‌ها وقتی اولین خانه‌ی خود را خریداری می‌کنید، مبالغی به حساب شما برگشت داده می‌شود. به عنوان مثال در استان بریتیش کلمبیا، اگر خانه اولی باشید و مالیات انتقال زمین را پرداخت کرده باشید و واجد شرایط باشید، بخشی از این مبلغ به حساب شما برگشت داده می‌شود. 

هزینه مالیات نقل و انتقال برای خانه‌های زیر دو میلیون دلار حدود 2% قیمت خرید است

مالیات بر خرید هماهنگ (GST/HST)

با خرید خانه‌های نوساز باید مالیات GST/HST نیز پرداخت شود. شاید سازنده این هزینه را در هزینه‌ی خرید ادغام کرده باشد. اما اگر اینگونه نبود، باید در زمان closing این هزینه را پرداخت کنید. 

البته خبر خوب اینکه شاید بتوانید بخشی از مالیات پرداختی را از طریق برنامه‌های تخفیف مالیاتی دولت فدرال پس بگیرید. 

مالیات سالانه شهرداری

در بریتیش کلمبیا، اگر مالک یک خانه باشید و یا خانه‌ای را اجاره کرده باشید، باید سالانه مالیات property taxes را به شهرداری پرداخت کنید. 

مبلغ جمع آوری شده صرف برنامه و خدمات زیر می‌شود:

  • پلیس و امنیت
  • آتش‌نشانی 
  • خدمات امداد و نجات اضطراری
  • جاده سازی و نگهداری از آن
  • مدیریت زباله 
  • ایجاد مراکز تفریحی و اجتماعی
  • کتابخانه
  • مدرسه
  • بیمارستان
  • مدیریت آب و فاضلاب 
  • پارک 

هزینه مالیات شهرداری برای خانه‌های 500 هزار دلاری حدود ماهی 150 دلار است. 

مطالعه مقاله "ارزان ترین خانه ها در کانادا" را از دست ندهید. 

عضویت در خبرنامه سرای ونکوور

هزینه بیمه هنگام خرید خانه در کانادا

تهیه‌ی انواع بیمه خانه در کانادا یکی دیگر هزینه های جانبی خرید مسکن در کانادا است که اهمیت فراوانی دارد. در زیر برخی از پوشش‌های مهم بیمه برای خرید خانه را برایتان توضیح می‌دهم. 

بیمه حق مالکیت خانه در کانادا

وقتی خانه‌ی جدیدی در کانادا خریداری می‌کنید، title آن ملک (مالکیت قانونی آن) به شما منتقل می‌شود. اگر هر مشکلی درباره‌ی مالکیت (title)‌ برایتان پیش بیاید، بیمه‌ی title insurance از شما حمایت می‌کند. 

به عنوان مثال، اگر هر گونه حق تصرفی (lien) علیه ملک وجود داشته باشد (مانند قبوض پرداخت نشده‌ی آب و برق و گاز) بیمه‌ی title insurance از شما محافظت می‌کند. همچنین اگر هر خطایی در سوابق رسمی وجود داشته باشد که بر مالکیت شما تاثیر بگذارد، از شما محافظت می‌کند. البته تهیه‌ی این بیمه اجباری نیست. اما به خانه اولی‌ها توصیه می‌کنم حتما آن را تهیه کنند. 

بیمه عمر یا بیمه عمر مورگیج در کانادا 

اگر بیمه عمر وام مسکن را تهیه کنید، در صورت فوت و یا عدم توانایی در ادامه پرداخت اقساط وام، از وام دهنده محافظت می‌شود. مبلغ حق بیمه به اقساط ماهیانه وام مسکن در کانادا اضافه می‌شود و در صورت فوت، این بیمه بدهی شما به بانک را پرداخت می‌کند. 

بیمه mortgage default insurance

اگر داون پیمنت شما برای خرید خانه کمتر از 20% از قیمت خرید باشد، باید بیمه‌ی mortgage default insurance را تهیه کنید. اگر نتوانید اقساط خود را پرداخت کنید، این بیمه آن را تقبل می‌کند. 

معمولا این بیمه را می‌توانید از شرکت CMHC تهیه کنید. معمولا موسسه‌ی وام دهنده هزینه‌ی حق بیمه‌ی CMHC را پرداخت می‌کند و سپس آن هزینه را از شما دریافت می‌کند. 

به یاد داشته باشید که اگر در انتاریو، کبک یا ساسکاچوان خرید کنید، باید بابت خرید حق بیمه‌ی CMHC premium مالیات استانی خرید PST را نیز پرداخت کنید. 

بیمه خانه در کانادا

اگر وام می‌گیرید، قبل از close کردن قرارداد خانه‌ی جدید باید بیمه‌ی مسکن (Property insurance) را تهیه کنید. اما حتی اگر وام نمی‌گیرید، تهیه‌ی این بیمه اهمیت زیادی دارد. 
اگر آسیبی به خانه وارد شود، این بیمه از شما حمایت می‌کند و در صورت لزوم، بودجه‌ی لازم برای تعویض خانه (و لوازم) را تقبل می‌کند. در کانادا می‌توانید این بیمه را از اکثر شرکت‌های بیمه تهیه کنید. 

پوشش ضمانت خانه نوساز

اگر خانه‌ی نوساز می‌خرید، سازنده و یا فروشنده باید پوشش ضمانت new home warranty را به شما بدهد. این پوشش از شما در برابر برخی مشکلات مربوط به ساخت و ساز حمایت می‌کند. با اینکه سازنده این هزینه را پرداخت می‌کند، اما اغلب این هزینه را به خریدار منتقل می‌کند. 

بیشتر بخوانید: مقایسه شهر تورنتو و ونکوور
 

سهم خریدار از هزینه‌هایی که فروشنده از قبل پرداخت کرده است

یکی دیگر از هزینه های جانبی برای خرید ملک در کانادا، هزینه‌های adjustment است. شاید فروشنده از قبل مبالغی را پرداخت کرده باشد و شما خریداران باید سهم خود از این هزینه‌ها را پرداخت کنید. هزینه‌های adjustment دو نوع است. 

  • هزینه‌های adjustment مربوط به closing: اگر فروشنده هزینه‌هایی مانند قبوض آب و برق و گاز و یا مالیات ملک را از قبل پرداخت کرده باشد، باید سهم خود از این هزینه‌ها را پرداخت کنید. 
  • هزینه‌های adjustment مربوط به بهره‌ی وام مسکن: اگر در وسط ماه close کنید، وام دهنده شاید از شما بخواهد که مبلغ interest adjustment را در اول ماه بعد پرداخت کنید. حتی اگر مهلت پرداخت اولین قسط شما تا اواسط آن ماه نباشد. 

هزینه پرداخت وام خرید مسکن

معمولا اکثر افراد نمی‌توانند بدون دریافت وام مسکن در کانادا خانه بخرند و مجبورند بخش زیادی از قیمت خرید خانه را (معمولا 80%) از طریق وام بانکی تامین کنند. شما باید اصل بدهی را بعلاوه‌ی سود آن در اقساط مشخص به بانک پس بدهید. یعنی اقساط شما شامل اصل وام و بهره‌ی آن است. 

در زمان دریافت وام باید از این موارد آگاه باشید: 

  • از ملک شما به عنوان وثیقه استفاده می‌شود
  • شاید پس از اتمام دوره‌ی قرارداد، هنوز به بانک بدهی داشته باشید
  • معمولا تا زمانی که بدهیتان را تسویه کنید، مجبورید قرارداد خود با بانک را چندین بار تمدید کنید 
  • باید صلاحیت دریافت وام را داشته باشید. به عنوان مثال باید استرس تست وام مسکن را با موفقیت پشت سر بگذارید. 
  • باید بخشی از مبلغ خرید را خودتان پرداخت کنید. به این مبلغ داون پیمنت down payment می‌گویند. 
  • اگر قرارداد را نقض کنید، جریمه می‌شوید. 

هزینه های جابجایی ملک در کانادا

وقتی که معامله انجام شد و شما آماده‌ی ورود به منزل جدید خود می‌شوید، هزینه‌ی دیگری برایتان تراشیده می‌شود که معمولا خیلی‌ها در ابتدای روند خرید به آن بی‌توجه هستند. و این هزینه چیزی نیست جز هزینه‌ی اثاث کشی. با توجه به تعداد وسایلی که دارید، شاید شما، دوستانتان و سایر افراد خانواده بخواهید خودتان این کار را انجام دهید. اما اگر سرتان شلوغ است، شاید بهتر باشد این کار را به شرکت‌های اثاث‌کشی بسپارید. 

در هر صورت چه خودتان بخواهید این کار را انجام دهید، چه این کار را به یک شرکت اثاث‌کشی بسپارید، باید هزینه‌ای برای این کار کنار بگذارید. البته استخدام شرکت‌های اثاث‌کشی هزینه‌ی بیشتری دارد. به عنوان مثال باید علاوه بر خرید لوازم بسته‌بندی، دستمزد شرکت را هم پرداخت کنید. 

نکته‌ی بسیار مهم دیگر این است که شاید برای مدتی لازم باشد وسایل خود را در یک انبار قرار دهید. اگر خانه‌ی خود را بفروشید و مجبور باشید خانه‌ی قبلیتان را قبل از تاریخ possession date خانه‌ی جدید ترک کنید، به جایی برای انبار کردن وسایل نیاز دارید. 

اطلاع از پیش خریدهای ونکوور

هزینه تعمیرات یا نوسازی خانه در کانادا

یکی دیگر از هزینه های جانبی خرید خانه هزینه‌ی تعمیرات یا بازسازی خانه در ونکوور کانادا یا شهر های دیگر است. پس از خرید یک خانه‌ی جدید، به دلایل مختلف شاید بخواهید بخش‌های مختلف را تعمیر و بازسازی کنید. البته بهتر است پیش از خرید یک برآورد از هزینه‌های لازم برای نوسازی و یا تعمیر داشته باشید. یعنی ابتدا به دقت وضعیت خانه را بسنجید تا خدایی نکرده ضرر نکنید.
تعیین هزینه‌ی دقیق نوسازی خانه اندکی دشوار است. اما به طور کلی این هزینه به نوع بازسازی بستگی دارد. آیا می‌خواهید کل فضاها را، از دیوراها گرفته تا درها و پنجره‌ها را بازسازی کنید؟ یا اینکه فقط می‌خواهید کابینت‌ها را عوض کنید؟ آیا لوله‌کشی ساختمان به تعمیر نیاز دارد؟ هزینه‌ی انجام بازسازی‌ها و تعمیرات، با توجه به حجم کارهایی که می‌خواهید انجام دهید شاید حتی به 200,000 دلار نیز برسد!

هزینه شارژ کاندو

پس از خرید یک آپارتمان، ماهانه علاوه بر اقساط وام مسکن باید هزینه‌ی شارژ ماهانه ساختمان را نیز پرداخت کنید. معمولا این هزینه صرف مخارج عمومی ساختمان مانند تعمیر نگه‌داری و بیمه‌ی ساختمان می‌شود. 

این هزینه معمولا برای خانه ۸۰۰ هزار دلاری حدود ماهی ۵۰۰ دلار است. به یاد داشته باشید که هرچه امکانات بیشتر باشد، شارژ ماهیانه نیز بیشتر می‌شود. 

هزینه وسایل خانه و تجهیزات تکمیلی مورد نیاز آن

یکی دیگر از هزینه های پنهان خرید خانه در کانادا که شاید ابتدا به آن توجه نکنید، هزینه‌ی وسایل جدید است. شاید برخی از وسایل شما قدیمی شده باشد و کارایی سابق را نداشته باشد. شاید هم برخی از این لوازم مانند مبلمان قدیمیتان با حس و حال خانه‌ی جدیدتان سازگاری ندارد. بهتر است قبل از خرید خانه، با هزینه‌ی لوازم جدیدی را که می‌خواهید خریداری کنید، آشنا باشید. 

تخفیف های مالیاتی برای خریداران خانه در کانادا

تا اینجای کار توضیحات جامعی درباره‌ی هزینه های پنهان خرید خانه ارائه داده‌ام. اما نکته‌ی بسیار مهمی که باید از آن آگاه باشید، معافیت‌های مالیاتی است. خریداران و مالکان می‌توانند از برنامه‌ها و طرح‌های مختلف دولتی استفاده کنند و مبالغ کمتری بابت مالیات پرداخت کنند. 

خبر خوب اینکه از اول آوریل 2024 به بعد معافیت مالیات نقل و انتقال خرید خانه PTT در بریتیش کلمبیا بیشتر می‌شود. برای خانه‌های چند سال ساخت زیر 835,000 دلار و خانه‌های نوساز زیر 1,100,000 دلار، از پرداخت مالیات PTT معاف هستید. 

تخفیف های مالیاتی برای خریداران خانه در کانادا و مالکان شامل موارد زیر است: 

  • First-time home buyers' tax credit
  • Home buyers' tax credit for people with disabilities
  • Home buyers' plan
  • GST/HST new housing rebate
  • Home accessibility tax credit
  • Rental income deductions
  • Deductions from moving for work or school
  • Homeowner tax deduction when you work from home
  • New in 2023: Multigenerational Home Renovation Tax Credit

خرید خانه در کشور جدیدتان هیجان انگیز است. برخی از این هزینه‌ها اختیاری هستند، برخی به نوع ملکی که می‌خرید بستگی دارند و یا اینکه وام دهده از شما می‌خواهد آن را پرداخت کنید. همه‌ی خریداران باید با کل هزینه‌ها از هزینه های جانبی خرید خانه در ونکوور کانادا گرفته تا قیمت خرید آگاه باشند تا بهتر بتوانند این پروسه را مدیریت کنند و به دنبال خانه‌هایی بگردند که با بودجه شان سازگار است. 


امیدوارم که توانسته باشم به دانسته‌های شما اضافه کنم. اگر سوالی در مورد مطالب این صفحه دارید یا نیاز به توضیح بیشتر و اطلاعات و نمودارهای اختصاصی خرید و فروش یک محله‌ی خاص دارید، خوشحال می‌شوم کمکی کنم.

شاد و پیروز باشید

محسن صانعی

(راه‌های ارتباط با ما) 

مشاور املاک ونکوور ریلتور Mohsen Sanei vancouver real estate agent realtor

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


اشتراک :