عوامل موثر بر قیمت خانه در کانادا

  0
 162

چرا خانه در کانادا گران است؟ عوامل موثر بر قیمت خانه در کانادا چیست؟

این‌ها سوالاتی است که مردم بخصوص کسانی که برای اولین بار به کانادا وارد می‌شوند از من می‌پرسند. در این مقاله سعی کرده‌ام به طور جامع و کامل به این پرسش‌ها پاسخ بدهم و عوامل تاثیر گذار بر قیمت خانه در کانادا را برایتان توضیح دهم. 

عوامل موثر بر قیمت املاک کانادا

به طور کلی عوامل موثر بر قیمت خانه در کانادا عبارت‌اند از: 

  • نرخ بهره
  • ارزش دلار کانادا
  • وضعیت اقتصاد کانادا 
  • میانگین سنی جمعیت کانادا 
  • سیاست های دولت کانادا 
  • عرضه و تقاضای بازار مسکن
  • شهر و محله خانه
  • قیمت زمین
  • خریداران خارجی خانه در کانادا
  • مالیات واگذاری زمین

در ادامه هرکدام از این موارد را برایتان توضیح می‌دهم.

نرخ بهره 

نرخ بهره یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت مسکن کشور کانادا است و تاثیر مستقیمی بر بدهی وام خریداران دارد. با افزایش نرخ بهره، بدهی وام نیز زیاد می‌شود. بنابراین خریداران برای دریافت وام با چالش‌های بیشتری مواجه می‌شوند و بازار ملک کساد می‌شود. در نتیجه قیمت ملک کاهش می‌یاد. در مقابل اگر نرخ بهره پایین باشد، تقاضا برای خرید ملک افزایش می‌یابد و بازار ملک پر رونق‌تر می‌شود. افزایش تقاضا نیز قیمت املاک را افزایش دهد. این عوامل بر قیمت خرید خانه در ونکوور و سایر شهرهای کانادا موثر است.

کارگاه آموزشی خرید خانه در ونکوور

ارزش دلار کانادا

ارزش دلار کانادا با قیمت ملک رابطه‌ی مستقیمی دارد. یعنی اگر ارزش دلار کانادا افزایش یابد، قیمت ملک نیز افزایش و اگر ارزش دلار کانادا کاهش یابد، قیمت ملک نیز کاهش می‌یابد. 

وضعیت اقتصاد کانادا

وضعیت اقتصادی یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر قیمت خانه در کانادا است. وضعیت اقتصادی معمولا توسط اندیکاتورهای اقتصادی مانند GDP، آمار اشتغال، فعالیت‌های تولیدی، قیمت کالاها و غیره سنجیده می‌شود. به طور کلی یک اقتصاد قوی معمولا باعث پر رونق شدن بازار ملک می‌شود. زیرا در چنین اقتصادی، مردم پول بیشتری برای خرج کردن دارند. اما اگر وضعیت اقتصادی مناسب نباشد، بازار ملک نیز کساد است. 

دانلود کتاب راهنمای گام به گام خرید خانه در کانادا

میانگین سنی جمعیت کانادا

خصوصیات جمعیت شناختی (دموگرافیک) نیز یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت خانه در کانادا است. هرچه سن کانادایی‌ها بالاتر برود، تقاضا برای خرید خانه‌های کوچک‌تر و کاندوها بیشتر می‌شود. معمولا سالمندان کانادایی ترجیح می‌دهند در خانه‌های کوچک‌تری زندگی کنند. از طرف دیگر، کانادایی‌های جوان‌تر با مشکل هزینه بالای خرید مواجه هستند. این موضوع اکثر آن‌ها را به اجاره خانه سوق می‌دهد (به جای خرید). این موارد تقاضا را در بخش‌های مختلف بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به عنوان مثال در برخی از مناطق تقاضا برای خرید خانه‌های کوچک و کاندو زیاد می‌شود و در مناطق دیگر تقاضا برای اجاره بیشتر می‌شود. 

سیاست های دولت کانادا

طرح‌ها و برنامه‌های دولتی یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر قیمت خانه در کانادا هستند. برخی از سیاست‌های دولت کانادا که موقتا تقاضا را افزایش می‌دهند شامل اعتبارهای مالیاتی، تخفیف‌های مالیاتی و کمک هزینه‌های خرید مانند ارائه وام مسکن در کانادا هستند. 

ایالات متحده را در نظر بگیرید. این کشور در سال 2009 که با رکود اقتصادی روبرو بود و با هدف افزایش آمار خرید، طرح اعتبار مالیاتی برای خانه اولی‌ها را معرفی کرد (فقط کسانی که بین 2008 تا 2010 خانه خریده بودند واجد شرایط بودند). طبق آماری که دفتر  Government Accountability Office منتشر کرد، 2.3 میلیون نفر از مزایای این طرح مالیاتی استفاده کردند. این موضوع ثابت می‌کند که سیاست‌های دولتی تاثیر زیادی بر بازار ملک دارند. 

عرضه و تقاضای بازار مسکن

عرضه و تقاضا نیز از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت مسکن کشور کانادا هستند. اگر تقاضا زیاد و عرضه کم باشد، قیمت خانه‌ها افزایش می‌یابد. بلعکس اگر عرضه زیاد و تقاضا کم باشد، مالکان به دلیل تقاضای پایین قیمت فروش خانه‌ها را کاهش می‌دهند. البته رشد جمعیت نیز بر روی افزایش تقاضا تاثیر مستقیمی دارد. 

یکی از موثرترین دلایل آن که چرا خانه در کانادا گران است، افزایش جمعیت است. جمعیت کشور در دهه‌های اخیر به تدریج در حال افزایش بوده است و به بیش از 39 میلیون رسیده است. اکثر جمعیت این کشور در شهرها زندگی می‌کنند. علاوه بر این، آمار بالای مهاجرت نیز تقاضا برای ملک را افزایش داده است. این نیز به نوبه‌ی خود باعث افزایش هرچه بیشتر قیمت املاک شده است. بخصوص در شهرهایی که عرضه‌ی ملک محدود بوده است. 

عضویت در خبرنامه سرای ونکوور

شهر و محله خانه

موقعیت ملک یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت خانه در کانادا است. امروزه افراد بیشتری برای یافتن شغل بهتر و پر درآمدتر و همچنین بهره‌مندی از استانداردهای بالاتر زندگی به شهرها مهاجرت می‌کنند. به همین دلیل هم هست که قیمت خانه‌ها در شهرها بیستر از مناطق غیر شهری است. 

کلان‌شهرهای کانادا در دهه‌های اخیر رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده‌اند و جمعیتشان افزایش یافته است. این موضوع موجب افزایش تقاضا و کمبود خانه‌های مقرون به صرفه می‌شود. بهترین مناطق ونکوور کانادا هم با چنین مسائلی درگیر هستند.

البته قیمت املاک حتی در محله‌های یک شهر با هم متفاوت است. امنیت محله‌ها، نزدیکی به مرکز شهر، رستوران‌ها، پارک‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و مترو، بافت محله و غیره نیز بر روی قیمت املاک تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، معمولا هرچه به مرکز شهر نزدیک‌تر شویم، قیمت هر متر مربع از کاندو گران‌تر می‌شود. 

قیمت زمین

از هر مشاور املاک در ونکوور کانادا هم که بپرسید قطعا قیمت زمین را یکی از عوامل مهم موثر بر قیمت خانه در کانادا عنوان می کند. با گسترش هرچه بیشتر شهرها، زمین خالی کمیاب‌تر می‌شود و در نتیجه قیمت زمین افزایش می‌یابد. این موضوع را می‌توانیم در جوامعی که طبیعت زیبایی دارند و نزدیک شهرهای بزرگ هستند مشاهده کنیم. با افزایش قیمت زمین، سازنده قیمت ملک را بیشتر می‌کند تا به سودی که می‌خواهد برسد. در نتیجه قیمت ملک افزایش می‌یابد. 

قیمت زمین نیز خود تابع عواملی مانند موقعیت، قوانین پهنه‌بندی، و تقاضا است. معمولا در مناطق شهری قیمت زمین بالاتر است. 

اطلاع از پیش خریدهای ونکوور

خریداران خارجی خانه در کانادا

خریداران خارجی خانه در کانادا در افزایش قیمت خانه سهیم بوده‌اند. در دهه‌ی اخیر سرمایه گذاران چینی و آمریکایی در کلان شهرهای کانادا بر روی املاک سرمایه گذاری کرده‌اند. این موضوع باعث افزایش قیمت خانه شده است و ساکنان با چالش‌های مالی بیشتری برای خرید خانه مواجه شده‌اند. بسیاری از این افراد با هدف سرمایه گذاری در املاک ونکوور و سایر شهرهای کانادا اقدام به خرید خانه می کنند.

البته موضوع خریداران خارجی خانه در کانادا در سال‌های اخیر بحث برانگیز و جنجالی بوده است. به اعتقاد برخی از افراد، این موضوع تاثیرات مثبتی بر اقتصاد کانادا داشته است. اما مخالفان بر این باورند که این موضوع باعث افزایش قیمت ملک شده است و توانایی مالی ساکنان برای خرید را کاهش داده است. دولت فدرال اقداماتی برای حل مشکل خریداران خارجی انجام داد که شامل اعمال قوانین سفت و سخت‌تر و همچنین اخذ مالیات از خریداران خارجی بود. البته اکنون کلا خرید خانه توسط خارجی‌ها منع شده است. 

مالیات واگذاری زمین

مالیات انقال زمین نیز یکی از عوامل موثر قیمت خانه در کانادا است. دپارتمان اقتصاد دانشگاه تورنتو تحقیقاتی درباره‌ی تاثیرات مالیات انتقال زمین بر بازار ملک انجام داده است. آن‌ها داده‌های فروش 139,266 خانه‌ی ویلایی را مورد بررسی قرار دادند و اثرات مالیات انتقال زمین را بررسی کردند. شواهد حاکی از آن بود که مالیات انتقال زمین، آمار معاملات ملکی را 14% کاهش داده است. همچنین قیمت ملک نیز تقریبا به اندازه‌ی مبلغ همین مالیات کاهش یافته است.  


امیدوارم که توانسته باشم به دانسته‌های شما اضافه کنم. اگر سوالی در مورد مطالب این صفحه دارید یا نیاز به توضیح بیشتر و اطلاعات و نمودارهای اختصاصی خرید و فروش یک محله‌ی خاص دارید، خوشحال می‌شوم کمکی کنم.

شاد و پیروز باشید

محسن صانعی

(راه‌های ارتباط با ما) 

مشاور املاک ونکوور ریلتور Mohsen Sanei vancouver real estate agent realtor

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


اشتراک :