آشنایی با سرویس حمل و نقل عمومی در ونکوور

  0
 1274

سیستم حمل و نقل عمومی ونکوور بسیار کارآمد است و عملکرد آن به قدری خوب است که از نگاه مردم، توریست‌ها و ساکنان همیشه به قطارهای شهری و اتوبوس‌ها دسترسی دارند. 

حمل و نقل عمومی در ونکوور

شبکه حمل و نقل ونکوور بزرگ یک شبکه یکپارچه از اتوبوس، مترو، اسکای ترین و اتوبوس دریایی است که از سه بخش (zone) تشکیل شده است. در ادامه شما را با این روش های حمل و نقل و همچنین هزینه‌های آن آشنا می‌کنم. 

TransLink چیست؟

ابتدا بهتر است که بدانید TransLink چیست؟ TransLink همان سازمان/ سامانه حمل و نقل عمومی در ونکوور است. سازمان TransLink در واقع مسئول حمل و نقل عمومی، جاده‌های اصلی و پل‌ها است و در بین 60 منطقه‌ی مهم دنیا جایگاه 22ام را به خود اختصاص داده است. می‌توان گفت که TransLink بهترین سامانه‌ی حمل و نقل عمومی در کانادا است. 

کارگاه آموزشی خرید خانه در ونکوور

انواع حمل و نقل عمومی در ونکوور

سیستم حمل و نقل عمومی ونکوور یا همان TransLink از سامانه‌های زیر تشکیل شده است: 

  • اتوبوس
  • مترو
  • اتوبوس دریایی
  • راه آهن West Coast Express

اتوبوسرانی ونکوور

سازمان حمل و نقل عمومی ونکوور TransLink مسیرهای زیادی را برای سرویس‌دهی اتوبوس‌ها در ونکوور بزرگ تدارک دیده است. 

برای چک کردن ساعات سرویس دهی اتوبوس‌ها دو راه  وجود دارد. البته اگر شرایط جوی نامساعد باشد، شاید به اطلاعات زنده درباره‌ی سرویس اتوبوس‌رانی دسترسی نداشته باشید. 

  • دانلود نرم افزار Transit app
  • استفاده از نقشه گوگل

در اتوبوس‌ها یک طناب زرد رنگ در طول اتوبوس وجود دارد که باید آن را قبل از ایستگاهی که می‌خواهید پیاده شوید، بکشید تا یک صدای زنگوله بدهد، اگر کشیدید و صدایی نداد نگران نشوید، معنیش این است که کسی قبل از شما آن را کشیده است و راننده در اولین ایستگاه نگه می‌دارد. 

همان‌طور که می‌دانید ونکوور بزرگ از نظر حمل و نقل عمومی به سه منطقه (zone) تقسیم شده است. اما کرایه‌ی مسافرت با اتوبوس صرف نظر از مسافت پیموده شده، به صورت یک منطقه‌ای محاسبه می‌شود. 

برای آشنایی با محله ایرانی نشین ونکوور، کلیک کنید!

دانلود کتاب راهنمای گام به گام خرید خانه در کانادا

مترو ونکوور SkyTrain

مترو ونکوور که با نام SkyTrain شناخته می‌شود که یکی از سریع‌ترین روش های حمل و نقل در ونکوور بزرگ است. سرعت قطارها به قدری زیاد است که مسافرت از کالج Create Career College Campus در برنابی تا داون تاون ونکوور فقط 18 دقیقه طول می‌کشد. 

در حال حاضر سرویس اسکای ترین سه مسیر دارد. 

Expo Line: قدیمی‌ترین لاین سامانه‌ی مترو ونکوور است که به شهرهای ونکوور، برنابی، نیووست‌مینستر و سوری سرویس دهی می‌کند. این لاین از دو مسیر تشکیل شده است. یکی از ایستگاه  Waterfront Station (داون تاون) تا ایستگاه King George Station (سوری) و دیگری از ایستگاه Waterfront Station تا ایستگاه Production Way–University Station (برنابی).

Millennium Line: این لاین به شرق ونکوور، برنابی، پورت مودی و کوکیتلام سرویس‌دهی می‌کند و از ایستگاه VCC-Clark Station (ونکوور) تا ایستگاه  Lafarge Lake-Douglas Station (کوکیتلام) کشیده شده است. 

Canada Line: این مسیر داون تاون ونکوور، فرودگاه بین‌المللی ونکوور و ریچموند را به هم متصل می‌کند و از ایستگاه Waterfront Station در ونکوور تا ایستگاه  Richmond-Brighouse Station در ریچموند امتداد دارد. 

کرایه‌ی استفاده از سرویس اسکای ترین در ونکوور بر اساس منطقه حساب می‌شود. یعنی بر اساس تعداد مناطقی که مسافران پیموده‌اند. در کل سه منطقه وجود دارد. اگر مسافر فقط در یک منطقه جابجا شود، کرایه‌ی یک‌منطقه‌ای می‌دهد. اما اگر  بین دو منطقه یا سه منطقه جابجا شود، نرخ کرایه‌ی دو منطقه‌ای یا سه منطقه‌ای از او دریافت می‌شود. 

اتوبوس دریایی SeaBus

اتوبوس دریایی یکی از سامانه‌های حمل و نقل عمومی ونکوور است که داون تاون ونکوور را به تورث ونکوور در آن طرف خلیجک بورارد وصل می‌کند. نه تنها توریست‌ها بلکه ساکنان نیز روزانه برای رفتن به مدرسه یا سر کار از این سرویس استفاده می‌کنند. 

اتوبوس دریایی می‌تواند حداکثر 395 مسافر را حمل کند و هر 15 -30 دقیقه ایستگاه را ترک می‌کند. این سفر تقریبا 12 دقیقه است و ویوو زیبایی از افق ونکوور، کوه‌های ساحل شمالی و خلیجک بورارد را به مسافران ارائه می‌دهد. 

کرایه هر سفر با استفاده از اتوبوس دریایی (از ایستگاه Waterfront تا اسکله‌ی Lonsdale Quay یا بلعکس) به صورت دو منطقه‌ای حساب می‌شود. 

بیشتر بخوانید: ونکوور کجاست و شهر آن چگونه است؟

عضویت در خبرنامه سرای ونکوور

سامانه راه آهن West Coast Express

سامانه قطار سریع‌السیر West Coast Express خدمات حمل و نقل ریلی از داون تاون به مناطق غیر مرکزی ونکوور (پورت مودی، کوکیتلام، پورت کوکیتلام، پیت مدوز، میپل ریج و میشن) را میسر کرده است.

به لطف این سرویس، کارمندانی که ساکن مناطق غیر مرکزی هستند می‌توانند از ترافیک بزرگ‌راه اجتناب کنند و بدون دردسرهای ترافیکی به محل کار خود بروند. در ضمن مسیر حرکت قطار بسیار چشم نواز است و توریست‌ها هم می‌توانند از مناطق دیدنی Fraser Valley دیدن کنند. 

نکته: کرایه‌ی سفر در این سامانه با سایر سامانه‌ها متفاوت است. برای دیدن کرایه می‌توانید به جدول‌های پایین مراجعه کنید. 

هزینه‌ی حمل و نقل عمومی در ونکوور

نرخ کرایه برای سامانه‌های اسکای ترین SkyTrain، اتوبوس دریایی SeaBus، و اتوبوس‌رانی از یک سیستم واحد پیروی می‌کند. اما در سامانه‌ی West Coast Express نرخ کرایه متفاوت است. در سامانه‌های اسکای ترین SkyTrain، اتوبوس دریایی SeaBus، و اتوبوس‌رانی کرایه بر اساس تعداد مناطق طی شده محاسبه می‌شود. البته کرایه‌ی اتوبوس‌ها صرف نظر از مسافت پیموده شده، به صورت یک منطقه‌ای محاسبه می‌شود. اما کرایه‌ی مترو بر اساس تعداد مناطق طی شده است. یعنی کرایه می‌تواند با توجه به مسافت طی شده به صورت یک منطقه‌ای، دو منطقه‌ای و سه منطقه‌ای باشد. رخ کرایه‌ی اتوبوس دریایی نیز به صورت دو منطقه‌ای است. پیشنهاد می کنیم با خواندن مقاله "هزینه های زندگی در شهر ونکوور کانادا 2023" با هزینه زندگی در ونکوور بیشتر آشنا شوید.

برای پرداخت کرایه روش‌های مختلفی وجود دارد.

یک کارتی هست بنام compass که در سه تیپ کلی وجود دارد. 

برای بزرگسالان (آبی)، کودکان ٥-١٣ سال، نوجوانان ١٤ تا ١٨ سال (باید در زمان استفاده از کارت نارنجی ،کارت شناسایی نشان بدهند) و سالمندان و کم توان‌ها (نارنجی) و بلیط‌ها و کارت‌ها و بلیط‌های موقت یا روزانه.

این کارت‌ها را از ایستگاه‌های اتوبوس دریایی، فروشگاه‌های London Drug ، shoppers ، 7-eleven و خیلی جاهای دیگر می‌توانید با پرداخت مبلغ اندکی (انواع کارت‌های بانکی یا پول نقد را قبول می‌کنند) بخرید که بخشی از آن مبلغ بابت کارت و بقیه بعنوان بلیط است. البته در هر زمان که کارت را بخواهید می‌توانید آن را پس دهید و پول کارت و هر مبلغ مازادی که در کارت باشد را پس بگیرید. 

یکسری دستبند هم بشکل محدود وجود دارد که دقیقا کار همین کارت‌ها را می‌کند. 

اطلاع از پیش خریدهای ونکوور

اگرچه برای سوار شدن وسایل حمل و نقل عمومی می‌توانید به جای این کارت‌ها از پول نقد یا کارت اعتباری استفاده کنید ولی هم قیمت هر بلیط بالاتر می‌شود هم اینکه همه افراد در هر سن و شرایطی که باشند پول بزرگسال را باید پرداخت کنند و از امکانات سفرهای ماهیانه و غیره نمی‌توانید استفاده کنید. اگر پول نقد می‌دهید حواستان باشد که در کدام ناحیه سوار و در کدام ناحیه پیاده می‌شوید تا مبادا کم پول بدهید و برایتان دردسر شود.  

از لحظه‌ای که سوار یکی از وسایل عمومی می‌شوید تا ٩٠ دقیقه هر وسیله‌ی دیگری هم سوار بشوید پول اضافه‌ای از شما کم نمی‌کند ( البته باید کارتتان را جلوی دستگاه نگه دارید تا سبز شود)
ترجیحا اصلا روی صندلی‌هایی که علامت اولویت با سالمندان و غیره دارد ننشینید ( اگرچه بعضی‌ها رعایت نمی‌کنند). به این موضوع خیلی اهمیت می‌دهند.

حمل دوچرخه جلوی اتوبوس‌ها رایگان است و گذاشتنش هم خیلی راحت است. فقط اولین بار از راننده بخواهید کمکتان کند تا مبادا درست نگذارید و بیفتد. 

برای آگاهی از هزینه‌ی استفاده از حمل و نقل عمومی در ونکوور می‌توانید به جدول‌های زیر مراجعه کنید. در این جدول‌ها جزئیات هزینه‌ها را آورده‌ام. البته این هزینه‌ها مربوط به قطار سریع‌السیر West Coast Express نیست. 

هزینه سرویس حمل و نقل عمومی در ونکوور با پول نقد

نوع سفر یک منطقه دو منطقه سه منطقه
بزرگسالان 3.15 دلار 4.55 دلار 6.20 دلار
کودکان و سالمندان 2.10 دلار 3.10 دلار 4.25 دلار

هزینه سرویس حمل و نقل عمومی در ونکوور با استفاده از کارت های contactless payment cards

نوع سفر یک منطقه دو منطقه سه منطقه
بزرگسالان 3.15 دلار 4.55 دلار 6.20 دلار

هزینه سرویس حمل و نقل عمومی در ونکوور با استفاده از کارت compass card

نوع سفر یک بخش دو بخش سه بخش
بزرگسالان 2.55 دلار 3.75 دلار 4.80 دلار
کودکان و سالمندان 2.10 دلار 3.10 دلار 4.25 دلار

هزینه ماهانه سرویس حمل و نقل عمومی در ونکوور با استفاده از compass card

نوع سفر یک منطقه دو منطقه سه منطقه
بزرگسالان 104.90 دلار 140.25 دلار 189.45 دلار
کودکان و سالمندان - - 59.95 دلار

هزینه روزانه سرویس حمل و نقل عمومی در ونکوور با استفاده از بلیط یا compass card

نوع سفر کل بخش‌ها - کل روز
بزرگسالان 11.25 دلار
کودکان و سالمندان 8.85 دلار

برای آگاهی از هزینه‌های قطار سریع‌السیر West Coast Express به جدول زیر مراجعه کنید. 

کرایه سفر با قطار سریع‌السیر West Coast Express

از ایستگاه Waterfront یا به این ایستگاه از سایر ایستگاه‌ها یا به سایر ایستگاه‌ها
سه منطقه: Moody Centre, Coquitlam Central, Port Coquitlam 4 منطقه: PittMeadows, Maple Meadows, Port Haney 5 منطقه: شهر میشن 1 تا 2 منطقه: سفر در یک منطقه یا بین دو منطقه مجاور 3 منطقه: سفر در 3 منطقه (به عنوان مثال از شهر میشن تا مرکز مودی)
بلیط compass ticket/ tap to pay (پول نقد)
بزرگسالان - یک سفره 8.05 دلار 9.85 دلار 13.40 دلار 6.20 دلار 8.05 دلار
کودکان و سالمندان - یک سفره 4.75 دلار 6.15 دلار 8.30 دلار 3.75 دلار 4.75 دلار
بزرگسالان - رفت و برگشت (return ticket) * 15.55 دلار 19 دلار 25.40 دلار 11.75 دلار 15.55 دلار
کودکان و سالمندان - رفت و برگشت (return ticket) * 9.60 دلار 12 دلار 16.30 دلار 7.45 دلار 9.60 دلار
compass card
بزرگسالان - یک سفره 6.80 دلار 8.35 دلار 11.25 دلار 5.20 دلار 6.80 دلار
کودکان و سالمندان - یک سفره 4.15 دلار 5.10 دلار 6.90 دلار 3.10 دلار 4.15 دلار
compass card رفت و برگشت (return pass) *
بزرگسالان 14.70 دلار 18.20 دلار 24.35 دلار 11.50 دلار 14.70 دلار
کودکان و سالمندان 9.10 دلار 11.50 دلار 15.55 دلار 7.20 دلار 9.10 دلار
compass card ماهانه *
بزرگسالان 222.70 دلار 268.70 دلار 366.95 دلار 169.95 دلار 222.70 دلار
کودکان و سالمندان 137.55 دلار 169.40 دلار 236.90 دلار 103.90 دلار 137.55 دلار

* شامل سفر نامحدود در همه اتوبوس‌ها، متروها و اتوبوس دریایی (به استثنای Canada Line YVR AddFare که باید کرایه‌ی بیشتری پرداخت کرد)


امیدوارم که توانسته باشم به دانسته‌های شما اضافه کنم. اگر سوالی در مورد مطالب این صفحه دارید یا نیاز به توضیح بیشتر و اطلاعات و نمودارهای اختصاصی خرید و فروش یک محله‌ی خاص دارید، خوشحال می‌شوم کمکی کنم.

شاد و پیروز باشید

محسن صانعی

(راه‌های ارتباط با ما) 

مشاور املاک ونکوور ریلتور Mohsen Sanei vancouver real estate agent realtor

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


اشتراک :