مقایسه تورنتو و ونکوور

  0
 3067

بهترین شهر کانادا برای ایرانیان کدام است؟ ونکوور بهتر است یا تورنتو؟ هزینه های زندگی در این دو شهر چقدر متفاوت است؟ فرصت های شغلی و کاری در دو شهر بزرگ کانادا چقدر با هم متفاوت است؟

به احتمال زیاد خودتان اطلاعات زیادی درباره‌ی این دو شهر دارید. من اینجا نهایت تلاشم را می‌کنم که این دو شهر را بطور کامل و از همه‌ی جنبه‌ها مقایسه کنم تا از سایر منابع بی‌نیاز شوید. امیدوارم بتوانم قدم کوچکی بردارم و به دانسته‌های شما بیافزایم. پس به اتفاق این دو شهر را مقایسه کنیم.

ونکوور و تورنتو هر دو جزو بهترین شهرهای کانادا برای ایرانیان هستند که استاندارد زندگی بالایی دارند. این دو شهر جزو پرجمعیت‌ترین و متنوع‌ترین شهرهای کانادا از لحاظ تنوع قومی و نژادی هستند و جاذبه‌های گرشگری زیادی دارند.

بسیاری از مهاجران آرزو دارند که در ونکوور و تورنتو زندگی کنند و فرزاندنشان در این محیط‌ها بزرگ شوند. من مطمئنم شما هم چنین سوال بزرگی را در ذهن خود دارید. تورنتو یا ونکوور؟ باید به کدام یک از این شهرها مهاجرت کنید؟ یا اگر مهاجرت کرده‌اید، تصمیم درستی گرفته‌اید یا نه.

بگذارید اینگونه توضیح دهم که هر کدام از این شهرها در نوع خود بهترین گزینه برای زندگی هستند. اگر به دنبال جاهای شلوغی هستید که به شما انگیزه می‌دهد و موقعیت‌های شغلی بیشتری دارد، تورنتو انتخاب مناسبی است.

اما اگر عاشق طبیعت بکر هستید، از پس مخارج بیشتر زندگی در ونکوور بر می‌آیید، شلوغی کمتر و ریتم آرام‌تر زندگی را می‌پسندید، ونکوور بهترین انتخاب برای کار و زندگی است. 

البته انتخاب شما به نیازها و ترجیحات شخصی بستگی دارد. اما عوامل ویژه‌ای وجود دارد که می‌تواند هنگام انتخاب بین تورنتو یا ونکوور به شما کمک کند. در این مقاله تمام سعی و کوشش خود را کرده‌ام که به شما دید درست و واضحی بدهم تا بهتر بتوانید تصمیم خود را بگیرید.

تورنتو یا ونکوور، کدام شهر برای مهاجرت مناسب است؟ در ادامه ونکوور و تورنتو را از نظر هزینه‌های زندگی، موقعیت‌های شغلی، جمعیت، آب و هوا، حمل و نقل، هزینه‌های خانوار (housing cost)، مناطق دیدنی، رستوران‌ها، نرخ بزهکاری و غیره مقایسه می‌کنیم. به نظر من پس از خواندن این مقاله یک جواب منطقی برای این سوال خواهید یافت. 

کانادا کشوری چند فرهنگی است که ساکنان آن به بیش از 200 زبان صحبت می‌کنند. بر اساس آخرین سرشماری، جمعیت کانادا 38.27 میلیون نفر است. چیزی حدود 0.48% جمعیت کره‌ی زمین. بیشتر مهاجران دو شهر پرجمعیت و محبوب ونکوور و تورنتو را برای زندگی انتخاب می‌کنند.

اما همان‌طور که می‌دانید هر شهری خصوصیات، مزایا و معایب خاص خود را دارد. در هر دوی این شهرها نیز جاذبه‌های دیدنی، رستوران‌ها و تنوع غذایی بالا، مراکز خرید مناسب، شب‌های زنده و پر انرژی، موقعیت‌های شغلی خوب (با امکان ارتقا شغلی و افزایش دستمزد) وجود دارد.

با این حال، قبل از اینکه به این موضوع مهم وارد شویم، بیایید اول نگاه جامع‌تری به کشور کانادا بیندازیم. 

در رنکینگ کلی بهترین کشورهای جهان، کانادا رتبه‌ی اول را به خود اختصاص داده است. در جدول زیر رتبه‌ی این کشور را در موارد مختلف مشاهده می‌کنید.

آمار رتبه
اهداف اجتماعی اول
کیفیت زندگی اول
مدیریت بحران سوم
مساعد بودن شرایط برای تجارت و کسب و کار سوم
کارآفرینی ششم
قدرت دوازدهم
اثرگذاری فرهنگی چهاردهم
ماجراجویی نوزدهم

حال برای دانستن تفاوت شهر ونکوور و تورنتو، این دو مقصد محبوب را مقایسه می‌کنیم. بیایید در ادامه به اتفاق اطلاعات مهم و ضروری درباره‌ی هر شهر را بررسی کنیم. 
تورنتو
مساحت: 630.2 کیلومتر مربع
جمعیت: تقریبا 6.8 میلیون نفر
تولید ناخالص داخلی (GDP): 45,771 دلار آمریکا
استان: انتاریو

تورنتو: روند سریع زندگی، مرکز مالی، فرصت‌های شغلی بیشتر و با دستمزد بالا و جمعیت بیشتر. 

  • تورنتو پایتخت انتاریو است.
  • تورنتو تقریبا 6.5 میلیون جمعیت دارد.
  • سبک زندگی شلوغ و سریعی دارد. ساکنان آن پر تلاش و حرفه گرا هستند و ذهنیت تجاری دارند. 
  • با توجه به اندازه، فرصت‌های شغلی زیادی دارد. 
  • این شهر به عنوان مرکز فرهنگی و مالی کشور شناخته می‌شود. 
  • به طور کلی زندگی شبانه، مراکز خرید و رستوران‌های تورنتو بهتر از ونکوور است. 
  • این شهر تقریبا حال و هوای نیویورک را دارد. 
  • پروازهای ارزان‌تر و بیشتری دارد. 
  • مکانی برای علاقه‌مندان به محیط‌های شهری است.

کارگاه آموزشی خرید خانه در ونکوور

ونکوور
مساحت: 115 کیلومتر مربع
جمعیت تقریبا 2.6 میلیون نفر
تولید ناخالص داخلی (GDP): 44,337 دلار کانادا 
استان: بریتیش کلمبیا

ونکوور: زندگی آرام، فضای سرسبز، مناطق زیبا و دیدنی، تلفیق کار و سرگرمی

  • ونکوور نسبت به تورنتو جمعیت کمتری دارد (حدودا 2.6 میلیون نفر)
  • بدون شک ونکوور شهر شلوغی است اما نه به اندازه‌ی تورنتو!
  • ونکوور از تورنتو سرسبزتر است و جاذبه‌های زیادی دارد که شامل زیباترین کوه‌ها، دریاها و غیره است. از جاذبه‌های این شهر باید حتما بازدید کنید.
  • این شهر سلامت محور است و نسبتا آرام‌تر از تورنتو است.
  • اگر دوست دارید از کار و سرگرمی‌هایی مانند پیاده‌روی، کوه‌نوردی، دوچرخه سواری، اسکی، دویدن، قایق سواری، غواصی و غیره لذت ببرید، قطعا باید به ونکوور مهاجرت کنید. همچنین، بهترین بخش ماجرا این است که در ونکوور فاصله‌ی مراکز خرید، اداره‌ها و مراکز تفریحی کوتاه و قابل دسترس است.
  • در ونکوور می‌توانید فعالیت‌های زیادی انجام دهید (مانند رفتن به رستوران‌های ممتاز، فستیوال‌های جذاب، شوهای استندآپ کمدی، گالری‌های هنری و غیره). 

نکته: تورنتو از لحاظ وسعت از ونکوور بزرگ‌تر است.

هردوی این شهرها هیچ کمبودی از لحاظ مناطق گردشگری، رستوران، موزه، گالری هنری، مراکز خرید، تفریحات، فرصت‌های شغلی و غیره ندارند. البته هزینه‌ی زندگی در ونکوور نسبت به تورنتو گران‌تر است. با این حال، بر اساس آمار سال 2021، قیمت خانه‌ها در هر دو شهر در حال افزایش است. 

تنوع فرهنگی تورنتو از ونکوور بیشتر است و می‌توانید در این شهر افرادی با فرهنگ‌های گوناگون از سرتاسر دنیا پیدا کنید. 

از طرف دیگر، ونکوور به دلیل داشتن طبیعت زیبا و پس زمینه‌ی کوهستانی، اقیانوسی و جزیره‌ای مشهور است. در ضمن آب و هوای ونکوور از تورنتو به مراتب متعادل‌تر و بهتر است. 

دانلود کتاب راهنمای گام به گام خرید خانه در کانادا

مقایسه جمعیت تورنتو و ونکوور 

تورنتو از لحاظ جمعیت رتبه‌ی نخست را در کانادا دارد. جمعیت این شهر 6,754,571 نفر است. ونکوور نیز سومین شهر پر جمعیت کانادا (با جمعیت 2,706,351 نفری) پس از تورنتو و مونترال است. 

در این نمودار می‌توانید چگونگی رشد جمعیت ونکوور تا سال 2035 را مشاهده کنید:


رشد جمعیت تورنتو

بر اساس پیش‌بینی‌ها، جمعیت ونکوور در سال 2050 به حدود 3.8 میلیون نفر خواهد رسید. 


از  بهترین مشاور املاک در کانادا برای خرید ملک خود مشورت بگیرید.


مقایسه آب و هوای تورنتو و ونکوور

این دو شهر با همدیگر حدود 3300 کیلومتر فاصله دارند. پس طبیعی است که آب و هوای بسیار متفاوتی داشته باشند. در ادامه برای کمک به شما در تصمیم‌گیری به مقایسه آب و هوای تورنتو و ونکوور می‌پردازیم.

تورنتو

این شهر آب و هوای بسیار سختی دارد. در طول زمستان هوا بسیار سرد و برفی می‌شود و دما بین منفی 5 و منفی 20 درجه سانتی گراد قرار می‌گیرد. 

برای اینکه یک مثال واقعی از آب و هوای تورنتو را به شما نشان دهم، بیایید به آمار دمای تورنتو در ژانویه‌ی 2021 نگاهی بیندازیم (ارائه شده توسط AccuWeather). 

مقایسه آب و هوای تورنتو و ونکوور 

در تورنتو نه تنها دمای هوا پایین است، بلکه تونل‌های بادی تند و تیزی وجود دارد که توسط ساختمان‌های بزرگ ایجاد می‌شود و شرایط را سخت‌تر می‌کند. 

به نظر شما آیا طوفان برف جذاب است؟ اگر در تورنتو زندگی کنید، چنین وضعیت آب و هوایی‌ای را تجربه خواهید کرد. با فرارسیدن آوریل برف‌ها رفته رفته آب می‌شوند. 

با اینکه زمستان بسیار سرد است، در تابستان هوا بسیار گرم می‌شود. در نمودار زیر می‌توانید دمای هوا در جون 2021 را مشاهده کنید. 


تفاوت شهر ونکوور و تورنتو

در جون 2021 متوسط دمای تورنتو 25 درجه سانتی گراد و مرطوب بود، البته برخی روزها حتی دمای هوا به 33 یا 35 درجه سانتی گراد نیز رسید. 

ونکوور

آب و هوای شهر ونکوور نسبتا متعادل است. در این شهر به ندرت برف می‌بارد اما بارش باران زیادی را تجربه می‌کنید. 

در نمودار زیر، میانگین دمای ونکوور در ژانویه‌ی 2021 را مشاهده می‌کنید. همان‌طور که از این نمودار پیداست، دمای هوا به طور متوسط در دامنه‌ی 2 تا 8 درجه سانتی گراد قرار دارد و به ندرت به زیر صفر می‌رسد. 


مقایسه شهرهای تورنتو با ونکوور

ساکنان شهر با تمام عشقی که به ونکوور دارند، اغلب به آن Raincouver می‌گویند. زیرا در یک سال تقریبا 165روز باران می‌بارد. بنابراین معمولا در این شهر آفتاب دیده نمی‌شود. با این حال، در ماه‌های آوریل و مه می‌توانید روزهای آفتابی را تجربه کنید. 

البته دمای ونکوور در این ماه‌ها به اندازه‌ی کافی گرم است و سوزان نیست. در واقع دمای هوا معمولا در نزدیکی 22 درجه باقی می‌ماند. در ضمن در تابستان ونکوور نسبت به تورنتو رطوبت کمتری دارد. 


بیشتر بخوانید: مزایا و معایب زندگی در ونکوور كانادا


مقایسه هزینه های زندگی در تورنتو و ونکوور

با در نظر گرفتن عواملی مانند متوسط درآمد، هزینه‌های خانوار (housing costs)، مخارج روزانه و غیره هر دو شهر ونکوور و تورنتو مکان‌های گرانی برای زندگی هستند. با این حال، مواد خوراکی و اجاره‌ خانه در ونکوور نسبت به تورنتو کمی گران‌تر و قبض‌های آب و برق و گاز کمی ارزان‌تر است. 

به این نکته توجه داشته باشید که ونکوور از لحاظ مخارج اندکی گران‌تر است و دستمزدی که در این شهر دریافت می‌کنید به نسبت کمی بالا‌تر از تورنتو است. در ضمن در این شهر تقاضای زیادی برای اجاره‌ی خانه‌های مقرون به صرفه وجود دارد.

هزینه زندگی در تورنتو (از 2021 به بعد)

به منظور مقایسه زندگی در تورنتو و ونکوور، میزان درآمد و هزینه زندگی در این دو شهر را بررسی می‌کنیم. تورنتو از نظر حداقل نرخ دستمزد در رتبه‌ی چهارم است (جون 2021). کمترین مبلغی که در ازای هر ساعت کار در تورنتو به شما پرداخت می‌شود 14.25 دلار است.

  • هزینه‌ی زندگی در تورنتو برای یک نفر: تقریبا 1,000 تا 1,150 دلار (بدون در نظر گرفتن مبلغ اجاره)
  • هزینه‌ی زندگی در تورنتو برای یک خانواده‌ی چهار نفره: حدود 2,000 تا 4,500 دلار کانادا (بدون در نظر گرفتن مبلغ اجاره)

متوسط هزینه‌ی اجاره در تورنتو (تقریبی، بدون در نظر گرفتن قبض آب و برق و گاز)

  • یک خوابه: 1,500 تا 1,900 دلار
  • دو خوابه: 2,200 تا 2,300 دلار
  • سه خوابه: بیشتر از 2,450 دلار

با توجه به فرهنگ غنی و متنوع تورنتو، این شهر قطعا برای زندگی ارزان نیست. با این حال، با مقایسه هزینه های تورنتو و ونکوور مشخص می‌شود که تورنتو شهر ارزان‌تری برای زندگی است. البته پس از شیوع ویروس کرونا  قیمت خانه‌های مسکونی افزایش یافت. 

حال بیایید برای مقایسه تورنتو و ونکوور، حداقل درآمد ساکنان این دو شهر را بر اساس حداقل نرخ دستمزد محاسبه کنیم. حداقل نرخ دستمز در تورنتو برابر 14.25 دلار در ساعت است. فرض کنیم که همسر دارید و حقوق شما بر اساس حداقل نرخ دستمزد محاسبه می‌شود. در این صورت، به ازای 40 ساعت کار در هفته، 570 دلار به شما پرداخت می‌شود. در نتیجه هر کدام از شما ماهانه (4 هفته) 2,280 دلار کسب می‌کنید. پس جمع درآمد شما و همسرتان برابر 4,560 دلار خواهد بود. 

این مبلغ زیاد نیست اما نگران نباشید. حتی اگر تازه کار و بدون تجربه باشید، بعد از مدتی می‌توانید شغلی پیدا کنید که به ازای هر ساعت کار 15 تا 18 دلار کسب کنید. سپس به محض اینکه تجربه کسب کردید و یا موقعیت شغلی بهتری در حیطه‌ی کاری خود پیدا کردید، قطعا به ازای هر ساعت کار دستمزد بالاتری (از 20 دلار تا 25 دلار در ساعت و بیشتر) دریافت خواهید کرد. اگر قصد خرید ملک در ونکوور را دارید با مشاوران ما در سرای ونکوور تماس بگیرید.

توجه: اگر شما فرزندی دارید و یا می‌خواهید در آینده فرزندی داشته باشید، به این نکته توجه کنید که ماهانه به ازای هر فرزند مبلغی حدود 400 تا 600 به دستمزد شما اضافه می‌شود (این مبلغ با توجه به درآمد خانواده، تعداد فرزندان، سن آن‌ها و غیره تغییر می‌کند). 

عضویت در خبرنامه سرای ونکوور

هزینه‌های زندگی در ونکوور (از 2021 به بعد)

ونکوور از نظر حداقل نرخ دستمزد رتبه‌ی دوم را دارد (در تاریخ جون 2021). به ازای هر ساعت کار در ونکوور حداقل 15.20 دلار به شما پرداخت می‌شود. 

  • هزینه زندگی برای یک شخص: تقریبا 1,100 تا 1,250 دلار (بدون در نظر گرفتن اجاره)
  • هزینه زندگی برای یک خانواده چهار نفره: حدود 2,200 تا 4,600 دلار کانادا (بدون در نظر گرفتن اجاره)

متوسط هزینه‌ی اجاره در ونکوور (تقریبی، بدون در نظر گرفتن قبض‌های آب و برق و گاز):

  • یک خوابه: 1,500 تا 2,000 دلار
  • دو خوابه: 2,300 تا 2,500 دلار
  • سه خوابه: 2,500 دلار به بالا

ونکوور نیز همانند تورنتو شهری با تنوع فرهنگی بالا (اما نه به اندازه‌ی تورنتو) و یکی از گران‌ترین شهرهای کانادا است. متوسط هزینه‌ زندگی در ونکوور حدود 10% از تورنتو بیشتر است. 

بیایید برای درک بهتر وضعیت زندگی در ونکوور، حداقل درآمد را با توجه نرخ حداقل دستمزد (که 15.20 دلار در ساعت است) محاسبه کنیم.

فرض کنیم شما همسری دارید و حقوق هر دوی شما با توجه به حداقل نرخ دستمزد محاسبه می‌شود. در این صورت، به ازای 40 ساعت کار در هفته، 608 دلار کسب خواهید کرد. در نتیجه درآمد هر کدام از شما در ماه (4 هفته) برابر 2,432 دلار خواهد بود. پس به طور کلی 4,864 دلار در ماه کسب خواهید کرد.

این فقط یک مثال از درآمد شما در صورت کسب حداقل دستمزد است. اگر تازه کار هستید و تجربه‌ی کمی دارید، می‌توانید شغلی پیدا کنید که به ازای هر ساعت کار حدود 17 تا 20 دلار درآمد داشته باشید. همانند هر شهر دیگری، پس از کسب تجربه و یا یافتن شغلی بهتر در زمینه‌ی کاری و تحصیلی خود، به ازای هر ساعت کار مبلغ بیشتری (20 تا 25 دلار در ساعت و یا بیشتر) به شما پرداخت می‌شود.

نکته: فراموش نکنید که اگر فرزندی داشته باشید، حق اولاد (که پیش‌تر به آن اشاره کردم) نیز به شما تعلق می‌گیرد. 

در جدول‌های زیر می‌توانید مقایسه هزینه های تورنتو و ونکوور را مشاهده نمایید (آخرین به روز رسانی دسامبر 2021):

رستوران تورنتو ونکوور
رستوران ارزان 20 دلار 20 دلار 
غذا (پیش غذا، غذای اصلی و دسر) برای دو نفر در رستوران ارزان  80 دلار 77.5 دلار
McMeal  در مک‌دونلاد (یا وعده غذایی معادل آن) 12 دلار 12 دلار
آب‌جو داخلی (0.5 لیتر) 7.25 دلار 7 دلار
آب‌جو وارداتی (بطری 0.33 لیتری) 9 دلار 8 دلار
کاپوچینو (معمولی) 4.73 دلار 4.89 دلار
نوشابه (کوک و پپسی بطری 0.33 لیتری) 2.44 دلار 2.53 دلار
آب (بطری 0.33 لیتری)  1.85 دلار  2.18 دلار

سوپر مارکت تورنتو ونکوور
شیر معمولی (1 لیتری) 2.94 دلار 2.20 دلار
یک قرص نان تازه سفید (500 گرمی) 2.93 دلار 3.36 دلار
برنج سفید (1 کیلوگرم) 3.20 دلار 3.94 دلار
تخم مرغ عادی (12 عدد) 3.59 دلار 4.68 دلار
پنیر محلی (1 کیلوگرم) 16.62 دلار 16.05 دلار
فیله مرغ (1 کیلوگرم) 14.11 دلار 15.26 دلار
1 کیلوگرم ران گاو 15.85 دلار 20.26 دلار
سیب (1 کیلوگرم) 3.76 دلار 3.91 دلار
موز (1 کیلوگرم) 1.54 دلار 1.79 دلار
پرتغال (1 کیلوگرم) 3.42 دلار  3.79 دلار
گوجه فرنگی (1 کیلوگرم) 3.72 دلار 4.47 دلار
سیب زمینی (1 کیلوگرم) 2.75 دلار 2.51 دلار
پیاز (1 کیلوگرم) 2.61 دلار 2.50 دلار
کاهو (1 عدد) 2.41 دلار 2.68 دلار
آب (بطری 1.5 لیتری) 1.81 دلار 2.45 دلار
بطری مشروب (اندازه متوسط) 15 دلار 20 دلار
آب‌جو فله (بطری 0.5 لیتری) 3.08 دلار 4.32 دلار
آب‌جو وارداتی (بطری 0.33 لیتری) 3.54 دلار 4.09 دلار
یک پاکت سیگار مارلبرو 16.06 دلار 17 دلار

حمل و نقل تورنتو ونکوور
بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی) 3.25 دلار 3 دلار
Monthly Pass (قیمت معمولی) 156 دلار 110 دلار
Taxi Start (تعرفه‌ی معمول) 4.25 دلار 3.75 دلار
تاکسی (1 کیلومتر تعرفه‌ی معمول) 2 دلار 1.89 دلار
تاکسی 1 ساعت توقف 35 دلار 35 دلار
سوخت (1 لیتر) 1.37 دلار 1.6 دلار

قبض‌های ماهانه تورنتو ونکوور
قبض‌های معمول برای یک خانه به مساحت 85 متر مربع (برق، گرمایش، سرمایش، آب، زباله) 162.64 دلار 94.64 دلار
تعرفه‌ی 1 دقیقه مکالمه با استفاده از سیم کارت اعتباری (بدون هیچ طرح تخفیفی) 0.38 دلار 0.34 دلار
اینترنت (سرعت 60Mbps یا بیشتر، دانلود نامحدود، ADSL یا کابلی) 72.17 دلار 86.04 دلار

ورزش و تفریحات تورنتو ونکوور
باشگاه ورزشی فیتنس (هزینه ماهانه برای یک شخص بالغ) 58.15 دلار 59.54 دلار
اجاره زمین تنیس (1 ساعت در هفته) 22.48 دلار 16.51 دلار
سینما، فیلم بین‌المللی، 1 صندلی 15 دلار 15 دلار

        

نگهداری از کودک تورنتو ونکوور
پیش دبستانی (یا مهد کودک)، تمام طول روز، موسسه‌ی خصوصی، هزینه‌ی ماهانه برای یک کودک 1,774.52 دلار 1,821.52 دلار
مدرسه‌ی ابتدایی بین‌المللی (هزینه‌ی سالانه برای یک کودک) 23,771.12 دلار 27,484.09 دلار

پوشاک و کفش تورنتو ونکوور
یک شلوار لی (مارک Levis 501 یا مشابه آن) 71.84 دلار 82.60 دلار
یک Summer Dress در یک فروشگاه زنجیره‌ای (مارک Zara، H&M و غیره) 47.90 دلار 50.09 دلار
یک جفت کفش نایک مخصوص دویدن (اندازه متوسط) 113,91 دلار 115,18 دلار
یک جفت کفش چرم مردانه 140,86 دلار 160,83 دلار

       

اجاره ماهیانه تورنتو ونکوور
یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر 2,000.14 دلار 2,071.29 دلار
یک آپارتمان یک خوابه خارج از مرکز شهر 1,690.52 دلار 1,683.27 دلار
آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر 3,414.31 دلار 4,050.50 دلار
آپارتمان 3 خوابه خارج از مرکز شهر 2,681.37 دلار 3,001.55 دلار

        

قیمت خرید آپارتمان تورنتو ونکوور
قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر 11,083.07 دلار 12,068.39 دلار
قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در خارج از مرکز شهر 9,052.39 دلار 9,052.36 دلار

دستمزد و امور مالی تورنتو ونکوور
متوسط دستمزد ماهانه (پس از کسر مالیات) 4,762.07 دلار 4,465.57 دلار
نرخ بهره وام مسکن، سالانه برای for 20 Years Fixed-Rate 2.44% 2.30%

مقایسه تورنتو و ونکوور از نظر کار

کانادا بدون شک یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجران است. سیاست‌ها و قوانین مهاجرتی کانادا یکی از عوامل مهم در انتخاب این کشور برای مهاجرت است. البته نمی‌توان این عوامل را به عنوان تنها دلیل افراد برای مهاجرت به این کشور دانست. معمولا دلایل مردم برای مهاجرت به کانادا عبارت است از: استاندارد بالای زندگی، مزایای درمانی، ایمنی و امنیت، طبیعت بکر و زیبا و فرصت‌های بی‌شمار شغلی.  

البته پس از شیوع ویروس کرونا وضعیت تغییر کرد و کسب‌وکارها و شرکت‌ها متناسب با آن به فعالیت ادامه دادند و کار در خانه رایج شد. به همین دلیل، کسب و کارها از اینترنت (فضای آنلاین و تماس تصویری) برای ادامه‌ی همکاری استفاده کردند. البته برخی از کسب و کارها به حضور فیزیکی کارمندان نیاز داشتند.

از دید مردم، افراد زیادی تحت این شرایط شغل خود را از دست دادند. پاندمی کرونا باعث شد که برخی از بخش‌ها به دلیل محدودیت تقریبا به خواب زمستانی فرو برود. با این حال اکنون شرایط بهتر از گذشته می‌باشد.

البته اکنون که نگرانی‌ها بابت ویروس کرونا کمتر شده است، وضعیت به روال قبل بازگشته است. در حال حاضر برخی از شرکت‌ها که می‌خواهند فعالیت خود را دوباره آغاز کنند، در حال استخدام نیروهای جدید هستند. تورنتو به دلیل اندازه و جمعیتی که دارد در خصوص آمار استخدام وضعیت بهتری نسبت به ونکوور دارد. با این حال در هردوی این شهرها به مشاغل زیر نیاز است.  

مشاغل مورد نیاز در سال 2021

  • پاسخگویی مشتریان
  • راننده
  • پرستار دارای پروانه
  • کارگر
  • مهندس برق الکترونیک
  • توسعه دهنده‌ی نرم‌افزار
  • حساب‌دار
  • مدیر منابع انسانی
  • مشاور مالی
  • بخش تکنولوژی

صنعت IT (در هر دو شهر فرصت‌های شغلی خوبی وجود دارد)

حقوق کارمندان بخش IT در کانادا مناسب می‌باشد. در نتیجه، متخصصان بسیاری تشویق شده‌اند که به یکی از شهرهای تورنتو یا ونکوور مهاجرت کنند.

متوسط دستمزد سالانه در تورنتو: 128,000 دلار
متوسط دستمزد سالانه در ونکوور: 127,500 دلار

مهارت‌های مورد نیاز در بخش IT

Java, Apache Spark, Artificial intelligence, Augmented reality, Blockchain, Cloud and SaaS skills, Hadoop, Ruby on Rails, Virtual reality, Machine learning, Microsoft SQL Server, PHP, Python, ReactJS and React Native, Swift, Virtualization (Microsoft Hyper-V and VMware), etc.

فرصت‌های شغلی ویژه تورنتو

  • تکنولوژی
  • خدمات مالی
  • فشن
  • علوم زندگی
  • طراحی
  • موسیقی و فیلم
  • هوا فضا
  • غذا و نوشیدنی
  • گردشگری
  • Events

فرصت‌های شغلی ویژه ونکوور

  • تکنولوژی
  • خدمات مالی
  • ساخت و تولید
  • خرده فروشی
  • ساخت و ساز
  • خدمات آموزشی
  • اطلاعات، فرهنگ و تفریح
  • فیلم
  • گردشگری
  • کشاورزی و ماهی‌گیری

اطلاع از پیش خریدهای ونکوور

مقایسه امنیت تورنتو و ونکوور

یک تفاوت شهر ونکوور و تورنتو که می‌تواند بر روی تصمیم‌گیری شما اثر بگذارد، امنیت است. وب سایت numbeo.com تحلیل‌ها و آمارهای دقیقی از نرخ بزهکاری و امنیت در این دو شهر ارائه داده است.

من این اطلاعات را از همین سایت جمع آوری کرده‌ام (در جون 2021) تا بتوانید به راحتی به مقایسه امنیت تورنتو و ونکوور پردازید و یکی از این شهرها را برای ادامه‌ی زندگی انتخاب کنید. در این وب سایت شاخص‌های Crime index و Safety Index مشخص شده است. این شاخص‌ها بر اساس عواملی مانند سطح بزهکاری، افزایش جرم و جنایت در سه سال گذشته، ماشین دزدی، توهین (insulted)، دزدی، و سایر عوامل محاسبه شده است. 

مقایسه امنیت تورنتو و ونکوور

به طور کلی اکثر جنایت‌هایی که در ونکوور اتفاق می‌افتد مربوط به مصرف مواد مخدر است. چاقوکشی و شلیک گلوله به ندرت در ونکوور اتفاق می‌افتد. همان‌طور که در آمارهای بالا ملاحظه می‌شود، نسبت جرم و جنایت ونکوور از تورنتو پایین‌تر است و امنیت بیشتری دارد.

به عنوان مثال، پیاده‌روی شبانه در ونکوور نسبت به تورنتو امن‌تر است و احتمال کمی وجود دارد که برای افراد اتفاق ناگواری بیفتد. 

مقایسه ونکوور و تورنتو از نظر تحصیل

در کانادا که از لحاظ جذب دانشجو رتبه‌ی سوم را دارد، بیش از 642,000 دانشجو در حال تحصیل هستند. کانادا بهترین کشور برای میلیون‌ها دانشجوی بین‌المللی است. زیرا کیفیت آموزش بالا و دردسرهای دریافت ویزا کم است. در ضمن دیپلم یا مدرک تحصیلی کانادا در سرتاسر جهان معتبر است.

برنامه‌های تحصیلی در این کشور مقرون به صرفه است و فارغ‌التحصیلان می‌توانند تا سه سال پس از پایان تحصیل در این کشور بمانند تا سابقه کاری مرتبطی کسب کنند و احتمال زیادی دارد که بتوانند اقامت دایم این کشور را نیز کسب کنند.

دانشجویان زیادی خواهان ادامه‌ی تحصیل در ونکوور و تورنتو هستند. اگر شما نیز می‌خواهید در کانادا ادامه تحصیل دهید اما نمی‌دانید کدام شهر برای شما بهتر است، ادامه‌ی این مطلب را از دست ندهید. زیرا در ادامه به مقایسه تورنتو و ونکوور از لحاظ تحصیل می‌پردازیم.

تحصیل در ونکوور

بریتیش کلمبیا سیستم آموزشی توامند و مدارس خوشنام زیادی دارد. شما چه به دنبال مدارس دولتی یا خصوصی باشید چه آموزش در خانه را بپسندید، مدارس بسیاری را در ونکوور پیدا خواهید کرد. در این استان دوره‌های آموزشی به دو زبان انگلیسی و فرانسوی تدریس می‌شود.

مدارس دولتی: در بسیاری از مدارس دولتی بریتیش کلمبیا تحصیل رایگان است. در این استان تمام مواردی که برای تحصیل لازم است (شامل کتاب‌ها) به دانش آموزان هر رشته ارائه می‌شود. به طور کلی 92 مدرسه‌ی ابتدایی دولتی و چندین مدرسه راهنمایی و دبیرستان دولتی در سیستم آموزشی ونکوور وجود دارد. 

مدارس خصوصی: چندین مدرسه‌ی رده بالا در ونکوور وجود دارد که شامل مدرسه مذهبی، مدرسه بین‌المللی و مدرسه‌ی مخصوص دانش‌آموزان استثنائی است. این مدارس رویکردهای متمرکزتر و امکانات بیشتری دارند که در مدارس دولتی یافت نمی‌شود.

با این حال، هزینه‌ی تحصیل در این مدارس بسیار بالا است. به طور متوسط، هزینه‌ی تحصیل در یکی از این مدرسه‌های بین‌المللی برابر 42,000 دلار آمریکا است. 

تحصیل در خانه یا مدارس استتثنائی: آموزش در خانه به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد که در یک مدرسه که مورد تایید وزارت آموزش و پرورش است، ثبت نام کنند. اما کلاس‌ها در خانه برگزار می‌شود.

کودکان استثنائی که با یادگیری یا اجتماعی شدن مشکل دارند در سیستم‌های آموزشی دولتی و خصوصی مورد توجه قرار می‌گیرند. برخی از مدارس خصوصی منحصرا به کودکانی که نیاز به حمایت بیشتر و آموزش تخصصی دارند، خدمات ارائه می‌دهند.

دانشگاه: دانشگاه شاخص University of British Columbia در ونکوور قرار دارد. در این شهر چندین دانشگاه محبوب دیگر مانند University Canada West ،Calipano University ،Simon Fraser University و Emily Carr University نیز قرار دارد.

در ضمن در این شهر کالج‌های مناسبی برای ادامه تحصیل قرار دارد که عبارت‌اند از: Langara College ،Vancouver Community College ،Columbia College و Regent College و BCIT.

تحصیل در تورنتو

سیستم آموزشی تورنتو سطح استاندارد بالایی دارد و حتی این امکان را دارد که به کودکان مهاجری که به هیچکدام از زبان‌های اصلی (انگلیسی و فرانسوی) تسلط ندارند، آموزش دهد.  

مدارس دولتی: مدارس دولتی در تورنتو برنامه‌ی آموزشی خود را از سازمان آموزش و پرورش انتاریو دریافت می‌کنند. به طور کلی استانداردهای تحصیلی بالا است. اما مانند تمام نقاط دنیا، برخی از مدارس به نظر بهتر از سایر مدارس عمل می‌کنند.

در تورنتو نیز مانند ونکوور دانش‌آموزان می‌توانند در مدارس نزدیک و یا مدارسی که در ناحیه‌ی آموزشی آن‌ها نیست ثبت نام کنند. البته اولویت با کسانی است که در نزدیکی مدرسه زندگی می‌کنند. رتبه بندی تحصیلی مدارس را می‌توانید در سایت www.compareschoolrankings.org ببینید.

مدارس خصوصی: مدارس خصوصی در تورنتو با سایر مدارس بسیار متفاوت است. مدارس خصوصی بسیار گران هستند. با این حال، به دانش آموزان با استعداد بورسیه‌ی تحصیلی داده می‌شود. در هر دو شهر مدارس خصوصی و شبانه‌روزی هزینه‌ی بیشتری از دانش‌آموزان بین‌المللی دریافت می‌کنند. 

مدارس استثنائی: استان انتاریو خدمات مناسب و برابری را به کودکان استثنائی که نیازهایشان در سیستم آموزشی استاندارد برآورده نمی‌شود، ارائه می‌دهد.

اعضای انجمن مدرسه مسئول این هستند که برای هر دانش‌آموز استثنائی یک برنامه‌ی آموزش فردی (IEP) ارائه دهند که جزئیات اقدامات انجام شده در آن مشخص است. این برنامه به طور منظم بازبینی می‌شود تا این اطمینان حاصل شود که نیازهای دانش‌آموز برآورده می‌شود. 

معلم خصوصی: این معلم‌ها برای کسانی که با درس‌هایی مانند ریاضی و علوم مشکل دارند، عالی هستند. در یک خانواده‌ی مهاجر، معلم خصوصی می‌تواند بسیار مفید باشد و شکاف میان آموزش قبلی دانش‌آموز در کشور خود و آموزش در کانادا را پر کند. اگرچه اکثر دانش‌آموزان به تدریج جذب سیستم آموزشی می‌شوند و رشد می‌کنند. 

دانشگاه‌ها: در شهر تورنتو دانشگاه‌های محبوب و شناخته شده‌ای مانند University of Toronto ،Ryerson University ،York University ،Trent University و بیش از 20 کالج مانند George Brown College ،Humber College ،Seneca College of Applied Arts and Technology ،Centennial College و Tyndale University College وجود دارد. در نتیجه به راحتی می‌توانید در هر رشته‌ای که علاقه دارید به ادامه تحصیل بپردازید.  

تورنتو یا ونکوور؟ کدام شهر برای زندگی مناسب تر است؟

تورنتو: اگر شما زندگی شهری را می‌پسندید و با آب و هوای متغیر سازگاری دارید (یعنی تابستان گرم و مرطوب و زمستان سرد)، تورنتو مکان مناسبی برای شما است. در ضمن، اگر زندگی مقرون به صرفه‌تر، زندگی شبانه، کنسرت‌های موسیقی، تنوع غذایی زیاد، جاذبه‌های گردشگری (موزه، گالری هنری، برج مشهور CN Tower، آکواریوم زیر آب و غیره) را می‌پسندید، این شهر را انتخاب کنید. 

ونکوور: آیا دوست‌دار طبیعت هستید؟ آیا به طبیعت بکر و زیبای ونکوور علاقه دارید؟ آیا دوست دارید هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید، صدای گوش‌نواز پرندگان را بشنوید؟ در ونکوور چنین چیزهایی را تجربه خواهید کرد.

در این شهر می‌توانید از مناطق مختلف ونکوور بازدید کنید و از آرامش، فعالیت‌های گوناگون (پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و قایق‌سواری و غیره)، طبیعت بکر، رستوران‌ها و بارهای محبوب و آب و هوای متعادل لذت ببرید. 

به طور خلاصه ونکوور بهشتی بر روی زمین است. اما به یاد داشته باشید که هر چیزی بهای خود را دارد و این شهر به نسبت سایر مناطق کانادا اندکی گران‌تر است.

بهترین شهر کانادا برای ایرانیان

همان‌طور که همیشه گفته‌ام، انتخاب بهترین شهر کانادا برای ایرانیان به عوامل گوناگونی بستگی دارد. بسیاری از این عوامل را که می‌تواند بر تصمیم‌گیری شما تاثیر بگذارد، در بالا توضیح داده‌ام. این عوامل عبارت‌اند از: فرصت‌های شغلی، هزینه‌های زندگی، آب و هوا، فرهنگ، امکانات تحصیلی، سطح درآمد، امنیت و خدمات پزشکی است. البته این عوامل فقط به این موارد محدود نمی‌شود. به عنوان مثال اگر بستگان نزدیکی در تورنتو دارید، قلبا دوست دارید در نزدیکی آن‌ها زندگی کنید. این عامل می‌تواند بر تصمیم شما تاثیر زیادی بگذارد و شما را به تورنتو بکشاند.

به طور کل ونکوور و تورنتو هردو جزو بهترین شهرهای کانادا هستند که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. به منظور انتخاب بهترین شهر کانادا برای ایرانیان بهتر است ابتدا مزایا و معایب شهرهای کانادا را بررسی کنید و سپس با توجه به وضعیت خود، بهترین تصمیم را بگیرید.

به عنوان مثال، تورنتو جمعیت بالاتری دارد و در نتیجه شلوغ‌تر است. اگر نمی‌توانید با شلوغی این شهر کنار بیایید، ونکوور برای شما بهتر است. یا اگر از سرما گریزان هستید، ونکوور بهترین شهر برای شما است. زیرا به ندرت پیش می‌آید که دمای هوای ونکوور در زمستان منفی شود.

از طرف دیگر، اگر به دنبال شغل هستید، تورنتو برای شما بهترین گزینه است. زیرا فرصت‌های شغلی در این شهر بیشتر از ونکوور است و شاید راحت‌تر بتوانید شغل مورد نظر خود را پیدا کنید.

من تمام تلاش خود را کردم تا تمام جنبه‌های زندگی در این دو شهر را به شما نشان دهم تا بتوانید مقصد آتی خود را با دید بازتری انتخاب کنید. انتخاب بین ونکوور و تورنتو بسیار سخت است و همه چیز به خواسته‌ها و نیازهای شما بستگی دارد. این شما هستید که باید تصمیم نهایی را بگیرید و به یکی از این شهرها مهاجرت کنید. تمام موارد ضروری را بیان کردم، در نهایت باید خاطر نشان کنم که در تورنتو قطعا فرصت‌های شغلی بیشتری وجود دارد. اما در ونکوور از فعالیت‌های ورزشی، آب و هوای متعادل‌تر و طبیعت زیباتر لذت خواهید برد.

به هر حال، اگر موضوعی وجود دارد که از قلم افتاده است، خوشحال می‌شوم از طریق کامنت گذاشتن در زیر همین مقاله به ما یادآوری کنید. همچنین می‌توانید در همین قسمت و یا با مراجعه به صفحه تماس با ما، سوالات خود را از مجله تخصصی سرای ونکوور بپرسید. 

شما زندگی در تورنتو را ترجیح می دهید یا ونکوور؟ ترجیح می‌دهید در جایی سرد مثل تورنتو زندگی کنید یا معتدل مثل ونکوور؟ لطفا در قسمت کامنت‌های پایین صفحه نظر ارزشمند خود را با ما و خوانندگان در میان بگذارید. 


اگر در مورد مطالب این صفحه  یا زندگی در ونکوور توضیحات بیشتری می خواهید یا تمایل به هم فکری گرفتن برای خرید یا پیش خرید دارید، می‌توانیم بدون هیچ الزامی، گپ و گفتی داشته باشیم، خوشحال می‌شوم کمکی کنم.

امیدوارم همیشه شاد و سلامت باشید

محسن صانعی

(راه‌های ارتباط با ما)

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


اشتراک :