آشنایی با آب و هوای ونکوور

  0
 10439

محسن صانعی  |   تاریخ بروز رسانی 20 ژانویه 2023


آب و هوای کانادا معمولا ما را یاد خرس قطبی و برف و سرما می‌اندازد، آیا آب و هوای ونکوور هم همین‌طور است؟ آیا روزهای برفی و بارانی ونکوور زیاد است؟ آب و هوای ونکوور بهتر است یا تورنتو؟

آب و هوای ونکوور در طول سال و فصل های مختلف بهار

معمولا کسانی که در فکر مهاجرت به کانادا هستند این سوالات را می‌پرسند تا شهر مناسب زندگی را انتخاب کنند.

به طور خلاصه باید بگویم که آب و هوای ونکوور با بقیه‌ی شهرهای کانادا متفاوت است. بر خلاف سایر شهرهای کانادا، ونکوور اقلیم معتدلی دارد. البته ویژگی‌های خاصی نیز دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم. وجود کوهستان در شمال شهر ونکوور کانادا جلوی سرما را می‌گیرد و هوای سرد کمی به شهر وارد می‌شود. زمستان ونکوور خیلی طولانی نیست و نسبت به سایر مناطق کانادا ملایم‌تر است. طبیعتا در این فصل بارندگی و تعداد روزهای ابری بیشتر می‌شود.

در ادامه سعی کرده‌ام که کاملا ویژگی‌های اب و هوای ونکوور را در ماه‌ها و فصل‌های مختلف برای شما بازگو کنم. در این مقاله میانگین دما، میزان بارش و روزهای آفتابی در ماه‌های مختلف سال را نیز مورد بررسی قرار می‌دهم.

پس اگر می‌خواهید با آب و هوای ونکوور کانادا در طول سال آشنا شوید، ابتدا بیایید به اتفاق فصل‌ها و ویژگی‌های آن‌ها را بررسی کنیم. سپس با کمک نمودارها و جداول وضعیت کل سال را با هم ببینیم. در انتهای مقاله نیز چند نکته کاربردی برای زندگی در کانادا با توجه به اقلیم آن آورده‌ام.

اگر بین دو شهر تونتو و یا ونکوور مردد هستید یا در شرق کانادا زندگی می‌کنید و می‌خواهید به ونکوور مهاجرت کنید، حتما به مقاله‌ی تفاوت دو شهر ونکوور و تورنتو مراجعه کنید و بخش مقایسه آب و هوای تورنتو و ونکوور را مطالعه کنید.

آب و هوای ونکوور در فصل های مختلف بهار

آب و هوای ونکوور ماهانه

برخلاف سایر نقاط کانادا، معمولا در ونکوور آب و هوا معتدل است. یعنی ونکوور زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های بسیار گرمی ندارد. برای درک بهتر این موضع بهتر است نمودار «کمینه، متوسط و بیشینه‌ی دما» در ماه‌های مختلف را بررسی کنید.

آب و هوای ونکوور در طول سال

همان‌طور که در این نمودار مشخص است، متوسط دما در ژانویه برابر 4 درجه سانتی گراد است. این میزان در ماه جولای (تابستان) به 22 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. بنابراین آنچه این نمودار به ما می‌گوید این است که اب و هوای ونکوور در زمستان خیلی سرد نیست و در تابستان هم خیلی گرم نیست.

بهترین زمان برای مسافرت توریستی به ونکوور بین ژوئن تا سپتامبر است. چونکه معمولا در این بازه‌ی زمانی هوا معتدل‌تر و بارش باران حداقل است.

آب و هوای ونکوور در فصل بهار

بهار ونکوور مثال زدنی است. این شهر پر است از درختان و گل‌های رنگارنگ. از درختان پرشکوفه‌ی گیلاس و ماگنولیا گرفته تا گل‌های رنگارنگی که همه‌ی شهر را پر کرده‌اند. بعضی از کوچه‌ها و خیابان‌ها با برگ گل‌هایی که از این درختان می‌ریزد، فرش می‌شوند. در اوایل بهار هوای ونکوور همچنان کمی خنک و بارانی است. اما با گذشت زمان هوا ملایم‌تر و تعداد روزهای بارانی و ابری کمتر و تعداد روزهای آفتابی بیشتر می‌شود.

البته احتمالا هوا در شب‌ها هنوز کمی سرد باشد. بطور کل باران‌های ونکوور ریز و پودری هستند. هوای ونکوور کمی رطوبت مطبوع دارد که پوست را نرم و لطیف می‌کند و خوشبختانه به اندازه‌ی  شمال یا جنوب ایران نیست که محسوس و اذیت کننده باشد.

بیشتر بخوانید: هزینه زندگی در ونکوور کانادا

کارگاه آموزشی خرید خانه در ونکوور

آب و هوای ونکوور در فصل تابستان

تابستان ونکوور خیلی گرم نیست و هوا دلپذیر است. معمولا آب و هوای شهر ونکوور کانادا در تابستان به شکلی است که می‌توانید در دریاچه‌های اطراف ونکوور شنا و تفریح کنید. آب و هوای شهر ونکوور از جون تا آگوست اگرچه تقریبا کاملا آفتابی است، اما خیلی گرم نیست. معمولا حداکثر دما در تابستان ونکوور بین 20 تا 29 درجه است. اگرچه شاید به مدت چند روز دمای هوا از 29 درجه هم بالاتر برود.

سامانه‌ی پرفشار اقیانوس آرام باعث می‌شود که آب و هوای خوب در ونکوور نسبت به سایر مناطق کانادا ماندگارتر باشد. ونکوور در تابستان خنک‌ترین و آفتابی‌ترین شهر بزرگ کانادا است. در تابستان چند پارک آبی در اطراف ونکوور فعال هستند. در ضمن در این فصل تفریحاتی مثل دوچرخه سواری و ورزش‌های آبی مثل Canoeing و Paddeling و شنا نیز بسیار رایج هستند.

کمپینگ در طبیعت بی‌نظیر ونکوور نیز بسیار پرطرفدار است. اگرچه این گونه تفریحات در کل سال امکان پذیر است، ولی در تابستان مردم وقت بیشتر برای آن‌ها می‌گذارند.

پاییز ونکوور

آب و هوای ونکوور در فصل پاییز

پاییز ونکوور معمولا از سپتامبر شروع می‌شود و تا پایان اکتبر ادامه دارد. آب و هوای پاییز ونکوور معتدل و دلپذیر است. اما از اواسط نوامبر، هوا به تدریج سردتر و بارانی‌تر می‌شود. همان‌طور که در نمودار میزان بارندگی مشخص است، بارش باران در نوامبر به بیشترین مقدار می‌رسد.

آب و هوای ونکوور در طول سال و فصل های مختلف زمستان

آب و هوای ونکوور در فصل زمستان

در زمستان، ونکوور معتدل‌ترین شهر بزرگ کانادا است. از دسامبر تا فوریه هوا سرد است و تفریحات زمستانی مانند اسکی و اسکی روی یخ شروع می‌شود. در زمستان می‌توانید به خارج از شهر و کوهستان‌های اطراف بروید و از ورزش اسکی لذت ببرید. مثلا می‌توانید به کوه‌های Grouse Mountain ،Mount Seymour یا Coast Mountains بروید و از ورزش‌ها و فعالیت‌های زمستانی لذت ببرید.

بارش برف در کوهستان‌های اطراف ونکوور قابل توجه است و مناظر کم نظیری ایجاد می‌کند. شهر کوچکی در نزدیکی ونکوور به نام ویستلر در سال 2010 میزبان بازی‌های المپیک زمستانه بود. حداکثر دمای زمستان ونکوور بین 8 تا 16 درجه سانتی گراد است.

با مقایسه‌ی این ارقام با نواحی مختلف ایران و سایر مناطق کانادا، می‌بینیم که زمستان ونکوور بسیار ملایم‌ است. در واقع دمای هوا در این شهر مانند لندن و پاریس است. به یاد داشته باشید که بارش باران در این فصل بسیار شایع است. البته معمولا در زمانی که جریان‌های مرطوب و ملایم اقیانوس آرام در حال وزیدن است، دمای هوا از 10 درجه سانتی گراد بیشتر می‌شود.

از طرف دیگر، اگر هیچ وزشی نباشد و هوا آرام باشد، امکان مه گرفتگی وجود دارد. در زمستان موضوعی هست به نام Black Ice که باید حتما با آن آشنا شوید و در ادمه در قسمت نکات کاربردی زندگی در ونکوور بطور کامل به آن پرداخته‌ام.

خبرنامه ی مجله ی سرای ونکوور (آخرین اخبار و جدیدترین مقالات خرید، پیش خرید و فروش خانه در ونکوو)


ویژگی های یک مشاور املاک خوب در کانادا چیست؟


آب و هوای ونکوور در طول سال

بررسی آب و هوای ونکوور در طول سال بدون بررسی نمودارهای سالیانه کامل نمی‌شود و این اعداد سالیانه هستند که در کنار توضیحات بالا تصویر ذهنی درستی به ما می‌دهند.

این نکته را در نظر داشته باشید که آنچه ما در این مقاله به آن اشاره می‌کنیم میانگین‌ها هستند. به عنوان مثال در دسامبر 2008 دمای هوا به 13 درجه زیر صفر و در فوریه 2014 به 9 درجه زیر صفر و در تابستان 2021 به 40 درجه بالای صفر نیز رسیده است.

یا بطور متوسط در طول سال فقط 11 روز برفی وجود دارد و سالانه 38 سانتی متر برف می‌بارد. با این حال در زمستان 2023 فقط در چند روز متوالی بیست و شش سانت برف بارید. این برف زیاد بر روی زمین باقی نمی‌ماند؛ زیرا پس از مدت کوتاهی جریان‌های ملایم اقیانوسی دوباره می‌وزد و یا باران می‌بارد و برف را آب می‌کند. 

در ادامه برای بررسی آب و هوای ونکوور در طول سال، به دمای شهر ونکوور و میزان نزولات جوی در طول سال نگاه می‌کنیم.


بیشتر بخوانید: معایب و مزایای زندگی در ونکوور


دمای شهر ونکوور

تابستان ونکوور معمولا حدود 3 ماه طول می‌کشد (از 15 جون تا 15 سپتامبر). در این بازه‌ی زمانی متوسط دما معمولا 18 - 20 درجه سانتی گراد است. گرم‌ترین ماه جولای است که کمینه و بیشینه‌ی دما به ترتیب برابر 14 و 29 درجه سانتی گراد است. 

زمستان ونکوور کمتر از 4 ماه طول می‌کشد (از 13 نوامبر تا 5 مارس). در این بازه‌ی زمانی میانگین حداکثر دمای روزانه کمتر از 9 درجه سانتی گراد است. دسامبر سردترین ماه در ونکوور است که متوسط حداقل و حداکثر دما در این ماه به ترتیب برابر 1 و 6 درجه سانتی گراد است. در نموداری که در ابتدای مقاله گذاشته‌ام، حداقل، متوسط و حداکثر دما در ماه‌های مختلف را مشاهده می‌کنید.

بارش برف و باران

با توجه به اینکه ونکوور در کوهپایه قرار گرفته است میزان بارندگی و روزهای آفتابی در مناطق مختلف شهر متفاوت است. بعنوان مثال شمال کوکیتلام با جنوب آن متفاوت است. همان‌طور که تا اینجا مرور کردیم بارندگی در ونکوور بسیار شایع است.

در واقع میزان بارش سالانه در ونکوور 1200 میلی‌متر است. اما در مناطق شمالی که به کوهستان نزدیک‌تر است، این میزان به 1600 میلی‌متر در سال نیز می‌رسد. بین ماه‌های نوامبر تا مارس میزان بارش بیشتر است و در فصل تابستان میزان بارش به حداقل می‌رسد.

به این نکته توجه داشته باشید که ونکوور مستقیما به اقیانوس متصل نیست، بلکه مشرف به تنگه‌ی Strait of Georgia است. این موضوع باعث می‌شود که ونکوور در برابر مشکلات اقیانوسی مانند سونامی ایمن باشد.

در سمت دیگر این تنگه جزیره‌ای به اسم ونکوور آیلند قرار دارد که از سمت غرب به صورت مستقیم به اقیانوس متصل است. در نتیجه میزان بارندگی در غرب این جزیره (در ساحل اقیانوس آرام) بسیار بیشتر از شهر ونکوور کانادا است. میزان بارش در ونکوور آیلند (ویکتوریا، نانایمو و توفینو) از 2500 میلی‌متر در سال تجاوز می‌کند.

در ادامه نمودار میانگین بارش در ماه‌های مختلف ونکوور را مشاهده می‌کنید. 

آب و هوای شهر ونکوور کانادا

در این تصویر نیز تعداد روزهای بارانی در ماه‌های مختلف نشان داده شده است. همان‌طور که می‌بینید تعداد روزهای بارانی الزاما با میزان بارش مرتبط نیست و عواملی مثل شدت بارش را نیز باید در نظر گرفت.

برای آشنایی بیشتر با ونکوور پیشنهاد می‌کنم مقاله معرفی دانشگاه های ونکوور را مطالعه کنید.

آب و هوای ونکوور

نکات کاربردی برای زندگی در ونکوور با توجه به اقلیم این شهر:

Black Ice: در ونکوور در بعضی شب‌ها که هوا سرد می‌شود، حتی اگر باران نیامده باشد، روی سطح زمین یک لایه‌ی بسیار نازک از یخ شکل می‌گیرد. این لایه به علت رطوبتی که در هوا هست و دمای پایین شکل می‌گیرد و بعلت نازک بودن قابل تشخیص نیست و همچنان رنگ آسفالت به رنگ سیاه دیده می‌شود. رانندگی بر روی آن مثل یخ ضخیم خطرناک است. توصیه می‌کنم در زمان‌هایی که دمای هوا زیر صفر است با احتیاط بیشتری رانندگی کنید.

گرم کن آینه: آینه‌های جانبی ماشین گاهی بخار می‌کنند. بنابراین موقع خرید ماشین یکی از آپشن‌هایی که لازم دارید گرم کن آینه‌ی جانبی است.

هواکش: روزی یک ساعت هواکش‌ها را روشن کنید و کمی لای پنجره‌ها را باز بگذارید.

زیرزمین: اگر خانه‌ی ویلایی دارید احتمالا زیر آن خالی است و با زمین مقداری فاصله دارد، سعی کنید این فضا را در زمستان کمی گرم نگه دارید و در تابستان جریان هوا داشته باشد.

برای خرید ملک در ونکوور مانند هر شهر دیگر باید به فاکتور آب و هوا نیز توجه ویژه‌ای کرد. به عنوان مثال در ونکوور ورود نور مستقیم به خانه اهمیت زیادی دارد. پس بهتر است که در زمان خرید ببینید آیا در سمت جنوب خانه درخت یا هر مانع دیگری وجود دارد؟

من همیشه به کسانی که برای خرید خانه از من صلاح و مشورت می‌کنند به این نکته تاکید می‌کنم که اگر در یک مکان پر درخت خانه‌ای می‌خرید، بهتر است آن‌ها را ده متر بلندتر تجسم کنید. چرا که رشد درختان در ونکوور زیاد است و شاید در چند سال آینده جلوی چشم انداز یا آفتاب را بگیرد.

پیش خریدهای جدید و معتبر ونکوور کانادا

آیا آب و هوای ونکوور را می‌پسندید؟ به نظر شما کدام فصل ونکوور زیباتر است؟ لطفا نظرات خود را از طریق واتزاپ یا بخش کامنت پایین صفحه با ما در میان بگذارید.


اگر می خواهید اطلاعات تکمیلی درباره زندگی، خرید ملک یا پیش خرید در ونکوور داشته باشید، می‌توانیم بدون هیچ الزامی گپ و گفتی داشته باشیم، خوشحال می‌شوم کمکی کنم.

شاد و سلامت باشید

محسن صانعی

(راه‌های ارتباط با ما) 

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


اشتراک :