اصطلاحات بازار مسکن کانادا

  0
 3880

طبیعتا بسیاری از ایرانی‌های ونکوور که به این شهر مهاجرت کرده‌اند، با برخی از اصطلاحات بازار مسکن کانادا آشنایی دارند.

در این مقاله، سعی کرده‌ام تمام اصطلاحات رایج ملک در کانادا را که در زمان خرید و فروش خانه لازم دارید، با زبانی ساده توضیح دهم تا به اطلاعات شما بیافزایم. تمام تلاشم این است که هنگام انجام معامله و خرید خانه در ونکوور یا اجاره خانه در ونکوور ضرر نکنید. اگر دو دقیقه فرصت دارید، قبل از خواندن این اصطلاحات، این ویدیو را ببینید.

اصطلاحات مرسوم در بازار مسکن کانادا

اصطلاحات رایج بازار مسکن ونکوور و کانادا (A-G):

Adjustable interest rate mortgage

نوعی وام است که نرخ بهره (interest rate) و مبلغ اقساط ماهانه‌ی آن بر اساس شرایط بازار تغییر می‌کند.

Amortization

زمان مورد نیاز برای تسویه‌ی کامل وام مسکن. البته اگر همه‌ی شرایط برآورده شده باشد و اقساط سر وقت پرداخت شود.

Application

این همان فرم تقاضای دریافت وام است. در این فرم همه‌ی اطلاعات شخصی و مالی دریافت کننده‌ی وام قید می‌شود.

Appraisal

ارزیابی و یا تخمین ارزش فعلی یک ملک در بازار.

Appraiser

کسی که مجوز لازم برای ارزیابی قیمت املاک را دارد.

Appreciation

افزایش قیمت خانه و سایر دارایی‌ها نسبت به ارزش آن‌ها هنگام خرید.

Approved lender

یک موسسه‌ی وام دهنده مانند بانک که بر اساس قانون مسکن ملی (National Housing Act) مجوز اعطای وام را از دولت کانادا دریافت کرده است. فقط وام دهنده‌های مجاز می‌توانند وام‌های بیمه شده‌ی CMHC را ارائه دهند.

Assumption agreement

سندی قانونی است که طبق آن، خریدار باید وام مسکنی را که مالک قبلی و یا سازنده گرفته است، پرداخت کند.

Blended payment

اقساط وامی که شامل پرداخت اصل وام و بهره‌ی آن است.

Builder

شخص و یا شرکتی است که خانه را می‌سازد.

Canada Mortgage and Housing Corporation (CMHC)

شرکت CMHC به عنوان صدای معتمد کانادا در زمینه‌ی مسکن، به ثبات بازار مسکن و سیستم مالی کمک می‌کند و از کانادایی‌ها حمایت می‌کند تا خانه دار شوند. این شرکت تحقیقات واقع گرایانه در حوزه‌ی مسکن انجام می‌دهد و اطلاعاتش را به دولت‌های کانادا، مصرف کنندگان و صنعت مسکن ارائه می‌دهد.

Certificate of status (or “estoppel certificate”)

یک گواهی است که وضعیت مالی و حقوقی condominium corporation را مشخص می‌کند (این گواهی در کبک کاربردی ندارد).

کارگاه آموزشی خرید خانه در ونکوور

Certificate of location (or “survey”) 

سندی است که حریم حقوقی و اندازه‌های ملک را نشان می‌دهد و محل هر ساختمان را مشخص می‌کند. این سند همچنین بیان می‌کند که آیا کسی حق عبور از ملک شما با هدف خاصی را دارد یا خیر.

Closed mortgage

نوعی از وام مسکن است که معمولا نمی‌توانید پیش از اتمام دوره‌ی قرارداد، آن را تسویه کنید و یا مذاکره کنید و شرایط آن را تغییر دهید. مگر اینکه جریمه مالی شوید و موسسه‌ی وام دهنده به شما اجازه‌ی این کار را بدهد. برخی از این وام‌ها (وام بسته) به شما اجازه‌ی تسریع در پرداخت و یا پرداخت هزینه‌های اضافی را می‌دهد؛ اما باید چنین شرطی در قرارداد وام قید شده باشد.

دانلود کتاب راهنمای گام به گام خرید خانه در کانادا

Closing costs

هزینه‌های حقوقی، هزینه‌های انتقال، disbursements و دیگر هزینه‌ها که باید توسط خریدار پرداخت شود. این هزینه‌ها را باید علاوه بر داون پیمنت (down payment یا پیش پرداخت) و مالیات‌های GST، HST، و QST پرداخت کنید (در صورت لزوم). موعد پرداخت هزینه‌های Closing همان روزی است که خریدار به صورت رسمی مالک خانه می‌شود. این مبلغ معمولا بین 1.5% تا 4% از قیمت خرید خانه است.

Closing date

تاریخی است که فروش ملک نهایی می‌شود و خریدار قانونا مالک خانه می‌شود.

Commitment letter (or “mortgage approval)

نامه‌ای از طرف وام دهنده به وام گیرنده که بر اساس آن وام مسکن با مبلغ مشخصی و تحت شرایط خاصی تایید شده است.

Compound interest

نوعی بهره است که در آن میزان بهره به اصل سرمایه اضافه می‌شود و در نوبت‌های بعدی علاوه بر اصل سرمایه گذاری، به بهره نیز بهره تعلق می‌گیرد.

Conditional offer

آفری برای خرید خانه که شامل یک یا چند شرط است (به عنوان مثال، شرط دریافت وام توسط خریدار). این شرط‌ها باید پیش از خرید خانه در کانادا برآورده شوند.

Condominium (or “strata”)

نوعی از مالکیت خانه است که بر اساس آن شما مالک واحدی از ساختمان هستید و مالکیت مشاعات ساختمان بین شما و سایر مالکان تقسیم می‌شود. مشاعات ساختمان شامل پارکینگ، راهرو، آسانسور، لابی، سالن بدن سازی، استخر، حیاط یا محوطه است.

condo یکی از اصطلاحات بازار مسکن کانادا است

Contractor

شخصی که مسئول ساخت و ساز و یا بازسازی خانه است. این شخص مسئول برنامه ریزی و مدیریت پیمانکاران فرعی و تامین کنندگان است.

Conventional mortgage

وام مسکنی که برابر و یا کمتر از 80% از ارزش ملک است (در این صورت مبلغ پیش پرداخت یا همان down payment حداقل 20% است). معمولا در صورت دریافت این وام نیازی نیست که بیمه‌ی وام مسکن را تهیه کنید.

Counteroffer

آفری است که فروشنده یا خریدار پس از رد آفر طرف مقابل ارائه می‌دهد. در این آفر (کانتر آفر) معمولا بخش‌هایی از آفر اصلی تغییر می‌کند. به عنوان مثال، یکی از طرفین قیمت و یا تاریخ closing date را تغییر می‌دهد.

Credit bureau 

سازمانی که از منابع گوناگون اطلاعات مالی افراد (درباره‌ی دریافت وام و چگونگی پرداخت صورت حساب) را جمع آوری می‌کند. این سازمان، اطلاعات ذکر شده را در اختیار موسسه‌های وام دهنده قرار می‌دهد. سپس موسسه‌های وام دهنده بر اساس این اطلاعات تصمیم می‌گیرند که آیا متقاضی شرایط دریافت وام را دارد یا خیر.


بیشتر بخوانید : آشنایی با  جاهای دیدنی ونکوور 


Credit history (or “credit report”)

گزارشی است که موسسه‌ی وام دهنده از آن برای ارزیابی خوش حسابی وام گیرنده استفاده می‌کند و بر اساس آن تعیین می‌کند که وام را به متقاضی اعطا کند یا خیر.

Curb appeal

جذابیت و زیبایی نمای خارجی خانه. به عبارت دیگر، جذابیت محوطه و نمای خارجی ساختمان وقتی از خیابان به آن نگاه کنید.

Deed

یک سند حقوقی است که مالکیت خانه را از فروشنده به خریدار منتقل می‌کند.

Default

عدم پرداخت به موقع وام مسکن یا رعایت نکردن شرایط توافقنامه‌ی وام مسکن. اگر وام گیرندگان نتوانند اقساط وام خود را پرداخت کنند، موسسه‌ی وام دهنده می‌تواند آن‌ها را جریمه کند و مبلغی از آن‌ها دریافت کند. همچنین موسسه‌ی وام دهنده می‌تواند اقدامات قانونی انجام دهد و خانه را تصرف کند.

Delinquency

پرداخت نکردن به موقع اقساط وام مسکن

Deposit

مبلغی که خریدار هنگام ارائه‌ی آفر پرداخت می‌کند تا عزم جدی خود برای خرید را نشان دهد. این مبلغ تا زمان انجام معامله نزد مشاور املاک یا وکیل (یا اگر در کبک هستید، در دفتر اسناد قانونی) نگه داشته می‌شود. پس از انجام معامله این مبلغ به فروشنده منتقل می‌شود.

Depreciation

کاهش ارزش خانه و سایر دارایی‌ها نسبت به ارزش آن‌ها هنگام خریداری.

Down payment

بخشی از قیمت خرید خانه که توسط وام مسکن تامین نمی‌شود. خریدار باید قبل از دریافت وام مسکن در کانادا، هزینه‌ی داون پیمنت (down payment یا همان پیش پرداخت) را از پس انداز شخصی خود (و یا سایر منابع قابل قبول) پرداخت کند.

Duplex

ساختمانی که دو بخش مجزا دارد. بخش‌های مجزا یا در کنار هم قرار دارند یا یکی از بخش‌ها روی بخش دیگر است.

Easement

منافع حقوقی برای یک هدف محدود و خاص، در ملکی که متعلق به شرکت یا شخصی دیگر است. به عنوان مثال، شاید یک شرکت سهامی عام (مانند شرکت آب، برق، گاز و تلفن)، حق ارتفاقی داشته باشد که به آن‌ها اجازه ورود و عبور از یک ملک دیگر را می‌دهد.

Emergency fund

مبلغی که یک مالک به طور منظم پس انداز کرده است تا بتواند در مواقع اضطراری و یا مواقعی که خانه نیاز به تعمیر اساسی دارد، از آن استفاده کند. مالکان باید حتما حدود 5% از درآمد ماهیانه خود را برای مواقع اضطراری پس انداز کنند.

Equity

ارزش یک ملک پس از کسر مبلغ وام. با پرداخت تدریجی اقساط وام مسکن، equity با گذشت زمان افزایش می‌یابد. تغییر در ارزش کلی بازار یا بهبود (تعمیر و نوسازی) خانه می‌تواند بر روی equity اثرگذار باشد.

First-Time Home Buyer Incentive

این طرح دولتی به مردم کانادا کمک می‌کند تا اولین خانه‌ی خود را خریداری کنند. در این برنامه 5% تا 10% از قیمت خرید خانه به عنوان بخشی از هزینه‌ی داون پیمنت (پیش پرداخت) به متقاضیان واجد شرایط پرداخت می‌شود. با افزوده شدن این مبلغ به هزینه‌ی پیش پرداخت (down payment)، مقدار وام دریافتی کاهش می‌یابد و در نتیجه خرید خانه تسهیل می‌شود.

Fixed interest rate mortgage

وام مسکنی که بهره‌ی آن ثابت است. به عبارت دیگر، مبلغ اقساط در دوره‌ی وام تغییر نمی‌کند؛ زیرا بهره ثابت است.

FlexHousingTM (or “universal design”)

رویکردی برای ساخت مسکن است که طراحی و ساخت خانه‌هایی را رواج می‌دهد که می‌توانند به راحتی و با هزینه‌ی اندک اصلاح شوند. در واقع هدف از این رویکرد، همگام شدن طراحی خانه‌ها با تغییر نیازهای ساکنان، تغییر مکان خانه، و تغییر سبک زندگی ساکنان است.

Foreclosure

فرایندی قانونی است که بر اساس آن اگر وام گیرنده نتواند وام خود را پرداخت کند، موسسه‌ی وام دهنده خانه را تصاحب می‌کند. معمولا موسسه‌ی وام دهنده سپس ملک را به فروش می‌رساند تا بدهی‌های پرداخت نشده‌ی مالک قبلی جبران شود.

عضویت در خبرنامه سرای ونکوور

Freehold

نوعی از مالکیت خانه است که بر اساس آن صاحب خانه حق مالکیت کامل و انحصاری یک خانه و زمین آن را برای مدت نامحدودی خریداری می‌کند. مالکیت مطلق (Freehold) در برابر مالکیت استیجاری (leasehold ownership) قرار دارد. در مالکیت استیجاری، خریدار حق استفاده و اشتغال زمین و ساختمان را برای مدت محدودی می‌خرد.

Gross debt service (GDS) ratio

درصدی از هزینه به درآمد ناخالص ماهانه فرد یا یک خانواده است. در واقع جمع کل پول‌هایی است که برای پرداخت اصل و بهره‌ی وام، مالیات بر املاک (property taxes)، هزینه‌های گرمایش و در صورت وجود بخشی (50%) از هزینه‌های شارژ ماهانه‌ی کاندو، بخشی (50%) از هزینه‌های قبض‌های شهری (homeowners association fees) و  هزینه‌های اجاره‌ی زمین هزینه می‌شود. برای اینکه شرایط دریافت وام مسکن را داشته باشید، نسبت GDS نباید از 32% بیشتر شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کاندو مقاله کاندومیوم چیست؟ در وبلاگ مجله سرای ونکوور بخوانید.

Gross monthly income

درآمد کلی ماهانه‌ی یک شخص یا خانواده قبل از کسر مالیات و سایر هزینه‌ها.

اصطلاحات مرسوم بازار مسکن در کانادا (H-M):

High-ratio mortgage

وامی که مبلغ آن بیشتر از 80% ارزش وام دهی یک خانه است. یعنی مبلغ پیش پرداخت (down payment) کمتر از 20% است. برای این وام باید بیمه‌ی وام مسکن شرکت CMHC (یا هر شرکت خصوصی دیگر) را تهیه کنید. در این صورت، اگر نتوانید وام را پرداخت کنید، بیمه از موسسه‌ی وام دهنده حمایت می‌کند.

Home inspection

بازرسی و ارزیابی فنی خانه توسط یک فرد متخصص، به شکلی که سازه، سیم کشی، لوله کشی و بخش‌های مختلف ملک مورد بازرسی قرار می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنم مقاله بازرسی خانه در ونکوور را مطالعه کنید.

Home inspector 

متخصصی که خانه را بازرسی می‌کند و بخش‌هایی را که ایمنی ندارد و به تعمیر نیاز دارد، معرفی می‌کند. یکی دیگر از وظایف بازرس، بررسی این موضوع است که آیا خانه‌ی مورد نظر در گذشته مشکلات اساسی داشته است یا خیر.

Home insurance premium

مبلغی که مالکان به صورت ماهانه یا سالانه برای بیمه کردن ملک پرداخت می‌کنند.

Household budget

برنامه‌ی ماهانه‌ای است که بر اساس آن درآمد و مخارج خانوار بررسی می‌شود تا این اطمینان کسب شود که اعضای خانواده زندگی مناسبی دارند و به اهداف مالی خود می‌رسند.

Insurance broker

متخصصی که به مالکان کمک می‌کند تا انواع مختلف بیمه را انتخاب و خریداری کنند. به عنوان مثال این بیمه‌ها شامل بیمه‌ی  املاک (property insurance)، بیمه‌ی عمر و ناتوانی (life and disability insurance) و بیمه‌ی وام مسکن است.

Interest

هزینه‌ای که باید در ازای دریافت وام پرداخت کنید. معمولا بهره و اصل وام از طریق اقساط منظم به موسسه‌ی وام دهنده پرداخت می‌شود.

Interest rate

نرخی (درصد سود) است که از آن برای محاسبه‌ی بهره استفاده می‌شود.

Land registration

سامانه‌ای برای ثبت منافع حقوقی زمین است. مالکیت خانه و هر نقل و انتقالی در این سامانه ثبت می‌شود.

Land surveyor

نقشه برداری که گواهی نقشه‌ی زمین (land survey) را آماده کند. اگر فروشنده هیچ نقشه‌ای نداشته باشد، و یا اگر بیش از 5 سال از نقشه برداری گذشته باشد، احتمالا خریدار برای دریافت وام به نقشه نیاز دارد. معمولا یک مشاور املاک هنگام درج مختصات نقشه به فروشنده کمک می‌کند. 

Land transfer tax

مالیاتی که توسط بسیاری از استان‌ها و شهرداری‌ها تصویب شده است و خریدار باید در تاریخ closing آن را بپردازد (این مبلغ معمولا برابر درصدی از قیمت خرید است). 

Lawyer

یک مشاور حقوقی (در استان کبک به جای وکیل از دفتر اسناد رسمی استفاده می‌شود) که مجوز وکالت دارد و از منافع حقوقی موکل خود محافظت می‌کند و هرگونه قراردادی را بررسی می‌کند.

Leasehold

نوعی از مالکیت خانه است که بر اساس آن صاحب خانه حق مالکیت کامل و انحصاری یک خانه و زمین آن را برای مدت مشخصی خریداری می‌کند. مالکیت استیجاری (leasehold ownership) در برابر مالکیت مطلق (Freehold) قرار دارد. در مالکیت مطلق، به صاحب خانه حق استفاده و اشغال زمین و ساختمان برای مدت نامشخص (نامحدود) داده می‌شود.  

Lender

یک بانک، شرکت trust، موسسه‌ی اعتباری، موسسه‌ی اعتباری caisse populaire، صندوق بازنشستگی، شرکت بیمه، شرکت وام دهنده (finance company) یا سایر موسسه‌هایی که مبالغی را به عنوان وام به مردم می‌دهند تا خانه‌ی خود را خریداری کنند. 

lender از اصطلاحات ملک در کانادا است

Lien

ادعای بستانکاری توسط شخص یا شرکت دیگری است. شخص و یا شرکت مدعی بر اساس این ادعا، خانه‌ی مورد نظر را در قبال بدهی مالک فعلی یا قبلی بازداشت می‌کند. 

Lump sum prepayment

مبلغی که وام گیرنده علاوه بر اقساط ماهانه پرداخت می‌کند تا اصل وام مسکن خود را کاهش دهد. البته اگر این مبلغ را پرداخت کنید، شاید جریمه شوید. شاید هم هیچ جریمه‌ای در کار نباشد. پرداخت یکجا می‌تواند به وام گیرنده کمک کند تا بهره‌ی کمتری به بانک بدهد و سریع‌تر بدهی وام مسکن را تسویه کند. 

Manufactured home

خانه‌ای ویلایی و پیش ساخته (single-family home) که در یک کارخانه ساخته می‌شود. این خانه‌ها پس از ساخت، به محل مورد نظر حمل می‌شوند و بر روی پی قرار می‌گیرند. این خانه‌ها در دسته‌ی خانه‌های مستقل قرار دارند و کسانی که قصد خرید خانه مستقل در ونکوور کانادا را دارند، به این خانه‌ها علاقه مند هستند.

Maturity date

آخرین روز از قرارداد وام مسکن. در این روز باید بدهی به بانک تسویه شده باشد، یا مذاکرات برای تمدید دوره (term) با شرایط جدید و یا شرایط قبلی انجام شود.

Mobile home

خانه‌ای که در یک کارخانه ساخته می‌شود و سپس به محل مورد نظر منتقل می‌شود. خانه‌های قابل حمل به صورت دائم در یک محل قرار می‌گیرند. اما می‌توان آن‌ها را به مکان‌های دیگری نیز منتقل کرد.

Modular home

خانه‌ای ویلایی (single-family home) که در یک کارخانه در چند بخش مجزا ساخته می‌شود. سپس بخش‌های مختلف خانه به محل قرارگیری منتقل می‌شود و در آنجا مونتاژ می‌شوند. 

Mortgage

ضمانت وامی که خریدار به موسسه‌ی وام دهنده می‌دهد تا بتواند خانه و یا ملکی را خریداری کند. اقساط وام مسکن معمولا به صورت منظم بازپرداخت می‌شود و شامل اصل وام و بهره‌ی آن است. 

Mortgage broker

متخصصی که با موسسه‌های وام دهنده‌ی گوناگون همکاری می‌کند و با توجه به نیازهای وام گیرنده، وام مسکن مناسبی را به او معرفی می‌کند.

Mortgage life insurance

اگر وام گیرنده فوت کند، بیمه‌ی عمر وام مسکن از خانواده‌ی او حمایت می‌کند و اقساط وام مسکن را پرداخت می‌کند.

Mortgage loan insurance

اگر وام گیرنده نتواند اقساط وام را پرداخت کند، بیمه‌ی وام مسکن از موسسه‌ی وام دهنده حمایت می‌کند. بیمه‌ی وام مسکن توسط شرکت CMHC یا یک شرکت خصوصی ارائه می‌شود. معمولا اگر مبلغ داون پیمنت (down payment یا پیش پرداخت) کمتر از 20% از ارزش وام دهی یا قیمت خرید خانه باشد، خریدار باید این بیمه را تهیه کند. این پوشش بیمه به کانادایی‌ها کمک می‌کند تا خانه‌ی خود را سریع‌تر خریداری کنند. همچنین در صورت خرید این بیمه، نرخ بهره‌ی وام مسکن شما با نرخ بهره‌ی وام مسکن شخصی که پول پیش بیشتری داده است تقریبا برابر خواهد بود.

Mortgage loan insurance premium

حق بیمه‌ای که خریداران باید به شرکت CMHC و یا سایر شرکت‌های بیمه پرداخت کنند تا بتوانند وام مسکن خود را بیمه کنند (البته اگر پیش پرداخت آن‌ها کمتر از 20% از قیمت خرید خانه باشد). حق بیمه‌ی شرکت CMHC برابر درصدی از وام مسکن است. این مبلغ با توجه به عواملی مانند مبلغ پیش پرداخت و منبع تهیه‌ی آن تعیین می‌شود. به طور کلی، هرچه مبلغ داون پیمنت کمتر باشد، حق بیمه بیشتر است. حق بیمه را می‌توان به صورت جداگانه و یا همراه با اقساط ماهانه‌ی وام پرداخت کنید. 

Mortgage payment

پرداخت زمان بندی شده و منظم که معمولا شامل اصل وام و بهره‌ی آن است. 

Mortgage stress test

تست استرس وام مسکن – بانک برای اینکه مطمئن شود می‌توانید وام‌هایی با نرخ بهره‌ی بیشتر را تسویه کنید، از شما تست استرس می‌گیرد. در واقع این تست کمک می‌کند تا خریداران بدهی زیادی به بار نیاورند. همچنین بانک مطمئن می‌شود که اگر نرخ بهره افزایش یابد، توانایی پرداخت اقساط را دارید.

Mortgage term

مدت زمانی که شرایط وام (مانند زمان بندی پرداخت اقساط و نرخ بهره‌ای که انتخاب کرده‌اید) قابل اعمال است. این دوره می‌تواند بین 6 ماه تا 10 سال باشد. پس از اتمام این دوره یا باید وام مسکن را به صورت کامل تسویه و یا تمدید کنید. البته می‌توانید مذاکره کنید و شرایط را عوض کنید.

اصطلاحات املاک و مستغلات در کانادا (N-Q): 

Net worth

کل ارزش خالص دارایی‌های یک شخص. برای محاسبه‌ی ارزش خالص دارایی، کل بدهی‌های یک شخص از کل دارایی‌های او کسر می‌شود. 

New home warranty program

طرحی که در همه‌ی استان‌ها و قلمروها در دسترس است. این طرح ضمانت می‌کند که هرگونه نقص در یک خانه‌ی نوساز برطرف می‌شود و هزینه‌ای از خریدار دریافت نمی‌شود. البته به شرطی که این پوشش منسوخ نشده باشد. به عبارت دیگر، اگر مدت اعتبار ضمانت 2 ساله باشد و 5 سال بعد نقصی در خانه ایجاد شود، این طرح هیچ مسئولیتی برای رفع آن ندارد. 

Notary

در استان کبک دفتر اسناد رسمی (به جای وکیل) امور حقوقی مرتبط با خرید ملک در ونکوور را اداره می‌کند. این امور شامل محافظت از منافع حقوقی و بررسی قراردادها است. 

یکی از اصطلاحات رایج بازار مسکن کانادا notary می باشد

Offer to purchase

یک پیشنهاد کتبی است که خریدار از طریق آن شرایط خود را برای خرید مشخص می‌کند و به فروشنده ارسال می‌کند. اگر فروشنده آفر خرید را قبول کند، این قرارداد کتبی به یک توافق قانونی الزام آور تبدیل می‌شود.

Ongoing costs

هزینه‌های ماهانه‌ای که با خرید یک خانه باید بپردازید. این هزینه‌ها شامل پرداخت وام، مالیات بر املاک (property tax)، بیمه‌ی مسکن، قبض‌های آب و برق و گاز، تعمیر و نگهداری منظم است.

Open house

زمانی که از قبل تعیین می‌شود و خریداران می‌توانند بدون قرار قبلی از یک خانه یا آپارتمان فروشی بازدید کنند.

Open mortgage

نوعی از وام مسکن است که به وام گیرنده اجازه‌ی تسویه‌ی وام یا مذاکره‌ی مجدد (بدون جریمه شدن) را در هر زمانی می‌دهد. به دلیل این آزادی عمل، معمولا نرخ بهره‌ی وام مسکن آزاد از وام مسکن بسته بیشتر است.

Payment schedule

یک جدول زمان بندی است که وام گیرنده موافقت می‌کند که طبق آن اقساط وام را پرداخت کند. معمولا اقساط وام مسکن به صورت هفتگی، هر دو هفته یک بار یا ماهانه پرداخت می‌شود. وام گیرنده باید با موسسه‌ی وام دهنده مشورت کند تا با همه‌ی گزینه‌های مناسب آشنا شود.


نکاتی درباره پیش خرید خانه در ونکوور در ام اس ونکوور


PITH

سرواژه‌ای که از واژه‌های «Principal, Interest, Taxes, Heat» گرفته شده است و به معنی پرداخت اصل وام، بهره‌ی آن، مالیات بر املاک (property tax) و هزینه‌ی سیستم گرمایشی است. به عبارت دیگر این سرواژه به معنی همه‌ی هزینه‌هایی است که مالک باید به صورت ماهانه پرداخت کند.

Power of sale

اگر وام گیرنده نتواند اقساط وام خود را پرداخت کند، این بند به موسسه‌ی وام دهنده حق فروش ملک را می‌دهد. مالکیت خانه پس از فروش تغییر می‌کند.

Prepayment options

توانایی وام گیرندگان برای پرداخت اقساط بیشتر، افزایش هزینه‌ی اقساط و یا تسویه پیش از موعد بدون جریمه شدن.

Prepayment penalty

اگر وام گیرنده مبلغی بیش از حد مجاز را پرداخت کند (در بخش Prepayment options حد مجاز مشخص می‌شود)، موسسه‌ی وام دهنده مبلغی را به عنوان جریمه برای او لحاظ می‌کند.

Principal

مبلغ اصل وام که شخص وام گیرنده دریافت می‌کند (مبلغ دریافتی وام گیرنده فقط شامل اصل وام است. وام گیرنده باید هنگام بازپرداخت، اصل و بهره‌ی وام را پرداخت کند).

Property (or home) insurance

اگر بر اثر آتش سوزی و یا سایر بلایای قید شده در بیمه نامه، ساختمان یا خانه‌ای آسیب ببیند و یا تخریب شود، بیمه‌ی property insurance از مالک حمایت می‌کند.

Property taxes

مالیاتی که به شهرداری‌ها پرداخت می‌شود. مبلغ این مالیات بر اساس ارزش خانه محاسبه می‌شود. در بعضی از موارد، موسسه‌ی وام دهنده این مالیات را از طریق اقساط پرداختی وام گیرنده دریافت می‌کند. سپس آن را به شهرداری پرداخت می‌کند.


جهت خرید و فروش خانه در ونکوور می توانید با مشاوران سرای ونکوور تماس بگیرید و کار خود را به ما بسپارید.


اصطلاحات ملک در بازار کانادا (R-Z):

Real estate

اموالی مانند ساختمان و زمین.

Real estate agent (or “real estate broker”)

شخصی که واسطه‌ی بین خریدار و فروشنده است. مشاور املاک به خریدار کمک می‌کند تا خانه‌ای پیدا کند و آفر خرید را بفرستد. بهترین مشاور املاک در کانادا و هر مشاور املاک دیگری با فروشنده مذاکره می‌کند تا خانه را به پایین‌ترین قیمت برایتان بخرد.

رایج ترین اصطلاحات ملک در بازار کانادا را از realtor خود بخواهید

REALTOR.ca (formerly MLS.ca)

وب سایتی است که توضیحات و اطلاعات خانه‌های فروشی در کانادا را نمایش می‌دهد. در این وب سایت می‌توانید با استفاده از فیلترهایی مانند آدرس، قیمت، مساحت، و چند فیلتر دیگر به جست‌وجوی خانه بپردازید. البته در استان کبک باید از وب سایت centris.ca استفاده کنید.

cottage

در کانادا به خانه‌های کوچک‌تری که در مناطق غیرشهری قرار دارند، کاتیج می‌گویند. کاتیج معمولا دو یا بیشتر از دو اتاق‌خواب، یک آشپزخانه و یک هال دارند. خرید کاتیج در ونکوور در مناطق سردسیر محبوبیت بیشتری دارد.

Reserve fund

کل مبلغی که در یک ساختمان جمع می‌شود تا صرف هزینه‌ی تعمیر مشاعات ساختمان مانند سقف، پنجره‌ها، تجهیزات گرمایش، فرش راهروها و غیره شود. 

Row house (or “townhouse”)

خانه‌هایی که به صورت ردیفی کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و دیوارهای مشترک دارند.

town house جزو اصطلاحات املاک و مستغلات در کانادا می باشد

Security

وثیقه. ملکی که به عنوان ضمانت وام یا سایر تعهدات به گرو گذاشته می‌شود. اگر وام تسویه نشود، وام دهنده می‌تواند ادعای تملک خانه را داشته باشد. اگر وام مسکن را دریافت کرده باشید، از خانه‌ی خریداری شده به عنوان وثیقه‌ی وام استفاده می‌شود.

Semi-detached home

خانه‌ای که از یک طرف به خانه دیگری متصل است.

Shared equity mortgage

اگر وام دهنده سهمی از مالکیت خانه‌ی وام گیرنده را بخرد و در ازای آن بخشی از ارزش آتی ملک را پس از بازپرداخت و فروش ملک دریافت کند.

Single detached home

یک خانه‌ی ویلایی (که از هیچ طرف به خانه‌ی دیگری متصل نیست) که مختص سکونت یک خانواده است.

Stacked townhouse

خانه‌های دوطبقه‌ای که در گروه‌های ردیفی چهارتایی و یا بیشتر در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

sustainable neighbourhood

محله‌ای که ضمن حفاظت از محیط زیست، نیازهای ساکنان را نیز برآورده می‌کند.

Title

سندی است که به دارنده‌ی آن حق مالکیت قانونی ملک را می‌دهد.

اطلاع از پیش خریدهای ونکوور

Title insurance

اگر شرایطی پیش بیاید که بر روی حق مالکیت خانه اثر بگذارد (به عنوان مثال، اگر نقصی در سند وجود داشته باشد، یا سند خانه در گرو یا جعلی باشد و یا موانعی در برابر حق مالکیت قانونی شما ثبت شده باشد)، بیمه‌ی Title insurance از شما پشتیبانی می‌کند.

Total debt service (TDS) ratio

درصدی از درآمد ناخالص ماهانه‌ی فرد یا خانواده‌ای است که برای پرداخت اصل وام و بهره‌ی آن، مالیات بر املاک (property tax)، هزینه‌های گرمایش بعلاوه‌ی سایر بدهی‌ها (مانند پرداخت هزینه‌های خودرو، پرداخت وام‌های شخصی یا تسویه‌ی بدهی کارت اعتباری) هزینه می‌شود. برای اینکه شرایط دریافت وام مسکن را داشته باشید، نسبت TDS نباید از درصد اعلام شده بیشتر شود.

Variable interest rate mortgage

وامی که نرخ بهره‌ی آن بر اساس شرایط بازار نوسان می‌کند. معمولا مبلغ اقساط تغییری نمی‌کند اما با تغییر نرخ بهره، سهم اصل وام و سهم بهره از هر قسط تغییر می‌کند. نکته: هنگام پرداخت باید هم اصل وام و هم بهره‌ی آن پرداخت شود.

Vendor

فروشنده‌ی خانه

Vendor take-back mortgage

نوعی از وام مسکن است که بر اساس آن فروشنده به خریدار وام می‌دهد (وام مسکن توسط بانک‌ها و یا سایر موسسه‌های مالی تامین نمی‌شود).

لغت یا اصطلاحی وجود دارد که در این مقاله توضیح نداده باشم؟ معنی هر اصطلاحی را که نمی‌دانید از طریق واتز اپ یا کامنت از من بپرسید تا بتوانم در مسیر خانه‌دار شدن همراه شما باشم.

شما زندگی در کاندو را ترجیح می‌دهید یا خانه‌ی ویلایی؟ شما محله‌های مرکزی‌تر را ترجیح می‌دهید یا محله‌های خلو‌ت‌تر؟ خوشحال می‌شویم نظر خود را در پایین همین صفحه با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.


اگر تمایل دارید اطلاعات تکمیلی، نمودار و آمارهای خرید و فروش محله‌ی خاصی را داشته باشید و یا برای خانه دار شدن شما می‌توانیم بدون هیچ الزامی گپ و گفتی داشته باشیم، خوشحال می‌شوم کمکی کنم.

شاد و سلامت باشید

محسن صانعی

(راه‌های ارتباط)

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


اشتراک :