انواع روش های اقامت برای دانشجویان در کانادا

  0
 68

اسکان دانشجویی در کانادا یکی از نگرانی‌های دانشجویان قبل از اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها و کالج‌ها است. 

اقامت دانشجویان در آپارتمان

به طور خلاصه انواع محل اقامت دانشجویان در کانادا به دو دسته‌ی اقامت در محوطه‌ی دانشگاه (On-campus) و اقامت در خارج از محوطه‌ی دانشگاه (off-campus) تقسیم می‌شود. هزینه‌ی اقامت سالانه در اقامتگاه‌های داخل محوطه‌ی دانشگاه بین 6000 دلار تا 16,000 دلار (دلار کانادا) است. این در حالی است که هزینه‌ی اقامت در اقامتگاه‌های خارج از محوطه‌ی دانشگاه ماهانه بین 700 دلار تا 2,200 دلار است. 

دانشجویانی که می‌خواهند در یک دانشگاه ثبت نام کنند، می‌توانند در محوطه‌ی دانشگاه اقامت داشته باشند. اما برای کسانی که در یک کالج ثبت نام می‌کنند، احتمال یافتن اقامتگاه در محوطه‌ی کالج کمتر است. در این صورت می‌توانند در خارج از محوطه‌ی کالج اقامت کنند. 

در ادامه‌ی این مقاله، اطلاعات جامع و کاملی درباره‌ی انواع محل اقامت دانشجویان در کانادا و هزینه خانه دانشجویی در کانادا کسب می‌کنید. 


بهترین شرایط خرید خانه در ونکوور کانادا را به شما پیشنهاد می دهیم، با ما تماس بگیرید.


کارگاه آموزشی خرید خانه در ونکوور

اقامت در خوابگاه های دانشجویی در کانادا

به طور کلی انواع مسکن برای اقامت دانشجویان در کانادا عبارت‌اند از: تاون هاوس، آپارتمان، خوابگاه و residential hall. در ادامه‌ی این بخش شما را با انواع خوابگاه دانشجویی در کانادا آشنا می‌کنم. 

انواع خوابگاه دانشجویی در کانادا

در دانشگاه‌های کانادا اقامتگاه‌های مختلفی در دسترس دانشجویان خارجی قرار دارد. پس دانشجویان خارجی این فرصت را دارند که در انواع خوابگاه دانشجویی در کانادا اقامت کنند. بنابراین لازم نیست نگرانی خاصی درباره‌ی اسکان دانشجویی در کانادا داشته باشند. 

خوابگاه بهترین محل اقامت دانشجو در کانادا است. مخصوصا برای کسانی که می‌خواهند در یک اقامتگاه (residence) زندگی کنند. خوابگاه‌ها معمولا در محوطه‌ی دانشگاه یا در نزدیکی آن قرار دارند و شامل اتاق‌های انفرادی یا مشترک به همراه مشاعاتی مانند هال، اتاق غذاخوری و امکاناتی مانند اینترنت، مبلمان ساده است. در ضمن وعده‌های غذایی مختلف نیز برای دانشجویان سرو می‌شود. خوابگاه بهترین محل اقامت دانشجو در کانادا است. زیرا در محوطه‌ی دانشگاه قرار دارد و یا نزدیک آن است و دانشجویان به راحتی می‌توانند از همه‌ی امکانات استفاده کنند. 

تاون هاوس یکی دیگر از انواع مسکن دانشجویی در کانادا است که دانشگاه‌ها در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. این تاون هاوس ها معمولا 3 تا 5 اتاق خواب دارند و در نزدیکی محوطه دانشگاه هستند. تاون هاوس‌ها دارای اتاق‌های مستقل و اشتراکی، مبلمان ساده، لوازم آشپزخانه، فضاهای مشاع، و وای فای است. این نوع از محل اقامت معمولا به دانشجویان سال سوم و چهارم، و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه می‌شود. 

اگر می‌خواهید در یک خوابگاه زندگی کنید، پس از اخذ پذیرش از دانشگاه به دپارتمان اسکان دانشجویان مراجعه کنید. در مقاله دیگری می توانید با دانشگاه های ونکوور کانادا بیشتر آشنا شوید.

دانلود کتاب راهنمای گام به گام خرید خانه در کانادا

شرایط اقامت در خوابگاه دانشجویی در کانادا

شرایط اقامت در انواع خوابگاه دانشجویی در کانادا با یکدیگر متفاوت است. در اینجا شرایط اقامت در خوابگاه‌های دانشگاه UBC را برایتان توضیح می‌دهم. برای کسب اطلاعات بیشتر بهتر است به سایت دانشگاه خود مراجعه کنید. 

شرایط اقامت در خوابگاه دانشجویی در دانشگاه بریتیش کلمبیا با توجه به دو معیار زیر تعیین می‌شود:

  • تعداد واحدهای تحصیلی
  • سن

البته توجه داشته باشید که حتی اگر همه‌ی معیارهای لازم را داشته باشید، شاید اقامت در خوابگاه به شما پیشنهاد نشود. 

دانشجویان مقطع کارشناسی باید در طول دوره زمستانی (سپتامبر تا آوریل) حداقل در هر ترم 9 واحد (و در مجموع 18 واحد) برداشته باشند. اکثر این واحدهای درسی باید حضوری باشد.

دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا باید به صورت تمام وقت در یک دوره‌ی تحصیلات تکمیلی ثبت نام کرده باشند و واحد Faculty of Graduate and Postdoctoral Studies تایید کند که آن‌ها به صورت تمام وقت مشغول به تحصیل هستند. 

دانشجویان باید تا 31 دسامبر سالی که وارد خوابگاه می‌شوند، به سن تعیین شده رسیده باشند. 

اگر در حال حاضر در یک اقامتگاه Winter Session Residence زندگی می‌کنید، صرف نظر از شرط سنی، شرایط اقامت در همه‌ی واحدهای اشتراکی زیر را دارید. برای اقامت در انواع واحدهای دیگر، باید شرایط سنی را داشته باشید.

شاید برایتان جالب باشد با "معایب زندگی در کانادا برای ایرانیان" هم آشنا شوید.

شرایط اقامت در خوابگاه های دانشجویی در کانادا

خوابگاه حداقل سن اطلاعات بیشتر
Brock Commons 19 سال برای اینکه بتوانید در استودیو اقامت کنید، باید بیشتر از 19 سال سن داشته باشید.
Exchange 19 سال برای اینکه بتوانید در استودیو یا سوییت‌های یک خوابه اقامت کنید، باید بیشتر از 19 سال سن داشته باشید. البته اولویت با اعطای سوییت‌های یک خوابه به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشجویان بزرگ‌تر از 25 سال است.
Fraser Hall 19 سال
Iona House 19 سال برای اینکه بتوانید در استودیو یا سوییت‌های یک خوابه اقامت کنید، باید بیشتر از 19 سال سن داشته باشید.
Marine Drive 19 سال برای اینکه بتوانید در استودیو اقامت کنید، باید بیشتر از 19 سال سن داشته باشید. توجه داشته باشید که طبقاتی از این اقامتگاه مختص به دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. 
Ponderosa Commons
(Arbutus, Maple, Spruce, Oak)
19 سال برای اینکه بتوانید در استودیو اقامت کنید، باید بیشتر از 19 سال سن داشته باشید.
Thunderbird 19 سال برای اینکه بتوانید در استودیو یا سوییت‌های یک خوابه اقامت کنید، باید بیشتر از 19 سال سن داشته باشید. البته اولویت با اعطای سوییت‌های یک خوابه به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشجویان بزرگ‌تر از 25 سال است.

مزایای خوابگاه های دانشجویی کانادا

فاصله: زندگی در انواع خوابگاه دانشجویی در کانادا به این معنی است که همه چیز در نزدیکی شما قرار دارد. پس در زمان کمی می‌توانید به هر جایی از دانشگاه بروید و از همه‌ی امکانات استفاده کنید. علاوه بر این هزینه‌ی رفت و آمد را نیز کاهش می‌دهید. 

معاشرت با دیگران: زندگی در خوابگاه این فرصت را به شما می‌دهد که با دانشجویان بیشتری آشنا شوید و از آن‌ها چیزهای زیادی یاد بگیرید. 

سرو غذای با کیفیت: با زندگی در خوابگاه دیگر استرس پخت و پز ندارید و در زمانتان نیز صرفه‌جویی می‌شود. در بوفه‌ی خوابگاه غذاهای خوشمزه و تازه‌ای در دسترس شما است. در ضمن هر روز سه وعده غذا برایتان سرو می‌شود.


دریافت مشاوره حرفه ای برای خرید خانه ویلایی در ونکوور کانادا با محسن صانعی


عضویت در خبرنامه سرای ونکوور

معایب خوابگاه های دانشجویی کانادا

سر و صدا: زندگی در خوابگاه به معنی زندگی با پر سر و صداترین افراد جهان است. اگرچه کارکنان خوابگاه تمام تلاش خود را می‌کنند که محیط خوابگاه آرام‌تر باشد، اما واقعا در مورد سر و صدا، موسیقی و صدای کوبیدن درها نمی‌توان هیچ کاری انجام داد. شاید زندگی در خوابگاه آرامش را از شما بگیرد. به خصوص در زمان مطالعه یا خواب. 

حریم خصوصی: معمولا سطح حریم خصوصی در خوابگاه‌ها بسیار پایین است و شاید حتی در یک اتاق چند نفر با هم زندگی کنند. شاید شانس انتخاب هم اتاقی را نداشته باشید. شاید حتی مجبور باشید با هم اتاقی‌های پر سر و صدا یا سیگاری زندگی کنید. در یک خوابگاه به سختی می‌توانید زمان و یا فضای خصوصی‌ای برای خود پیدا کنید. شاید هم اتاقی‌هایتان وسایل شما را قرض بگیرند و این ریسک وجود دارد که آن را به صورت سالم به شما تحویل ندهند. در ضمن باید فضاهایی مانند آشپزخانه، حمام و توالت به صورت مشاع است و سایر افراد نیز از این فضاها استفاده می‌کنند. در نتیجه احتمالا ابتلا به انواع بیماری واگیردار نیز افزایش می‌یابد. 

اجاره خانه برای دانشجو در کانادا

آپارتمان یکی از انواع مسکن برای اقامت دانشجویان در کانادا است. آپارتمان‌ها اقامتگاه‌های خصوصی و مبله‌ای هستند که دانشجویان می‌توانند به تنهایی و یا همراه با دوستان اجاره کنند. اگر می‌خواهید در شهر بگردید و از محوطه‌ی دانشگاه فاصله داشته باشید، می‌توانید به اجاره خانه در ونکوور یا شهر محل سکونت خود فکر کنید. مبلغ اجاره به موقعیت، امکانات و برخی موارد دیگر بستگی دارد. در اکثر مواقع هزینه‌هایی مانند قبض آب و برق و هزینه‌ی تهیه‌ی غذا در مبلغ اجاره گنجانده نشده است. در ضمن برخی از آپارتمان‌ها کاملا مبله هستند و برخی دیگر مبله نیستند. پس در زمان اجاره این موضوع را بررسی کنید. به یاد داشته باشید که قبل از ورود به آپارتمان باید توافقنامه را امضا کنید. پس حتما قبل از ورود به کانادا یک آپارتمان را رزرو کنید. 

مزایای اجاره آپارتمان دانشجویی

حفظ حریم خصوصی: تنها زندگی کردن به شما اجازه می‌دهد روتین زندگیتان را حفظ کنید و فقط در زمان‌های مناسب با دوستان وقت بگذرانید. در ضمن با توجه به اینکه شخص دیگری با شما زندگی نمی‌کند، آرامش بیشتری دارید. علاوه بر این، همه‌ی اتاق‌ها و فضاهای مختلف خانه منحصرا در اختیار شما قرار دارد.

پیشنهاد اجاره کاتیج در کانادا یکی از پیشنهادات مناسب برای دانشجویان است.

معایب اجاره خانه دانشجویی در کانادا

تنها زندگی کردن به معنی این است که شما خودتان مسئول پرداخت اجاره بها، قبض‌ها و خورد و خوراک هستید و حتی شاید باعث انزوای شما شود. علاوه بر این موارد موقعیت مکانی آپارتمان نیز خارج از فضای دانشگاه است و باید برای رفت و آمد به دانشگاه زمان و هزینه‌ی بیشتری صرف کنید. 

اطلاع از پیش خریدهای ونکوور

خانه اشتراکی دانشجویی در کانادا

همان‌طور که قبلا توضح داده‌ام، آپارتمان یکی از انواع مسکن دانشجویی در کانادا است و چند دانشجو می‌توانند با هم یک آپارتمان را اجاره کنند. آپارتمان‌های اشتراکی شبیه تاون هاوس‌ها هستند. این آپارتمان‌ها اتاق‌های یک تخته یا چند تخته دارند و دانشجویان می‌توانند در اتاق‌های اشتراکی با چند هم اتاقی زندگی کنند. این آپارتمان‌ها فضاهای مشاعی مانند نشیمن، آشپزخانه، و اتاق غذاخوری دارند. دانشجویان برای اقامت در خارج از محوطه‌ی دانشگاه باید خودشان دست به کار شوند و جایی را پیدا کنند. چونکه بسیاری از دانشگاه‌ها در زمینه‌ی یافتن اقامتگاه در خارج از محوطه دانشگاه به دانشجویان کمکی نمی‌کنند. اما برخی از دانشگاه‌ها آژانس‌هایی را معرفی می‌کنند تا دانشجویان با استفاده از کمک آن‌ها بتوانند جایی را برای اقامت پیدا کنند. شاید مبلغ اجاره در شهرهایی مانند تورنتو، کلگری، ونکوور و مونترال با هم متفاوت باشد. 

آپارتمان اشتراکی برای اقامت دانشجویان

اقامت همراه با خانواده کانادایی 

شاید بهترین محل اقامت دانشجویان بین المللی در کانادا، اقامت همراه با یک خانواده (هوم استی homestay) باشد. در این روش اسکان دانشجویی در کانادا، شما در ازای پرداخت مبلغ معینی همراه با یک خانواده زندگی می‌کنید. به شما یک اتاق خصوصی و 3 وعده‌ی غذایی در روز داده می‌شود. در ضمن می‌توانید به همراه سایر اعضای خانواده از فضاهای مشاع استفاده کنید. دانشجویانی که می‌خواهند با فرهنگ کانادا آشنا شوند و چیزهای بیشتری درباره‌ی این کشور بیاموزند، می‌توانند از این گزینه برای اقامت استفاده کنند. در ضمن این یکی از امن‌ترین گزینه‌ها است. زیرا یک خانواده در کنار شما است و از شما حمایت می‌کند. شما باید روزانه 30 تا 50 دقیقه صرف رفت و آمد به دانشگاه کنید زیرا دانشگاه‌ها و کالج‌ها با مناطق مسکونی فاصله دارند. 

بیشتر بخوانید: نحوه دریافت وام مسکن در کانادا

مزایای اقامت با یک خانواده

شما این فرصت را دارید که جزئی از خانواده باشید. این خانواده‌ها احتمالا برایتان غذا می‌پزند و یک محیط حمایتی برای شما ایجاد می‌کنند. با اینکه خانواده‌ها با هم متفاوت هستند و حتی شاید برخی از آن‌ها شما را به عنوان جزئی از خانواده نپذیرند، اما زندگی در کنار آن‌ها در زمانی که از خانواده‌ی خود دور هستید آرامش بخش و دلگرم کننده است. 

اگر با یک خانواده کانادایی زندگی کنید، بهتر با سبک زندگی کانادایی‌ها آشنا می‌شوید و از غذاهای سنتی گرفته تا بازدید از جاذبه‌های پنهان شهر را تجربه می‌کنید. به طور خلاصه، اقامت با یک خانواده دیدتان به جهان را بازتر می‌کند. 

زندگی دانشجویی بسیار سرگرم کننده است. اما برای برخی از افراد، زندگی در کنار سایرین برای مدت طولانی خسته کننده است. با اقامت در کنار یک خانواده می‌توانید اندکی از سایر دانشجویان و حس و حال دانشگاه فاصله بگیرید. این برای تمرکز بر روی تکالیف و بازیابی انرژی بسیار مفید است. 

هوم استی در کانادا

معایب اقامت در کنار یک خانواده

از آنجایی که شما در کنار یک خانواده‌ی دیگر زندگی می‌کنید، باید سبک زندگیتان را با آن‌ها سازگار کنید. امیدوارم که اصول شما و خانواده‌ای که در کنار آن‌ها زندگی می‌کنید یکسان باشد و مشکل خاصی برایتان پیش نیاید. اما شاید اعضای خانواده این را نپذیرند که هر روز آشپزخانه را بهم بریزید یا ساعت 3 نصفه شب به خانه برگردید. مخصوصا اگر در آن خانواده یک بچه و یا یک فرد مسن زندگی کند. 

شاید مجبور باشید برای رفتن به کلاس‌های درس مسافت زیادی را طی کنید و همچنین تنها به خانه برگردید. 

انواع محل اقامت دانشجویان در کانادا می‌تواند گران باشد. اما چون در این روش اقامتی هزینه توسط خانواده‌ها تعیین می‌شود، رقم‌های متفاوتی نیز از دانشجویان اخذ می‌شود. معمولا به جای پرداخت هزینه‌ی اجاره‌ی یک آپارتمان کامل، فقط هزینه‌ی اجاره‌ی یک اتاق را پرداخت می‌کنید و لازم نیست نگرانی خاصی درباره‌ی صاحبخانه‌های بداخلاق داشته باشید. اما شاید خانواده‌ها بخواهند به دلیل ایجاد محیط آرام و فضای حمایتی هزینه را افزایش دهند. معمولا هزینه‌ی اقامت در کنار یک خانواده از هزینه‌ی اقامت در خوابگاه و استودیو کمتر است. اما شاید مجبور شوید برخی از هزینه‌ها مانند هزینه‌ی خورد و خوراک و لوازم بهداشتی را خودتان پرداخت کنید. 

پیشنهاد می کنیم مقاله "خانه های دولتی در کانادا" را هم مطالعه بفرمایید.

نکات مهم در انتخاب محل اقامت دانشجویی

با توجه به بودجه و نیازهای دانشجویان، یافتن انواع مسکن دانشجویی در کانادا ریزه‌کاری‌های خاص خود را دارد. در مرحله‌ی اول باید نوع محل اقامت را مشخص کنید. اگر می خواهید در محوطه‌ی دانشگاه زندگی کنید، برای رزو محل اقامت با دانشگاه یا کالج مورد نظر تماس بگیرید. اما اگر می‌خواهید خارج از محوطه‌ی دانشگاه زندگی کنید باید به صورت آنلاین به دنبال محل اقامت بگردید. حتما برای یافتن انواع محل اقامت دانشجویان در کانادا نکات زیر را رعایت کنید. 

  • بپرسید که در مرکز اقامتی چه امکاناتی وجود دارد. آیا خدماتی مانند آب گرم، تلویزیون،  اینترنت ارائه می‌شود؟
  • اگر می‌خواهید در محوطه‌ی دانشگاه بمانید، جزئیات برنامه‌ی غذایی را به دقت بررسی کنید. 
  • هر نیاز یا ناتوانی خاصی که دارید، به دانشگاه یا کالج گزارش دهید و مطمئن شوید که می‌توانند خدمات و تجربه‌ی اقامت مناسبی را برای شما فراهم کنند. 
  • اگر زودتر به محوطه‌ی دانشگاه برسید، شانس شما برای انتخاب خوابگاه افزایش می‌یابد و بهتر می‌توانید خود را با زندگی در محوطه‌ی دانشگاه آشنا کنید. 
  • با مسئولیت‌ها، وظایف، و حقوق خود به عنوان یک مستاجر آشنا شوید. در نظر داشته باشید که قوانین و مقررات در استان‌های کانادا متفاوت است. 
  • بررسی کنید که چه خدماتی به شما ارائه می‌شود. به عنوان مثال آیا خدماتی مانند تهیه‌ی غذا، مسئولیت‌های خانه داری، و تعمیرات ارائه می‌شود؟ 
  • در زمان انتخاب محل اقامت، به هزینه و زمان لازم برای رفت و آمد به کالج یا دانشگاه توجه کنید. 
  • سایت‌های زیادی برای یافتن انواع مسکن دانشجویی در کانادا وجود دارد. در زیر برخی از آن‌ها را ذکر کرده‌ام: 
    • Roomster برای یافتن هم اتاقی
    • Padmapper و Rentals.ca برای اجاره آپارتمان
    • Kijiji و Craigslist

هزینه محل اقامت برای دانشجویان بین المللی

هزینه خانه دانشجویی در کانادا به نوع اقامتگاه بستگی دارد. یعنی هزینه‌ی اقامت در محوطه‌ی دانشگاه با هزینه‌ی اقامت درخارج از محوطه‌ی دانشگاه متفاوت است. هزینه‌ی سالانه‌ی اقامت در محوطه‌ی دانشگاه بین 6000 دلار تا 16000 دلار است که خدمات تهیه‌ی غذا به مدت 8 ماه را نیز پوشش می‌دهد. هزینه اقامت در خارج از محوطه دانشگاه ماهانه بین 700 دلار تا 2200 دلار است. این هزینه‌ها با توجه به دانشگاه، موقعیت و امکانات متفاوت است. 

در جدول زیر هزینه‌ی اجاره‌ی انواع اقامتگاه‌ها را آورده‌ام. 

هزینه انواع محل اقامت دانشجویان در کانادا

نوع اقامتگاه هزینه (دلار کانادا)
خوابگاه ماهانه 250 دلار تا 625 دلار
تاون هاوس ماهانه 400 دلار تا 800 دلار
اجاره آپارتمان مبله/غیرمبله ماهانه 300 دلار تا 1000 دلار
آپارتمان اشتراکی  ماهانه 700 دلار تا 1000 دلار
زندگی با یک خانواده (هوم استی homestay) ماهانه 400 دلار تا 800 دلار

لطفا تجارب ارزنده‌ی خود در زمینه‌ی اسکان دانشجویی در کانادا را با ما در میان بگذارید و مطالب این صفحه را با دوستانی که قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند و نگرانی‌هایی درباره‌ی اسکان دانشچویی دارند بفرستید تا با انواع خوابگاه های دانشجویی در کانادا، شرایط و هزینه‌ی اقامت در این خوابگاه‌ها آشنا شوند. 


امیدوارم که توانسته باشم به دانسته‌های شما اضافه کنم. اگر سوالی در مورد مطالب این صفحه دارید یا نیاز به توضیح بیشتر و اطلاعات و نمودارهای اختصاصی خرید و فروش یک محله‌ی خاص دارید، خوشحال می‌شوم کمکی کنم.

شاد و پیروز باشید

محسن صانعی

(راه‌های ارتباط با ما) 

مشاور املاک ونکوور ریلتور Mohsen Sanei vancouver real estate agent realtor

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


اشتراک :