مراحل فروش خانه در کانادا

  0
 1990

اگر می‌خواهید ملک خود را بفروشید، آشنایی با مراحل فروش خانه در کانادا کمک بسیاری به شما می‌کند. بسیاری از فروشندگان تصور می‌کنند که تمامی اقدامات توسط مشاور املاک انجام می‌شود و آن‌ها فقط باید برگه‌های لازم را امضا کنند.

استیجینگ خانه برای فروش

البته این موضوع آنچنان هم به دور از واقعیت نیست. اما فروشنده که مالک خانه است، نقش مهمی در روند فروش خانه در کانادا دارد. به عنوان مثال، فروشنده نقش اساسی‌ای در آماده کردن خانه، تعیین قیمت فروش، بستن قرارداد و انتقال سند دارد. 

حتما این را به یاد داشته باشید که همه چیز از حق کمیسیون مشاور املاک گرفته تا هزینه‌های closing با توجه به وضعیت بازار تغییر می‌کند. حتی اگر قبلا اقدام به فروش خانه در ونکوور کرده‌اید، بهتر است باز هم مراحل فروش خانه در ونکوور را مرور کنید. زیرا آشنایی با روند فروش خانه در کانادا کمک شایانی به شما می‌کند. 

پس اگر می‌خواهید تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرید و به بهترین نتیجه‌ی ممکن برسید، در ادامه‌ی همین مقاله راهنمای فروش خانه در کانادا را به دقت بخوانید.

مراحل فروش خانه در کانادا

5 مرحله کلی فروش خانه در کانادا

به طور کلی برای فروش خانه در کانادا 5 مرحله‌ی زیر وجود دارد: 

  1. قیمت گذاری خانه برای فروش و تخمین هزینه‌های لازم برای فروش آن
  2. انتخاب روش فروش
  3. آماده سازی خانه برای فروش در کانادا
  4. زیباسازی فضای داخلی و خارجی خانه
  5. بستن قرارداد فروش ملک با مشتری

در ادامه هرکدام از این مراحل را بررسی می کنیم.

قیمت گذاری خانه برای فروش و تخمین هزینه‌های لازم برای فروش آن 

در زمان فروش خانه تنها چیزی که برای اکثر افراد اهمیت دارد، قیمت فروش است. اما این را بدانید که فروش خانه هزینه‌هایی برای فروشندگان دارد. لطفا پیش از تصمیم‌گیری برای فروش خانه‌ی خود دقیقا این هزینه‌ها را بررسی کنید. 

گاهی اوقات این هزینه‌ها، تعجب مالکان را بر می‌انگیزد. این هزینه‌ها شامل حق کمیسیون مشاور املاک، هزینه‌های appraisal، تعمیرات خانه، closing، اثاث کشی و استیجینگ است. 

البته شاید به دلیل تسویه‌ی پیش از موعد وام مسکن، بانک شما را جریمه کند و مبالغی به عنوان جریمه‌ی mortgage prepayment penalty یا discharge fee از شما دریافت کند. شما باید با بانک خود تماس بگیرید و از آن‌ها بپرسید که آیا چنین مبالغی را از شما دریافت می‌کند یا نه. 

اگر قبل از خرید، ملک فعلی خود را بفروشید، احتمالا به این نیاز دارید که جایی را به طور موقت و چندماهه اجاره کنید. در این صورت باید علاوه بر اجاره بها، هزینه‌ی اضافه‌ای بابت اسباب کشی پرداخت کنید. اگر خرید خانه در ونکوور را اول انجام دهید و بعد بفروشید، ریسک عدم فروش خانه‌ی خود را دارید.

حالا چه باید کرد؟ در بازار خوب، زمان انتقال سند خانه‌ای که خریده‌اید را یک یا دو ماه بیشتر از معمول بگذارید، با توجه به وضعیت بازار شما هم خانه خود را می‌فروشید یا همزمان با شروع پروسه‌ی خرید، پروسه‌ی فروش خود را نیز شروع کنید و شرط خرید خانه‌ی جدید را به قرارداد اضافه کنید. در بازار راکد هم خانه‌ی مورد نظر را بخرید و شرط فروش خانه‌ی خود را بگذارید.

در این مرحله باید هزینه‌های فروش را محاسبه کنید تا درک درست‌تری از سود خود داشته باشید. آیا فکر می‌کنید اگر خانه را به قیمت بیشتری از مبلغ خرید بفروشید، سود می‌کنید؟ این موضوع رسیدن به سود را تضمین نمی‌کند. اگر می‌خواهید به سود برسید، باید ابتدا هزینه‌های لازم برای فروش را محاسبه کنید و با توجه به آن قیمت ملک را تعیین کنید. 

کارگاه آموزشی خرید خانه در ونکوور

انتخاب روش فروش

برای فروش خانه دو گزینه پیش رو دارید. 1. خانه‌ی خود را به تنهایی بفروشید. 2. یا اینکه یک مشاور املاک خوب در ونکوور استخدام کنید و از خدمات او بهره‌مند شوید. 

همه‌ی مشاوران املاک برابر نیستند و سطح مهارت آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. حتی حق کمیسیونی که مشاوران املاک دریافت می‌کنند با یکدیگر متفاوت است. حق کمیسیون مشاوران املاک معمولا در رنج 3% تا 7% قرار دارد و تاثیر زیادی بر سود شما دارد.

فرض کنیم متوسط قیمت خرید خانه در کانادا برابر 455,000 دلار است. در این صورت، حق کمیسیون مشاوران املاک حدود 16,650 دلار تا 31,850 دلار خواهد بود. همان‌طور که می‌بینید، این تفاوت بسیار زیاد است و می‌تواند سود شما را به شدت کاهش دهد. بنابراین انتخاب مشاور املاکی که با توجه به حق کمیسیون خدمات کافی و مناسبی ارائه می‌دهد و می‌تواند خانه‌ی شما را به قیمت بالاتری بفروشد، اهمیت فراوانی دارد. 

دانلود کتاب راهنمای گام به گام خرید خانه در کانادا

اگر بازار ملک داغ باشد، برخی افراد از استخدام مشاوران املاک صرف نظر می‌کنند و خودشان با استفاده از روش For Sale By Owner خانه‌ی خود را می‌فروشند. در این صورت، فروشندگان به جای پرداخت حق کمیسیون به مشاور املاک، تمام مسئولیت‌ها و وظایف را به عهده می‌گیرند. با این حال، فروشندگان نمی‌توانند مبلغ بسیار زیادی را پس انداز کنند. زیرا باید حق کمیسیون مشاور خریدار و هزینه‌ی ثبت در سامانه‌ی MLS را بدهند.

یک مشاور خبره با قدرت مذاکره، روابط و چانه زنی خود می‌تواند بسیار بیشتر از دستمزد خود برای شما ایجاد منافع کند. در کنار این موضوع، مسئولیت‌های قانونی تراکنش را بعهده می‌گیرد و از منافع شما دفاع می‌کند. همچنین شاید به منظور تعیین ارزش خانه به شما توصیه کند که یک ارزیاب (appraiser) استخدام کنید. در این صورت باید دستمزد او را نیز بپردازید. 

حتما گزینه‌های خود را به دقت بررسی و مقایسه کنید. آیا بهتر است خودتان کل کارها را انجام دهید یا بیشتر مسئولیت‌ها و وظایف را به مشاور املاک محول کنید و خود مسئولیت کمتری در روند فروش خانه در کانادا داشته باشید؟ بهتر است برای سرمایه گذاری مسکن در کانادا از متخصصان این حوزه هم مشورت بگیرید.

عضویت در خبرنامه سرای ونکوور

آماده سازی خانه برای فروش در کانادا

اگر می‌خواهید خریداران را از روش مرسوم جذب کنید، باید علاوه بر تعیین تعداد اتاق‌ها، حمام‌ها و توالت‌ها، تصاویر زیبایی از ملک خود بگیرید تا نحوه‌ی زندگی در آن برای خریداران مجسم شود. اگرچه اگر تصاویر شما بسیار بهتر از خود خانه باشد بازدید کنندگان در زمان بازدید شوکه می‌شوند و از ارائه‌ی آفر خرید منصرف می‌شوند.

البته اگر بی‌کیفیت باشد، انگیزه‌ی کافی در خریداران ایجاد نمی‌کند که به خودشان زحمت دهند و از خانه‌ی شما بازدید کنند. توصیه می‌کنم حتما سایر مشخصات ملک مانند مساحت خانه و نزدیکی به امکانات رفاهی را نیز مشخص کنید. اگر به تازگی دیوارها را رنگ زده‌اید و یا لوازم جدیدی خریده‌اید، آن‌ها را بیان کنید. 

آماده سازی خانه برای فروش

بسیاری از خانه‌ها در کانادا وضعیت مناسبی ندارند و آماده‌ی فروش نیستند. بنابراین شاید لازم باشد که برخی از عیب‌های خانه را بر طرف کنید. برای فروش کاندو هم همین اقدامات را باید انجام دهید. 

تخمین مبلغ لازم برای تعمیرات کار سختی است. زیرا خانه‌های مختلف به تعمیرات و نگهداری‌های گوناگونی نیاز دارند. در ادامه برخی از تعمیرات و نوسازی‌های رایج را آورده‌ایم. 

  • شست‌وشوی نمای بیرونی خانه 
  • تعویض عایق درها و پنجره‌ها
  • رنگ‌آمیزی دیوارها، درها و سقف خانه
  • رنگ‌آمیزی نمای بیرونی خانه
  • خرید اجاق گاز جدید
  • نصب پیش‌خوان جدید
  • نصب صندوق پستی جدید
  • پرده حمام جدید
  • رفع نواقص کوچک
  • رسیدگی به زنگ زدگی‌ها

با آگاهی بیشتری خانه را تعمیر کنید. برخی از تعمیرات ضروری هستند، اما همه‌ی آن‌ها ارزش خانه‌ی شما را بیشتر نمی‌کنند یا به فروش سریع‌تر آن کمک نمی‌کنند. در هر صورت حتما با مشاور املاک خود مشورت کنید. زیرا مشاور املاک می‌تواند به شما بگوید که کدام یک از تعمیرات، خریدار را تشویق می‌کند که آفری با قیمت بالاتر ارائه دهد.

اطلاع از پیش خریدهای ونکوور

زیباسازی فضای داخلی و خارجی خانه

زیبایی نمای بیرونی خانه بازدیدکنندگان را در اولین نگاه به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. بازدیدکنندگان با دیدن نمای خارجی ساختمان، گل‌ها و گیاهان باغچه، جعبه پستی جدید و حیاط تمیز و زیبا دید مثبتی نسبت به فضای داخلی خانه پیدا می‌کنند. 

شاید بخواهید برای زیباتر کردن خانه آن را استیج کنید. استیجینگ خانه چیزی فراتر از نظافت و رنگ آمیزی است. برخی از افراد حتی پا را فراتر می‌گذارند و آثار هنری یا مبلمان‌هایی را اجاره می‌کنند تا نمای داخلی خانه‌ی خود را زیباتر کنند. این کار می‌تواند به ازای هر اتاق صدها دلار هزینه داشته باشد. بنابراین حتما مزایای چنین کاری را به دقت بسنجید. 

روند فروش خانه در کانادا

بستن قرارداد فروش ملک با مشتری

در بازارهای مختلف متوسط زمان لازم برای فروش متفاوت است. حتی شاید خانه‌ی شما به فروش نرود. لازم به ذکر است که زمان مورد نیاز برای خرید و فروش خانه با اجاره خانه در ونکوور متفاوت است. 

به هر حال، اگر آفری برای خرید دریافت کردید، چند گزینه پیش رو دارید. می‌توانید آن را به صورت as-is قبول کنید، آن را رد کنید (اگر هیچ عکس العملی نشان ندهید همان رد کردن است) یا کانتر آفری (counter offer) به خریدار ارائه دهید. پروسه‌ی مذاکره یک سناریوی دشوار و پر زحمت است. زیرا همه می‌خواهند شرایط را به نفع خود کنند. اینجا است که قدرت مذاکره‌ی مشاور شما اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. پس از اینکه هر دو طرف به توافق رسیدند، آفر به یک قرارداد رسمی تبدیل می‌شود و روند برآورده کردن شرط‌ها و closing آغاز می‌شود.

بیشتر وظایف مرتبط با closing به عهده‌ی خریدار است. با این حال فروشنده هم باید اقداماتی انجام دهد. فروشنده باید پیش از فرا رسیدن تاریخ closing، برخی از اسناد مهم را پیدا کند، تعمیراتی را که در قرارداد ذکر شده است انجام دهد و سند اظهارنامه‌های disclosure statements را به صورت رسمی تهیه کند. 

فروشنده توسط قانون موظف است هر عیب پنهان و شناخته شده‌ای که در خانه وجود دارد (مانند کپک، مخزن نفت، آبگرفتگی و یا سایر خطرات) را اعلام کند. همچنین اگر از ملک به عنوان مکانی برای پرورش ماری‌جوانا استفاده شده باشد و یا قتلی در آن رخ داده باشد، باید آن را اعلام کند. 

اگر خانه‌ی خود را بفروشید، دوست دارید خانه‌ی بعدی شما بزرگ‌تر باشد یا کوچک‌تر؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید و هر سوال یا ابهامی دارید از ما بپرسید. 


دانلود مجله تخصصی سرای ونکوور


امیدوارم که قدم کوچکی برداشته باشیم، ادعایی به بی نقصی نیست و خوشحال می‌شویم هر پیشنهادی دارید از طریق یکی از راه‌های ارتباطی با ما در میان بگذارید.

آیا به نظر شما با توجه به شرایط کنونی بازار، چه زمانی برای فروش خانه بهتر است؟ اگر خانه‌ی خود را بفروشید دوست دارید به کجا نقل مکان کنید؟ خوشحال می‌شویم نظر خود را در پایین همین صفحه با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.


اگر می‌خواهید اطلاعات تکمیلی، نمودار و آمارهای خرید و فروش اختصاصی یک محله را داشته باشید و یا تمایل به هم فکری برای فروش و یا تغییر خانه‌ی خود را دارید، می‌توانید با بنده تماس بگیرید، خوشحال می‌شوم کمکی کنم.

شاد و سلامت باشید

محسن صانعی

(راه‌های ارتباط با ما) 

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


اشتراک :