بررسی انواع مالیات خانه در کانادا

  0
 4137

غیر از پول خرید خانه دیگر چه هزینه‌هایی داریم؟ چقدر باید مالیات نقل و انتقال بدهیم؟ معافیت‌های دولتی شامل چه کسانی و چه خانه‌هایی است؟ خانه اولی‌ها چقدر معاف هستند؟

مالیات بر ملک در کانادا

افزایش اطلاعات در زمینه‌ی مالیات خانه در کانادا به افراد کمک می‌کند که با این هزینه‌ها و معافیت‌های آن آشنا شوند و با پرداخت مالیات کمتر، سود بیشتری کسب کنند. در نظر داشته باشید که مالیات خانه در کانادا برای افراد خارجی متفاوت است.

این را هم در نظر داشته باشید که مالیات و قوانین مالیاتی نه تنها دایم در تغییر است، بلکه براساس شرایط اختصاصی هر نفر نیز متفاوت است. در ادامه‌ی این مقاله علاوه بر پاسخ به سوالات مالیاتی بالا، انواع مالیات خانه در کانادا را بطور کامل بررسی می‌کنیم و سپس قوانین استانی مالیات بر خانه در کانادا را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

همچنین به منظور راحتی شما خریداران در انتهای مقاله ماشین حساب‌هایی را طراحی کرده‌ایم که می‌توانید با استفاده از آن‌ها مبلغ مالیات نقل و انتقال ملک یا همان پی تی تی PTT را محاسبه کنید. فقط کافیست قیمت خرید ملک را در کادر مربوطه وارد کنید.

ماشین حساب‌هایی که طراحی کرده‌ایم، مبلغ تخفیف‌های مالیاتی را نیز محاسبه می‌کند. البته برای اینکه این تخفیف‌ها شامل حال شما شود، باید شرایط لازم را داشته باشید که در انتهای مقاله بررسی کرده‌ایم. 

آنچه در ادامه این مطلب خواهید خواند:

مالیات خانه در کانادا چگونه محاسبه می‌شود؟ 

همان‌طور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، مالیات بر ملک در کانادا توسط دولت فدرال، دولت‌های استانی و شهرداری‌ها دریافت می‌شود. بنابراین مالیات خانه در کانادا در استان‌ها و شهرهای مختلف، متفاوت است. به طور خلاصه، مالیات GST توسط دولت فدرال و مالیات‌های PST و PTT نیز توسط دولت‌های استانی دریافت می‌شود. البته شهرداری‌ها نیز تحت عناوین مختلفی به جمع‌آوری مالیات می‌پردازند که در این مقاله به توضیح آن می‌پردازیم. 

نحوه محاسبه مالیات خرید خانه در کانادا

فرض کنیم شما می‌خواهید یک خانه‌ی نوساز یا خانه‌ای که توسط سازنده کاملا بازسازی شده است، خریداری کنید. در این صورت باید مالیات خرید خانه در کانادا را بپردازید. در واقع دولت کانادا 5% از ارزش خرید را به عنوان مالیات GST از شما اخذ می‌کند. البته که اگر بخواهید در آن خانه زندگی کنید و ارزش آن حداکثر 350,000 دلار باشد، تا سقف 36% از مالیات پرداختی به شما برگردانده می‌شود.

فرض کنیم با خرید خانه در ونکوور، صاحب ملک شده‌اید. اگر ارزش ملک حداکثر 450,000 دلار باشد، بخشی از مالیات پرداختی به حساب شما برگشت داده می‌شود. با این حال، در شهر ونکوور به سختی می‌توانید خانه‌ای در این رنج قیمت پیدا کنید. پس به احتمال زیاد، ساکنان ونکوور از این مزیت برخوردار نمی‌شوند. این را بدانید که اگر یک خانه‌ی چند سال ساخت (resale) خریداری کنید، یا خانه‌ی نوسازی که یک سال مستاجر در آن بوده است، از پرداخت مالیات GST معاف می‌شوید. 

نکته: شاید هنگام انجام معاملات ملکی، برخی هزینه‌های جانبی مانند هزینه‌ی بازرسی از خانه، دستمزد وکیل و دفاتر اسناد رسمی و غیره از خریداران دریافت شود. در این صورت، مالیات GST به این هزینه‌ها نیز اعمال می‌شود. 

کارگاه آموزشی خرید خانه در ونکوور

مالیات اجاره ملک در کانادا چگونه محاسبه می‌شود؟ 

اگر صاحب خانه هستید و از طریق اجاره دادن آن درآمد کسب می‌کنید، بر اساس قانون Canadian Income Tax Act باید سالانه 25% از درآمد ناخالص خود را به مالیات تخصیص دهید. البته اگر درآمد حاصل از اجاره نسبت به هزینه‌هایی که بابت خانه می‌کنید کم‌تر باشد (به عبارت دیگر، اگر با اجاره دادن خانه ضرر کنید)، می‌توانید درخواست دهید که مالیات‌های پرداخت شده به حساب شما برگردانده شود. این را بدانید که نحوه‌ی محاسبه‌ی مالیات با توجه به نوع مالکیت (مالکیت co-ownership یا partner) و نوع درآمد شما (درآمد حاصل از اجاره یا حاصل از کسب و کار) متفاوت است.  

اگر خانه‌ی خود را اجاره داده‌اید، می‌توانید قبل از محاسبه‌ی مالیات، هزینه‌های سرمایه‌ای (capital expenses) و هزینه‌های عملیاتی (operating expenses) را از درآمد حاصل از اجاره کسر کنید. البته هر سال نمی‌توان هزینه‌های مبلمان و وسایل منزل را از درآمد حاصل از اجاره کسر کرد. اما می‌توان در یک بازه‌ی زمانی طولانی‌تر، این هزینه‌ها را پیش از محاسبه‌ی مالیات از درآمد حاصل از اجاره کسر کرد. زیرا این موارد با گذشت زمان فرسوده می‌شوند و ارزش آن ها کاهش می‌یابد. 

دانلود کتاب راهنمای گام به گام خرید خانه در کانادا

نکته: اگر با هدف سرمایه گذاری در املاک ونکوور یا سایر شهرهای کانادا، خانه‌ای خریداری کنید، مالیات ملک (property taxes) وام بانکی و بهره‌ی خط اعتباری از درآمد حاصل از سرمایه گذاری کسر می‌شود. سپس مالیات اجاره ملک در ونکوور کانادا یا شهرهای دیگر آن محاسبه می‌شود. 

مالیات های تعیین شده توسط استان بریتیش کلمبیا

قوانین استانی مالیات بر خانه در کانادا چیست؟

در این بخش از مقاله با تمرکز بر قوانین استانی مالیات بر خانه در کانادا، انواع مالیات‌هایی را که توسط استان بریتیش کلمبیا دریافت می‌شود، معرفی می‌کنیم. همان‌طور که می‌دانید، هنگام خرید یک خانه، دولت‌های استانی مبلغی را تحت عنوان مالیات انتقال (PTT) از خریدار دریافت می‌کنند که نحوه‌ی محاسبه‌ی آن در استان‌های مختلف با هم تفاوت دارد.

در استان بریتیش کلمبیا به ازای 200,000 دلار اول که بابت خرید خانه می‌پردازید 1%، به ازای مبالغ بین 200,000 دلار تا 2,000,000 دلار 2% و به ازای مبالغ بالاتر از 2,000,000 دلار 3% مالیات از شما دریافت می‌شود. البته اگر ملک شما مسکونی باشد، به ازای مبالغ بزرگ‌تر از 3,000,000 دلار باید 2% دیگر به عنوان مالیات انتقال ملک پرداخت کنید. 

اگر خانه‌اولی باشید و ارزش خانه‌ای که می‌خواهید خریداری کنید کمتر از 500,000 دلار باشد، شاید از پرداخت مالیات PTT معاف شوید. البته اگر ارزش خانه حداکثر 525,000 دلار باشد نیز شاید از پرداخت بخشی از مالیات PTT معاف شوید. اگر ارزش ملک از این ارقام بالاتر باشد، از فرمول بالا برای محاسبه‌ی مالیات استفاده می‌شود. 

اگر ارزش خانه نوساز تا 750,000 دلار باشد، شاید از پرداخت این مالیات معاف شوید. حتی اگر ارزش ملک بین 750,000 تا 800,000 دلار باشد نیز شاید از پرداخت بخشی از مالیات PTT معاف شوید.

نکته: معمولا در برخی از استان‌ها از خریدارن مالیات PST دریافت می‌شود که مبلغ آن برابر 7% از ارزش خرید است. اما ساکنان بریتیش کلمبیا مجبور نیستند که چنین مالیاتی را پرداخت کنند. همین موضوع یکی از دلایلی است که بسیاری افراد مهاجرت به بریتیش کلمبیا را انتخاب می‌کنند.

عضویت در خبرنامه سرای ونکوور

مالیات شهرداری

همه‌ی مالکان خانه در بریتیش کلمبیا موظف‌اند مبلغی را به عنوان مالیات property tax به شهرداری‌ها پرداخت کنند. مبلغ این مالیات با توجه به ارزش خانه‌ی شما تعیین می‌شود و مبلغ جمع آوری شده توسط شهرداری صرف ارائه‌ی خدمات مهم مانند آتش‌نشانی، مدیریت آب و فاضلاب، مدیریت زباله، ایجاد مراکز تفریحی و اجتماعی، کتابخانه، پارک و غیره می‌شود. برای تعیین نرخ مالیات به سایت مرکز ارزیابی بریتیش کلمبیا مراجعه کنید و آدرس خود را به صورت دقیق وارد کنید. 

بیشتر بخوانید: استراتا در کانادا و قوانین و اسناد مربوط به آن

سایر مالیات‌های خانه در بریتیش کلمبیا

مالیات خانه خالی از سکنه یا Vancouver Empty Homes Tax

در شهر ونکوور برای جلوگیری از افزایش شمار خانه‌های خالی از سکنه، از مالکانی که خانه‌ی خود را اجاره نداده‌اند مالیات Empty Homes Tax اخذ می‌شود. هدف از دریافت این مالیات این است که تعداد خانه‌های اجاره‌ای در بازار افزایش یابد و در نتیجه اجاره بها کنترل شود. 

نکته: این مالیات در صورتی از صاحب‌خانه‌ها اخذ می‌شود که خانه‌ی اجاره‌ای آن‌ها بیش از 6 ماه از سال خالی از سکنه باشد. 

در حال حاضر در مناطق زیر، مالیات خانه خالی دریافت می‌شود، البته نواحی بخصوصی هم هستند که استثنا هستند و در نقشه مشخص شده است:

Anmore | Belcarra | Burnaby | Coquitlam | Delta | Langley (City) | Langley (Township) | Maple Ridge | New Westminster | North Vancouver (City)  | North Vancouver (District) | Pitt Meadows | Port Coquitlam | Port Moody ‌| Richmond | Surrey ‌| University Endowment Lands | Vancouver | West Vancouver

نقشه نواحی مالیات خانه خالی

مالیات Speculation and Vacancy Tax

همه‌ی مردم لایق این هستند که در خانه‌های مقرون به صرفه و مناسب زندگی کنند. بنابراین، دولت استانی بریتیش کلمبیا با هدف کاهش قیمت‌ها سالانه مالیات Speculation and Vacancy Tax را از افرادی که خانه‌ی خالی از سکنه دارند دریافت می‌کند. خرید انواع ملک در کانادا از جمله خرید کاتیج در ونکوور هم شامل همین قوانین است.

شهروندان کانادا یا کسانی که اقامت دائم کانادا دارند و به عنوان satellite family در نظر گرفته نشده‌اند، باید 0.5% از ارزش خانه‌ی خود را به عنوان مالیات بپردازند. برای معافیت از پرداخت این مالیات باید سالانه وضعیت شهروندی خود را اعلام کنید و ثابت کنید که خانه‌ی شما حداقل 6 ماه از سال خالی از سکنه نبوده است. 

نکته: برخی از افراد در خارج از کانادا کسب درآمد می‌کنند. اگر درآمد این افراد در خارج از کانادا بیشتر از درآمد آن‌ها در کانادا باشد، به عنوان satellite family در نظر گرفته می‌شوند. البته در این محاسبات، درآمد افراد با درآمد همسرانشان جمع می‌شود. 

در ادامه برای درک بهتر نحوه‌ی محاسبه‌ی مالیات خانه در کانادا مثالی را بررسی می کنیم. فرض کنیم می‌خواهید خانه‌ای به ارزش 1.5 میلیون دلار در ونکوور خریداری کنید. در این صورت، با توجه به نحوه‌ی استفاده‌ی شما از ملک، مالیات‌های زیر از شما دریافت می‌شود. توجه داشته باشید که کل این موارد از شما اخذ نمی‌شود. به عنوان مثال اگر خانه‌ی شما خالی از سکنه نباشد، نیازی نیست که مالیات خانه‌ی خالی را پرداخت کنید. 

نوع مالیات درصد هزینه‌ی محاسبه شده
مالیات GST (اگر خانه نوساز باشد) 5% 75,000 دلار
مالیات انتقال ملک PTT (به ازای 200,000 دلار اول) 1% 2000 دلار
مالیات انتقال ملک PTT (به ازای باقی مبلغ) 2% 26,000 دلار
مالیات خانه خالی (اگر خانه بیشتر از 6 ماه از سال خالی از سکنه باشد) 3% در سال 2021 18,750 دلار
مالیات Speculation and Vacancy Tax برای شهروندان کانادا (اگر خانه بیش از 6 ماه خالی از سکنه باشد) 0.5% 7,500 دلار
مالیات Property Tax 0.29% 4,389 دلار

با اینکه مقدار مالیات خانه در کانادا زیاد است، راه‌هایی برای کاهش این هزینه وجود دارد. حتما تمام برنامه‌های دولتی و معافیت‌های مالیاتی را به دقت بررسی کنید. قطعا آشنایی با این برنامه‌ها و مشاوره گرفتن از حسابدار به شما کمک می‌کند که در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید و به سود بیشتری برسید. همچنین برای این منظور می‌توانید از  بهترین مشاور املاک در ونکوور کمک بگیرید.

اطلاع از پیش خریدهای ونکوور

محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک یا همان پی تی تی PTT

اگر می‌خواهید بدانید مالیات نقل و انتقال ملک یا همان پی تی تی PTT چیست و می‌خواهید با نحوه‌ی محاسبه‌ی آن آشنا شوید، تا انتهای این بخش همراه ما باشید. مالیات نقل و انتقال ملک یا پی تی تی  PTT در واقع همان مالیات Property Transfer Tax است که خریداران انواع املاک مسکونی، تجاری و صنعتی باید به دولت استانی پرداخت کنند.

اگر از شرایط خاصی برخوردار باشید، به عنوان مثال، اگر خانه اولی باشید و یا بخواهید یک خانه‌ی نوساز بخرید، شاید از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند شوید. ما در مجله‌ی سرای ونکوور برای راحتی شما ماشین حساب‌هایی را طراحی کرده‌ایم تا بتوانید مبلغ مالیات پی تی تی PTT را محاسبه کنید و بدانید که در صورت احراز شرایط چه تخفیف‌هایی به شما تعلق می‌گیرد. 

ماشین حساب استاندارد خرید خانه

اگر برای اولین بار نیست که خانه‌ای می‌خرید، و خانه‌ای که می‌خواهید بخرید نوساز نیست، به منظور محاسبه‌ی مبلغ مالیات پی تی تی PTT یا همان مالیات نقل و انتقال ملک در ونکوور از این ماشین حساب استفاده کنید. 

PTT چگونه محاسبه می‌شود؟ 

مبلغ مالیات PTT اینگونه محاسبه می‌شود:

  • به ازای 200,000 دلار اول از ارزش بازاری ملک، 1%
  • به ازای مبلغ بین 200,000 دلار و 2,000,000 دلار، 2%
  • به ازای مبلغ بین 2,000,000 دلار و 3,000,000 دلار، 3%
  • و به ازای مبالغ بالاتر، 5%

ماشین حساب استاندارد

 

مالیات قابل پرداخت:

$

معافیت مالیاتی خانه اولی‌ها

اگر خانه اولی هستید، برای محاسبه‌ی مبلغ مالیات PTT از ماشین حساب دوم استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید که منظور از خانه اولی این است که خریدار: 

  • هرگز در هیچ کجای دنیا قدرالسهمی از خانه‌ای برای سکونت خودش نداشته است.
  • شهروند کانادا باشد یا اقامت دائم کانادا را داشته باشد.
  • اگر خریدار به مدت 12 ماه متوالی پیش از ثبت مالکیت در ونکوور اقامت داشته باشد، یا 6 سال قبل از تملک خانه، به عنوان ساکن بریتیش کلمبیا دو اظهارنامه مالیات بر درآمد را ثبت کرده باشد.
  • اگر خریدار پس از 92 روز از ثبت خرید به ملک خریداری شده وارد شود و حداقل به مدت یک سال در آن زندگی کند. 

ماشین حساب مالیات خانه اولی‌ها

 

معافیت مالیاتی

$

مالیات قابل پرداخت

$

محاسبه مالیات خرید خانه‌های نوساز

اگر یک خانه‌ی نوساز می‌خرید، برای محاسبه‌ی مالیات نقل و انتقال ملک یا همان مالیات پی تی تی PTT از ماشین حساب سوم استفاده کنید. 
برای معافیت از پرداخت این مالیات باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • ملک باید نوساز باشد.
  • خریدار باید یک شخص باشد و شهروند کانادا باشد یا اقامت دائم کانادا را داشته باشد.
  • ملک باید مکان اصلی زندگی خریدار باشد و خریدار باید 92 روز پس از ثبت خرید به ملک وارد شود و حداقل به مدت یک سال در آن زندگی کند.
  • مساحت ملک نباید از 1.24 آکر (تقریبا 5018 متر مربع) بیشتر باشد.

ماشین حساب مالیات خرید خانه‌های نوساز

 

معافیت مالیاتی

$

مالیات قابل پرداخت

$

به نظر شما تفاوت مالیات اخذ شده در ایران و کانادا چیست؟ آیا تاکنون مشمول معافیت‌های مالیاتی شده‌اید؟ هر سوالی دارید، در قسمت نظرات و یا با کلیک بر روی آیکون واتزاپ از من بپرسید. 


اطلاعات مفید در خصوص هزینه ها و تسهیلات وام مسکن در ونکوور کانادا


به نظر شما آیا نباید با توجه به قیمت های کنونی خانه دولت معافیت های جدیدی برای مالیات در نظر بگیرد؟ یا اولویت‌ها و مزایای بیشتری برای خانه اولی‌ها بگذارد؟ ادعایی به بی نقصی نیست و ممنونم که با به اشتراک گذاشتن نظرات خود در پایین این صفحه به ما و سایر خوانندگان کمک می‌کنید.


امیدوارم که توانسته باشم حتی بسیار کم به دانسته‌های شما اضافه کنم. اگر سوالی در مورد مطالب این صفحه دارید یا نیاز به توضیح بیشتر و اطلاعات و نمودارهای اختصاصی خرید و فروش در یک محله‌ی خاص دارید، خوشحال می‌شوم کمکی کنم.

شاد و پیروز باشید

محسن صانعی

(راه‌های ارتباط با ما) 

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


اشتراک :