آنچه باید راجع به lynn valley بدانید

  0
 2099

محله Lynn Valley از مناطق شهر ونکوور است که توسط جنگل‌های بارانی معتدل احاطه شده است و ساکنان آن می‌توانند از طبیعت زیبا، و مسیرهای کوهنوردی، دوچرخه سورای و پیاده روی بهره‌مند شوند.

lynn valley

اما صد سال پیش مهاجران جدید عمدتا از این جنگل‌ها کسب درآمد می‌کردند. زیرا آن‌ها که هسته‌ی جامعه‌ی جدید را تشکیل داده بودند، به منظور کار در کارخانه‌های چوب‌بری در این منطقه ساکن شدند.

Lynn Valley ابتدا با نام Shaketown شناخته می‌شد. به اعتقاد برخی افراد، دلیل این نام گذاری این بود که دیواره‌ی کلبه‌های این منطقه از الوار چوبی (shake) ساخته شده بود. همچنین اولین کارگران کارخانه‌ی چوب‌بری در اواخر قرن در کلبه‌های نزدیک این کارخانه ساکن شدند. برخی دیگر معتقدند چون تخته‌های درخت سرو (cedar shakes) و همچنین پوشش‌های سقف (shinglebolts) در این کارخانه تولید می‌شدند، نام Shaketown بر روی این منطقه نهاده شد.

این منطقه‌ی پوشیده از درخت توسط جاده‌های زیر به چند بخش تقسیم شده بود:

  • جاده‌ی Tote Road (مسیر پر پیچ و خمی مخصوص گاوها برای حمل کنده‌ی درختان به اسکله‌ی Moodyville)
  • جاده‌ی Centre Road (بزرگراه کنونی Mountain Highway)
  • جاده‌ی Pipeline Road (یک مسیر چوبی که در امتداد آن لوله‌ی آب نصب شده بود تا آب شرب را از دریاچه‌ی Rice Lake به نورث ونکوور منتقل کند)

زمانی جاده‌ی Pipeline Road تنها مسیر مستقیم برای رفت و آمد از Lynn Valley به نورث ونکوور بود. این جاده اکنون با نام Lynn Valley Road شناخته می‌شود. نام این منطقه نیز در نهایت از Shaketown به Lynn Valley تغییر کرد. این عبارت از نام خانواده‌ی Linn که در دهانه‌ی نهر Lynn Creek مستقر بودند، اقتباس شده است.

منطقه‌ی نورث ونکوور رشد وسیعی داشته است و اکنون به Lynn Valley چسبیده است. با این حال، ساکنان Lynn Valley هنوز در میان جنگل‌های کوهستانی (باز پروری شده) زندگی می‌کنند. این جنگل‌ها تقریبا مانند زمانی که مهاجران اولیه در این منطقه ساکن شدند، وحشی هستند.

در Lynn Valley بقایای تاریخی متعددی وجود دارد. در اطراف دریاچه‌ی Rice Lake هنوز هم می‌توانید آثار نهر چوبی (یک نهر چوبی که با استفاده از آن الوار را با جریان آب به پایین کوهستان منتقل می‌کردند) را مشاهده کنید. در مرکز Lynn Valley، در نزدیکی تقاطع بزرگراه Mountain Highway و جاده‌ی Lynn Valley Road یک آبشخور سنگی قدیمی قرار دارد.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره‌ی تاریخ این منطقه کسب کنید می‌توانید به مرکز Community History Centre مراجعه نمایید. این مرکز توسط موزه‌ی North Vancouver Museum and Archives اداره می‌شود. در پایین آدرس این مرکز را برایتان نوشته‌ام. همچنین برای کسب اطلاعات تاریخی بیشتر می‌توانید در تور تاریخی‌ای که توسط North Vancouver District برگزار می‌شود، شرکت کنید.

Address: 3203 Institute Rd, North Vancouver, BC V7K 3E5

در ادامه به تاریخ Lynn Valley می‌پردازم و تصاویری از گذشته‌ی آن را به شما نشان می‌دهم. این‌ها فقط نمادهایی هستند که به ساکنان فعلی کمک می‌کند روحیه‌ی پیشگامی ساکنان اولیه را به یاد آورند.

کارگاه آموزشی خرید خانه در ونکوور


مشاور املاک حرفه ای در کانادا برای دریافت مشاوره خرید خانه


فهرست مناطق تاریخی Lynn Valley

کلیسای ST. CLEMENT’S CHURCH

در اکتبر 1908 افراد تابع کلیسای Church of England دور هم جمع شدند تا درباره‌ی احتمال ساخت اولین کلیسا در Lynn Valley مشورت کنند. قبل از ساخت این کلیسا، ساکنان مشکلات زیادی برای شرکت در مراسم شکرگزاری صبح‌های یکشنبه داشتند و باید مایل‌ها در جاده‌ی پر پیچ و خم پیاده روی می‌کردند تا به کلیسای St. John the Evangelist Church برسند. این کلیسا در جاده‌ی سیزدهم و خیابان Chesterfield (سمت دیگر خیابان Lonsdale Avenue) قرار داشت. 

کلیسای سنت کلمنت ونکوور

در روز عید پاک 1909 کلیسای Anglican Church (منظور همان کلیسای ST. CLEMENT’S CHURCH) در خیابانی که به تازگی نام آن به Church Road تغییر یافته بود، به صورت رسمی افتتاح شد.

در ماه مه 1927 کلیسا به مکان فعلی خود در جاده‌ی Institute Road منتقل شد (با این انتقال، جهت کلیسا که از شمال به جنوب بود، به سمت سنتی شرق به غرب تغییر یافت). 

شرکت Dillingham Corporation در سال 1977 لنگری در خلیجک بورارد پیدا کرد و آن را به کلیسا اهدا کرد. این لنگر نماد سنت کلمنت (St. Clement)، اسقف رم در قرن اول پس از میلاد مسیح، است.

لنگر کلیسای سنت کلمنت


بیشتر بخوانید: آشنایی با تاریخچه‌ خیابان Lonsdale


خیابان MILL STREET

اولین کارخانه‌ی چوب‌بری در Shaketown در خیابان Mill Street قرار داشت. مالکان این کارخانه جیمز و رابرت مک‌نیر از شرکت Hastings Shingle Manufacturing Company بودند. بر اساس گفته‌ی ژولیوس فرام (مدیر کارخانه)، این کارخانه در سال 1903 ساخته شد و به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کرد. 

کارخانه چوب بری lynn valley

کارخانه‌ی چوب‌بری با ایجاد سد بر روی نهر Thames Creek یک آبگیر ایجاد کرد (افرادی که در نزدیکی کارخانه زندگی می‌کردند، هنوز آن را به یاد دارند). از آنجایی که ساکنان Shaketown برای نوشیدن آب و سایر مصارف به آب جاری از نهر چوبی (log flume) متکی بودند، اجازه داشتند در ساعت‌های مشخصی از آن آب بردارند.

معمولا حوادثی در نهر چوبی اتفاق می‌افتاد. به عنوان مثال، یک بار کودکی به داخل آن افتاد و خوشبختانه در انتهای مسیر او را نجات دادند. گاهی اوقات نیز گربه‌ها و سگ‌هایی که می‌خواستند آب بنوشند، سُر می‌خوردند و آب آن‌ها را با خود می‌برد. بعضی اوقات نیز جوانان از این نهر چوبی برای حمل و نقل استفاده می‌کردند (البته این کار غیر قانونی بود). 

دانلود کتاب راهنمای گام به گام خرید خانه در کانادا

هتل DOVERCOURT HOTEL

هتل Dovercourt Hotel در سال 1909 توسط هری هالند ساخته شد. این فرد وسایل لازم برای آب‌جو سازی و سرو آن را با خود از انگلستان به این منطقه آورده بود و رویای آن را داشت که یک سالن آب‌جوخوری مجهز احداث کند. با این حال، حساسیت مردم محلی (عمدتا شاخه‌ای از پروتستان‌ها) باعث شد هرگز مجوز ساخت مشروب و فروش آن را به دست نیاورد. این هتل به صورت یک مجموعه‌ی بدون الکل کار خود را تا سال 1923 ادامه داد و سپس به فروش رسید.

هتل DOVERCOURT


بیشتر بخوانید: آشنایی با تاریخچه وست ونکوور


مجسمه‌ی WALTER DRAYCOTT STATUE

مجسمه‌ی برنزی والتر درایکات از زمان افتتاح در نوامبر 1986 یکی از المان‌های بسیار محبوب پارک Pioneer Park بوده است. درایکات که اصالتا اهل منطقه‌ی Belgrave از شهرستان County Leister انگلیس بود، در جنگ Boer War و جنگ جهانی اول شرکت داشت.

درایکات به دلیل مهارت بالا در هنر، به عنوان توپوگرافیست و طراح رسمی ارتش کانادا فعالیت می‌کرد. او پس از پایان جنگ در اواخر سال 1918، به Lynn Valley برگشت و تا 60 سال بعد، ساکنان از فعالیت‌های اجتماعی‌اش بهره‌مند شدند. 

درایکات به عنوان یک تاریخ شناس، کتابی درباره‌ی زندگی اولیه در این منطقه نوشته است. همچنین به عنوان یک طبیعت شناس بسیاری از اشکال زمین شناسی (geological landforms) و گونه‌های گیاهی و حیوانی را ثبت کرده است (حتی یک حشره شناس مشهور در دهه‌ی 50، پس از پیدا کردن فسیل حشرات در پارک Lynn Canyon Park، نام Draycoti را بر روی آن نهاد). 

درایکات در بسیاری از تشکل‌های اجتماعی حضور فعالی داشت و حتی در روز Lynn Valley Day (سال 1947) به عنوان شهروند نمونه‌ی Lynn Valley انتخاب شد. او در سال 1985 (102 سالگی) دار فانی را وداع گفت. 

مجسمه‌ی یادبود او در پارک Pioneer Park توسط کوین هد تراشیده شده است. همانند خود درایکات، مجسمه‌ی او زندگی پر ماجرایی داشته است. این مسجمه معمولا در جشن‌هایی مانند روز Canada Day توسط ساکنان تزئین می‌شود. حتی یک بار هم به سرقت رفت. اما خوشبختانه سریعا پیدا شد. در واقع سارقان مجسمه را از جای اصلی خود در آورده بودند و آن را به پارک Stanley Park برده و در کنار مجسمه‌ی برنزی از یک پیرزن قرار داده بودند. البته که آن روز، ولنتاین بود.

عضویت در خبرنامه سرای ونکوور

پارک LYNN CANYON PARK

پارک Lynn Canyon Park زاییده برنامه‌های J.P. Crawford است. این شخص برادران McTavish در ونکوور را قانع کرد که به منظور ساخت پارک و جذب ساکنان بیشتر، 12 جریب (48،500 مترمربع) از املاک خود را اهدا کنند. این اولین پارک Lynn Valley بود و اکثر نواحی آن مملو از درخت بود.

قبل از اینکه ریزش زمین توپوگرافی منطقه را عوض کند، این پارک دارای فضای مناسب بازی، جایگاهی برای نواختن موسیقی، آلاچیق‌هایی برای گذراندن پیک نیک و امکانات آشپزی در فضای باز بود. اولین جشن Lynn Valley Day در سال 1912 در این پارک برگزار شد. در این جشن هزاران نفر از سرتاسر ونکوور بزرگ حاضر بودند (این افراد با کشتی و تراموای شهری به این پارک آمده بودند).

در این روز پل معلقی که بر روی آب‌های خروشان ساخته شده بود، افتتاح شد. هزینه‌ی عبور از روی آن برای هر نفر 10 سنت بود. (حتی اگر برخی از افراد شجاعت لازم برای طی کردن کل مسیر را نداشتند، این 10 سنت را باید پرداخت می‌کردند). این پل در نهایت بسته شد.

اما اکنون چندین سال است که District of North Vancouver از آن نگهداری می‌کند. ساکنان محلی و هزاران توریست که هر ساله به آنجا می‌روند، می‌توانند به رایگان از این جاذبه‌ی تاریخی دیدن کنند. 

ساختمان FROMME BLOCK

ساختمان Fromme Block در سال 1912 توسط ژولیوس فرام ساخته شد. این تنها ساختمان تجاری است که از آن دوران به یادگار مانده است. این ساختمان در تقاطع جاده‌ی Lynn Valley Road و بزرگراه Mountain Highway قرار دارد. اداره‌ی پست منطقه و سایر کسب و کارها در این ساختمان مستقر بود و خانم آلیس ساگدن مدیریت اداره‌ی پست را به عهده داشت. 

خانم ساگدن از سال 1906 اداره‌ی پست را از خانه‌ی خود با پلاک 1535 در خیابان Kilmer Rd مدیریت می‌کرد. او روزانه به نورث ونکوور می‌رفت تا نامه‌های مردم را برساند. او که با اسب و درشکه در جاده‌های گل‌آلود و ناصاف مسافرت می‌کرد، همواره یک تفنگ پیستول پر از فشنگ با خود به همراه داشت تا بتواند در مواقع لزوم از خود در برابر دزدان و حیوانات وحشی مراقبت کند. 

در سال‌های گذشته یک عتیقه فروشی و یک آرایشگاه قدیمی در ساختمان Fromme Building مستقر بود. با این حال، در سال‌های اخیر این ساختمان مرمت شده و اکنون بانک TD Bank در آن قرار دارد. 

اولین ساختمان شهرداری

ناحیه‌ی نورث ونکوور (North Vancouver District) در سال 1891 شکل گرفت و اولین ساختمان شهرداری در Lynn Valley احداث شد. زیرا تجارت چوب پر رونق بود و کارگرها و خانواده‌ها به این منطقه هجوم آورده بودند. این به معنای آن بود که منطقه‌ی Shaketown در مرکز شهرداری جدید قرار خواهد گرفت.

این شهرداری حداقل یک بار در صدر اخبار ملی قرار گرفت. در زمان رکود اقتصادی وقتی که دو نفر از اعضای شورا به توافق نرسیدند، بیرون از ساختمان و بر روی چمن‌ها مشاجره کردند و سرانجام درگیری آن‌ها با دخالت پلیس پایان یافت. 

از این ساختمان تا سال 1960 به عنوان شهرداری استفاده می‌شد. اما پس از آن شهرداری به جاده‌ی Queens Road در غرب خیابان Lonsdale Avenue منتقل شد. اکنون این زمین‌ها در تصاحب Lynn Valley Lodge و بیمارستان North Shore Private Hospital است. اما دیوار سنگی که در موازات پیاده رو قرار دارد، گذشته‌ی غرورآمیز مدنیت ساختمان را یادآور می‌شود.

خانه‌ی مولی نی MOLLIE NYE HOUSE

جک نی، یکی از پیشگامان منطقه، به پاس خدماتی که در جنگ Boer War انجام داد، 160 جریب زمین در Lynn Valley دریافت کرد. او برخی از زمین‌های خود را برای استفاده‌ی عمومی فروخت (مانند زمینی که اولین ساختمان شهرداری در آن ساخته شد) و در سال 1912 برای همسر و دو دخترش خانه‌ای ساخت. 

دختر او مولی تقریبا تمام سال‌های عمر خود را در آن خانه گذراند. او در ایام بزرگ سالی در نورث ونکوور به تدریس می‌پرداخت و 22 سال از سال‌های تدریس خود را در مدرسه‌ی Sutherland Secondary سپری کرد. او همچنین به خاطر باغ‌های پرثمر در بین عموم مشهور شد و یکی از اعضای دائمی باشگاه Lynn Valley Garden Club بود. 

خانه مولی نی

او پس از مرگ (سال 1997)، خانه‌ی خود را به North Vancouver District واگذار کرد. سپس North Vancouver District به منظور ایجاد فضای کافی برای توسعه‌ی خانه‌ی سالمندان Sunrise، خانه‌ی او را به جای دیگری منتقل کرد.

سازمان‌های محلی مانند Lynn Valley Lions ،Lynn Valley Community Association و Lynn Valley Seniors’ Association به نوسازی خانه کمک کردند. این خانه هم اکنون برنامه‌ها و خدماتی را به ساکنان منطقه ارائه می‌دهد. 


دانلود مجله تخصصی سرای ونکوور


بزرگراه OLD GROUSE MOUNTAIN HIGHWAY

تا سال 1911 بسیاری از شهروندان با استفاده از کشتی تفریحی به این منطقه می‌آمدند تا بتوانند از خط ساحلی به قله‌ی کوه Grouse Mountain بروند. این کوه محبوبیت فراوانی بین مردم دارد. 

برخی از تاجران به این امر پی بردند که اگر کلبه‌ای در قله‌ی کوه Grouse بسازند و جاده‌ای از کوه Fromme Mountain تا کوه Grouse احداث کنند، بازار بزرگی در آن منطقه به وجود می‌آید. آن‌ها مبلغ مورد نیاز را تهیه کردند و کار جاده سازی را در سال 1926 آغاز کردند (والتر درایکات، از پیشگامان Lynn Valley نوشته است که سال قبل از آن یک مهمانی با حضور نوجوانان منطقه برگزار کرده و با آن‌ها به قله رفته بود). 

برای اجتناب از شیب زیاد، یک جاده‌ی پر پیچ و خم به طول 13 کیلومتر ایجاد شد. این جاده در سال 1927 آماده‌ی بهره برداری گردید.

متاسفانه در سال‌های بعد کشور با رکود اقتصادی مواجه شد. همچنین به علت یک حادثه، پل جدید Second Narrows bridge برای مدت 4 سال غیر قابل استفاده شد. این عوامل سبب شد که آمار استفاده از کلبه و جاده اندکی پس از افتتاح به صورت ناگهانی کاهش یابد. سرانجام این بزرگراه به دلیل ورشکست شدن شرکت مالک در سال 1935 بسته شد.  

لازم به یادآوری است که امروزه مردم از سرتاسر دنیا به این منطقه هجوم می‌آورند و از بزرگراه Old Grouse Mountain Highway به عنوان نقطه‌ی شروع دوچرخه سواری در مسیرهای کوهستان استفاده می‌کنند. این افراد باید از ویلیام کورتیس شلی، تاجر دهه‌ی 20، که رویای ساختن این جاده را داشت تشکر کنند. 

اطلاع از پیش خریدهای ونکوور

گلخانه‌ی MAPLE LEAF NURSERY

تصور اینکه فوندانسیون یکی از اولین کلیساهای Lynn Valley در زیر گلخانه‌ی Maple Leaf nursery قرار دارد، سخت است.

ژولیوس فرام زمین های خود را برای احداث کلیسای Knox Presbyterian Church اهدا کرد. این کلیسا در 14 آوریل 1911 افتتاح شد. اما پس از آن مذاهب مختلف کانادا (شامل پرزبیتاریان که شاخه‌ای از پروتستان است) برای ایجاد یک کلیسای متحد (United Church) به هم پیوستند. در نتیجه دیگر نیازی به ساختمان کلیسا نبود.

بنابراین این ساختمان در سال 1967 تخریب شد، اما زیرزمین همچنان باقی ماند و پایه‌های ساختمان جدید گلخانه را تشکیل داد. امروزه ساکنان منطقه گلدان‌ها و سایر لوازم باغبانی خود را از این گلخانه تهیه می‌کنند. 

پس از اینکه کلیسا به گلخانه تبدیل شد، مالکان گلخانه تا سال‌های زیادی در خانه‌ی مخصوص کشیش زندگی می‌کردند. اما در نهایت آن خانه نیز تخریب شد.

فروشگاه END OF THE LINE GENERAL STORE

بیش از صد سال پیش، یکی از اولین فروشگاه‌های منطقه در انتهای خط تراموا قرار داشت (با اینکه مسافران برای مسافرت از اسکله به مرکز Lynn Valley پنج سنت پرداخت می‌کردند، برای بالا رفتن از آخرین تپه با استفاده از تراموا باید دو سنت دیگر نیز پرداخت می‌کردند).  

فروشگاه end of the line general store

در ایام قدیم کوهنوردان می‌توانستند پیش از صعود به کوهستان Mount Seymour، وسایل مورد نیاز خود را از این فروشگاه تهیه کنند. 

امروزه مردم هنوز هم قبل از شروع کوهنوردی تنقلات لازم را از فروشگاه End of the Line store خریداری می‌کنند. همچنین پس از دوچرخه سواری در منطقه‌ی محافظت شده‌ی Seymour Conservation Reserve که در نزدیکی فروشگاه قرار دارد، نوشیدنی‌های خنک را از این فروشگاه خریداری می‌کنند. 

تا سالیان سال پایانه‌ی مخصوص اتوبوس شماره‌ی 228 در بالای جاده‌ی Lynn Valley Road قرار داشت. اما اخیرا این پایانه به انتهای خیابان Underwood Avenue منتقل شده است. 

ساختمان پیش دبستانی LYNN VALLEY PARENT PARTICIPATION PRESCHOOL AND ARCHIVES BUILDING

پیش دبستانی Lynn Valley Parent Participation Preschool در دومین ساختمان مدرسه‌ی Lynn Valley قرار دارد. این ساختمان در سال 1908 ساخته شد تا جایگزین ساختمان قبلی شود که ساختار یک اتاقه‌ی شلوغی داشت.

مدرسه دوم lynn valley

در سال 1912 ساختمان سوم مدرسه که بزرگ‌تر بود در نزدیکی ساختمان دوم ساخته شد. در سال 1920 ساختمان چهارم نیز احداث گردید. سومین ساختمان مدرسه‌ی Lynn Valley در سال 2004 تخریب شد تا فضای کافی برای ساختن مدرسه‌ی ابتدایی کنونی به وجود بیاید.

با این حال، مدرسه‌ی سنگی که در دهه‌ی 20 ساخته شده بود، تغییر کاربری داد و اکنون از آن به عنوان مرکز Community History Centre استفاده می‌شود. همان‌طور که بالاتر هم اشاره شد این مرکز تحت نظر موزه‌ی North Vancouver Museum and Archives Commission اداره می‌شود. 

سالن رقص DANCE HALL 

این سالن اکنون به یک مدرسه‌ی رقص برای جوانان تبدیل شده است. اضافه شدن آن به سالن بزرگ یک داستان طولانی دارد. این سالن در واقع در طبقه‌ی فوقانی کلیسای Lynn Valley Methodist Church قرار دارد که تقریبا در سال 1920 در نزدیکی جاده‌ی Institute Road ساخته شد. به دنبال از رده خارج شدن این ساختمان توسط کلیسا و تخریب سالن Institute Hall در آتش سوزی سال 1933، از آن به عنوان مرکز اجتماعات استفاده شد. 

طبقه‌ی همکف ساختمان کلیسا در سال 1962 تخریب شد و طبقه‌ی فوقانی آن به محل فعلی در بزرگراه Mountain Highway منتقل گردید. 

آبشخور نزدیک بانک TD CANADA TRUST

در کنار بانک TD Bank یک آبشخور سنگی قرار دارد. زمانی از این آبشخور برای آب رسانی به اسب‌های محلی (و اسب‌هایی که به داوطلبان آتش نشانی کمک می‌کردند تا بتوانند حلقه‌های سنگین شلنگ را به محل آتش سوزی حمل کنند) استفاده می‌شد. با اینکه آبشخور ابتدا در نزدیکی ساختمان Fromme Block قرار داشت، پس از تغییر جایگاه آتش نشانی (که ابتدا در نزدیکی کتابخانه‌ی Lynn Valley مستقر بود) به بالای جاده‌ی Lynn Valley Road (به سمت جاده‌ی Allan Road)، این آبشخور نیز به آنجا منتقل شد. 

در نهایت آبشخور به محل دفن زباله‌ی شهرداری انتقال یافت، اما بعدا توسط کارمندان آتش نشانی بازیابی و برگردانده شد و در سال 1995 در محل فعلی خود قرار گرفت. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی آبشخور و بازیابی آن به اسناد North Van District مراجعه کنید.

آیا شما در لین ولی زندگی می‌کنید و یا دوست دارید روزی آنجا زندگی کنید؟ لطفا نظرات خود را در بخش نظرات پایین صفحه با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

آیا به نظر شما قیمت خانه در لین ولی رشد بیشتری خواهد داشت یا سایر مناطق نورث ونکوور؟ شما محله‌های مرکزی تر مثل لانزدل را ترجیح می‌دهید یا محله‌های خلو‌ت‌تر مثل لین ولی؟ خوشحال می‌شویم نظر خود را در پایین همین صفحه با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.


اگر تمایل دارید اطلاعات تکمیلی، نمودار و آمارهای خرید و فروش محله‌ی خاصی را داشته باشید و برای خرید یا پیش خرید تمایل به هم فکری گرفتن دارید، می‌توانیم بدون هیچ الزامی گپ و گفتی داشته باشیم، خوشحال می‌شوم کمکی کنم.

شاد و سلامت باشید

محسن صانعی

(راه‌های ارتباط با ما)

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


اشتراک :