سیستم درمانی کانادا، خدمات و هزینه ها

  0
 198

اگر در کانادا بیمه نباشید، شاید برای درمان و معالجه مبالغ هنگفتی از شما دریافت شود. 

بررسی نظام سلامت کانادا

چه به فکر مهاجرت باشید چه مسافرت، باید قبل از رزرو بلیط با سیستم درمانی کانادا آشنا شوید. خدمات درمانی در کانادا تقریبا رایگان است و برای اکثر معالجات نیازی نیست از جیب خود هزینه‌ای پرداخت کنید. البته شروطی دارد. در این مقاله با نحوه عملکرد سیستم پزشکی کانادا آشنا می‌شویم و نیم نگاهی نیز به هزینه‌های درمان می‌اندازیم.   

نحوه عملکرد سیستم خدمات درمانی در کانادا

سیستم مراقبت های درمانی در کانادا که توسط دولت ارائه می‌شود، با نام Medicare شناخته می‌شود و بودجه‌ی آن از طریق مالیات تامین می‌شود. این سیستم، هزینه‌ی درمان‌های لازم و ضروری و همچنین خرج بیمارستان و ویزیت دکتر را پوشش می‌دهد. اما معمولا تهیه‌ی دارو، هزینه‌ی دندان پزشکی و چشم پزشکی را پوشش نمی‌دهد. فقط شهروندان، کسانی که اقامت دائم دارند، بعضی از کسانی که مجوز کاری دارند و برخی پناهندگان می‌توانند از مزایای این سیستم درمانی بهره‌مند شوند. 

به این نکته توجه کنید که استان‌ها و قلمروهای کشور کانادا هر کدام سیستم درمانی مختص خود را دارند. 

کسانی که شرایط بهره‌مندی از سیستم بهداشتی کانادا Medicare را ندارند، می‌توانند بیمه‌ی خصوصی تهیه کنند. پس به عنوان مهاجر یا توریست دیگر نیاز نیست که نگران بیمه و پوشش‌های درمانی نباشید. به یاد داشته باشید، همین که به کانادا وارد شوید به این معنی است که به یکی از بهترین سیستم‌های درمانی دنیا دسترسی دارید. 

کانادا 13 سیستم درمانی دارد. هیچ نهادی به تنهایی مسئول مدیریت سیستم پزشکی کانادا نیست. هرکدام از استان‌ها و قلمروهای کانادا سیستم درمانی مجزا و مختص به خود را دارند. همه‌ی‌ِ دولت‌های استانی موظف هستند مراقبت‌های پزشکی ضروری را پوشش دهند. اما تفسیر آن‌ها از عبارت «مراقبت‌های پزشکی ضروری» متفاوت است. 

کارگاه آموزشی خرید خانه در ونکوور

استانداردهای ثبت نام در این سیستم‌های درمانی متفاوت است. به عنوان مثال در برخی از مناطق قبل از اینکه مردم بتوانند از خدمات درمان رایگان در کانادا بهره‌مند شوند، یک دوره‌ی انتظار کوتاه وجود دارد. در ضمن در برخی از استان‌ها شاید شرط اقامت وجود داشته باشد. اگر موقتا نمی‌توانید در سیستم درمانی کانادا ثبت نام کنید، می‌توانید یک بیمه‌ی خصوصی تهیه کند. 
اصول سیستم درمانی در کانادا: قانون 1984 Canada Health Act اصولی برای سیستم مراقبت های درمانی کانادا تعیین کرده است. پنج اصل اساسی عبارت‌اند از: 

  • مدیریت دولتی: این کار به صورت غیرانتفاعی انجام می‌شود و دولت نباید هیچ هدف سودجویانه‌ای بابت ارائه‌ی بیمه و خدمات درمانی داشته باشد. 
  • جامعیت: برنامه‌های بهداشت و درمان استانی باید تمام خدمات ضروری پزشکی را پوشش دهد (البته تعیین اینکه چه مراقبتی از نظر پزشکی ضروری است در هر منطقه متفاوت است)
  • فراگیری: همه ساکنان باید به خدمات درمانی در کانادا دسترسی داشته باشند.
  • قابلیت استفاده در هر مکانی: ساکنان باید در حین سفر در داخل کانادا تحت پوشش باشند. همچنین اگر در خارج از کشور باشند باید با اعمال محدودیت‌هایی تحت پوشش باشند. 
  • دسترسی پذیری: دسترسی به خدمات بهداشتی باید معقولانه باشد و مشکلات مالی یا هر مشکل دیگری مانع ارائه خدمات درمانی به افراد نشود. 

دانلود کتاب راهنمای گام به گام خرید خانه در کانادا

سیستم درمانی در بریتیش کلمبیا

همه‌ی ساکنان بریتیش کلمبیا باید در سیستم خدمات درمانی بریتیش کلمبیا MSP ثبت نام کنند. اگر تازه به کانادا وارد شده‌اید، به محض ورود درخواست خود برای ثبت نام در برنامه‌ی MSP را بفرستید. پوشش بیمه‌ی شما شاید سه ماه بعد از رسیدن به بریتیش کلمبیا شروع شود. تا وقتی که این پوشش شروع می‌شود، باید بیمه‌ی درمان خصوصی تهیه کنید. 

اگر از یک استان دیگر به بریتیش کلمبیا آمده‌اید، باید طوری برنامه ریزی کنید که در زمان دوره‌ی انتظار از پوشش بیمه‌ی قبلی خود (استانی که قبلا در آنجا زندگی می‌کردید) استفاده کنید. اگر خانواده‌تان هنوز در بریتیش کلمبیا نیستند، باید از بیمه‌ی فعلی خود استفاده کنند و پس از اینکه به بریتیش کلمبیا وارد شدند، می‌توانید نام آن‌ها را به بیمه‌ِ خود اضافه کنید. دوره‌ی انتظار برای هر یک از اعضای خانواده از روز ورود هر کدام از آن‌ها شروع می‌شود. 

اگر قبلا تحت پوشش MSP بوده‌اید و نامه‌ای مبنی بر تمدید کارت خدمات B.C. Services Card دریافت کرده‌اید، نیازی نیست که دوباره در سیستم درمانی بریتیش کلمبیا ثبت نام کنید؛ فقط کافیست کارت خدمات B.C. Services Card را تمدید کنید. برای تمدید کارت خود دستورالعمل‌های ذکر شده در نامه را بخوانید. 

کارت خدمات B.C. Services Card

برای ثبت نام در سیستم خدمات درمانی بریتیش کلمبیا MSP و دریافت کارت خدمات B.C. Services Card، اعضای بزرگ سال خانواده باید مراحل زیر را دنبال کنند: 

  • اکثر افرادی که سنشان بیشتر از ۱۸ سال و ۶ ماه است باید به دفتر صدور گواهینامه رانندگی BC مراجعه کنند. اگر می‌خواهید بهترین خدمات ممکن را دریافت کنید، از قبل یک قرار ملاقات رزرو کنید. در غیر این صورت، بررسی کنید و ببینید چه زمانی می‌توانید بدون وقت قبلی به این دفتر وارد شوید. 
  • در دفتر صدور گواهینامه رانندگی ICBC باید:
    • مدارک شناسایی اولیه و ثانویه ارائه دهید
    • اعلام کنید که ساکن بریتیش کلمبیا هستید
    • عکس بگیرید

ساکنان واجد شرایط بریتیش کلمبیا می‌توانند با دریافت کارت خدمات B.C. Services Card از مزایای سیستم درمانی بریتیش کلمبیا بهره‌مند شوند. بر روی این کارت، شماره بهداشت شخصی (PHN) ثبت می‌شود.

افراد زیر هجده سال و شش ماه و همچنین کسانی که وضعیت اقامتی موقت دارند (temporary immigration status) کارت B.C. Services Card را از HIBC دریافت خواهند کرد. البته بر روی این کارت هیچ عکسی وجود ندارد. نکات مهاجرت به بریتیش کلمبیا را می توانید در همین لینک بخوانید.

عضویت در خبرنامه سرای ونکوور

آیا خدمات درمانی در کانادا رایگان است؟ 

برای شهروندان، کسانی که اقامت دائم دارند و کسانی که واجد شرایط هستند و در سیستم درمانی استان خود ثبت نام کرده‌اند، پاسخ بله است. درمان رایگان در کانادا برای این افراد در دسترس است. البته تا حدی. بیماران بابت مراقبت‌های پزشکی ضروری در بیمارستان یا مطب دکتر نباید هیچ هزینه‌ای پرداخت کنند. خدمات تحت پوشش عبارت‌اند از: زایمان، جراحی و داروهایی که در بیمارستان تجویز شده است. 

هزینه های درمان در کانادا

همان‌طور که در بالا توضیح دادم، حتی اگر در یکی از سیستم‌های درمانی ثبت نام کرده باشید، این امکان وجود دارد که بابت برخی معالجات هزینه‌هایی از شما دریافت شود. اگر هم بیمه نباشید که باید خودتان کل هزینه‌ی درمان را پرداخت کنید. در ادامه هزینه درمان در کانادا با بیمه و بدون بیمه را شرح می‌دهم.

هزینه های درمانی با بیمه 

سیستم خدمات درمانی در کانادا محدودیت‌هایی دارد. اغلب اوقات داروهایی که در بیمارستان تجویز می‌شود و به خارج از محیط بیمارستان برده می‌شود تحت پوشش قرار ندارد. در ضمن معمولا خدمات دندان پزشکی و چشم پزشکی و همچنین خدمات توان بخشی تحت پوشش سیستم بهداشتی کانادا نیست. جراحی‌های زیبایی که از نظر پزشکی ضروری نیستند نیز تحت پوشش قرار ندارند. 

البته در هرکدام از استان‌ها پوشش‌ها متفاوت است. به عنوان مثال، استان کبک داروهای تجویزی را تحت پوشش قرار داده است. همچنین برای ارائه‌ی خدمات چشم پزشکی و دندان پزشکی به سالمندان و کودکان، برنامه‌هایی تدارک دیده است. اما بیشتر کانادایی‌ها برای تامین هزینه‌های پزشکی‌ای که تحت پوشش برنامه‌ی Medicare قرار ندارند،  به بیمههای خصوصی تکمیلی متکی هستند. 

هزینه های درمانی بدون بیمه

کسانی که بیمه نسیتند و واجد شرایط استفاده از پوشش‌های بیمه عمومی نیستند، یا باید خودشان هزینه درمان را پرداخت کنند، یا اینکه یک بیمه‌ی خصوصی تهیه کنند. البته همه، از جمله گردشگران و کسانی که اقامت موقت دارند، مراقبت‌های اضطراری لازم را دریافت می‌کنند. اما این هزینه‌ها تحت پوشش سیستم بهداشت و درمان کانادا نیست. بنابراین اگر فقط می‌خواهید از کانادا بازدید کنید، بهتر است حتما یک بیمه‌ی خدمات درمان بین المللی تهیه کنید. 

با اینکه دولت بر هزینه‌های درمان در کانادا نظارت می‌کند، شاید از بیمارانی که بیمه ندارند هزینه‌ی بیشتری دریافت شود. به عنوان مثال، در یکی از بیمارستان‌های انتاریو، کسانی که اقامت کانادا را ندارند برای خدمات درمانی صدها دلار بیشتر پول می‌دهند. 

هزینه‌ی MRI: برای کسانی که اقامت کانادا را ندارند 2030 دلار
هزینه‌های آزمایشگاه: برای کسانی که اقامت کانادا را ندارند 360 دلار
هزینه‌ی X-Ray: برای کسانی که اقامت کانادا را ندارند از 49 دلار شروع می‌شود

بیشتر بخوانید: شرایط مهاجرت ماما به کانادا

اطلاع از پیش خریدهای ونکوور

استفاده از بیمه های خصوصی مکمل در درمان

همان‌طور که توضیح دادم، اگر در سیستم درمانی کانادا ثبت نام کرده باشید، همه‌ی هدمات به صورت رایگان به شما ارائه داده نمی‌شود. برای بهره‌مندی از پوشش‌های چشم پزشکی، دندان پزشکی و دارو باید یک بیمه‌ِ خصوصی مکمل تهیه کنید. برای این کار می‌توانید از کارفرمای خود بخواهید این بیمه را برایتان تهیه کند. البته خودتان هم می‌توانید از شرکت‌های بیمه‌ی خصوصی آن را تهیه کنید. 

بسیاری از کانادایی‌ها علاوه بر پوشش بیمه‌ی عمومی، پوشش بیمه خصوصی تکمیلی نیز دارند که موارد زیر را تحت پوشش قرار می‌دهند. 

  • دندان پزشکی
  • چشم پزشکی
  • داروها
  • خدمات آمبولانس
  • فیزیوتراپی
  • ویزیت روانشناسی

در خارج از استان کبک، کانادایی‌ها اجازه ندارند برای درمان‌هایی که تحت پوشش سیستم بهداشت عمومی کانادا است، بیمه‌ی خصوصی تهیه کنند. 

اگر مهاجر هستید، چندین پوشش بیمه سلامت جهانی وجود دارد که خدمات درمانی در کانادا را نیز پوشش می‌دهد. حتی اگر به مسافرت خارج از کشور بروید، این برنامه‌های درمانی به کارتان می‌آید. 

اگر به مراقبت اورژانسی نیاز دارید، می‌توانید به صورت رایگان با ۹۱۱ تماس بگیرید. خدمات اورژانسی بدون توجه به وضعیت اقامت به شما ارئه می‌شود. حتی اگر بیمه عمومی یا خصوصی نداشته باشید. اما شاید هزینه‌ی هر خدماتی که دریافت می‌کنید از شما دریافت شود. 

خدمات درمانی کانادا به چه کسانی تعلق می گیرد؟

شرایط ثبت نام در سیستم سلامت کانادا در استان‌های مختلف متفاوت است. اما به طور کلی افراد زیر شرایط ثبت نام را دارند: 

  • شهروندان کانادایی 
  • کسانی که اقامت دائم دارند
  • بومی‌های کانادا
  • برخی از پناهندگان
  • کسانی که مجوز کار معتبر و شغلی تمام وقت دارند

در برخی از استان‌ها برای ثبت نام در سیستم درمانی باید حتما اقامت داشته باشید.  

بیشتر بخوانید: بیمه خانه در کانادا

شرایط استفاده از سیستم درمان کانادا برای مهاجران

معمولا خارجی‌ها و مهاجران سریعا از طریق سیستم خدمات درمانی کانادا تحت پوشش قرار نمی‌گیرند. اگر یک مورد اورژانسی پیش بیاید، تحت درمان قرار می‌گیرند اما اگر بیمه‌ی سلامت جهانی نداشنه باشند باید خودشان هزینه‌ی درمان را تقبل کنند. برخی از این افراد که مجوز کاری و کارفرما دارند، شاید در نهایت شرایط دریافت بیمه‌ی Medicare را کسب کنند. 

همه‌ی افراد در کانادا، از جمله شهروندان و کسانی که اقامت دائم دارند، برای دسترسی به خدمات پزشکی باید به الزامات اقامت در استان یا قلمرو خود پایبند باشند. به عنوان مثال در انتاریو، متقاضیان باید هر سال به مدت ۱۵۳ روز و حداقل ۱۵۳ روز از ۱۸۳ روز اول در استان حضور داشته باشند.

حتی اگر بتوانید از سیستم درمانی عمومی کانادا بهره‌مند شوید، این پوشش درمانی فقط برای کانادا مناسب است. اگر می‌خواهید به خارج از خاک کانادا مسافرت کنید، برای رفع نیازهای پزشکی خود به یک پوشش بیمه درمانی بین‌المللی نیاز دارید.

مشکلات خدمات درمانی در کانادا

سیستم درمانی کانادا خدمات با کیفیتی ارائه می‌دهد. اما کامل و همه چیز تمام نیست. بسیاری از پزشکان تمایل دارند که در مناطق شهری خدمت کنند و تعداد پزشکان در مناطق روستایی کم است. حتی شاید زمان انتظار برای درمان‌های غیر اورژانسی بسیار طولانی شود. در ضمن پوشش داروهای تجویز شده محدودیت‌هایی دارد. صدها هزار از مردمی که در کانادا زندگی می‌کنند بیمه نیستند. حتی شاید در برخی موارد تهیه‌ی بیمه‌های خصوصی نیز چالش‌هایی داشته باشد. البته با وجود این مشکلات، کانادایی‌ها از سیستم درمانی کانادا رضایت دارند. سیستم مراقبت های درمانی کانادا سطح بالایی دارد و اکثر افرادی که در این کشور زندگی می‌کنند لازم نیست بابت خدمات درمانی از جیب خود هزینه کنند. 


امیدوارم که توانسته باشم به دانسته‌های شما اضافه کنم. اگر سوالی در مورد مطالب این صفحه دارید یا نیاز به توضیح بیشتر و اطلاعات و نمودارهای اختصاصی خرید و فروش یک محله‌ی خاص دارید، خوشحال می‌شوم کمکی کنم.

شاد و پیروز باشید

محسن صانعی

(راه‌های ارتباط با ما) 

مشاور املاک ونکوور ریلتور Mohsen Sanei vancouver real estate agent realtor

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


اشتراک :